Hoppa till huvudinnehåll

Stor förväntan på närtåg från Hangö till Helsingfors i Västnyland: “Men det får inte ske på bekostnad av fjärrtrafiken på kustbanan”

Ett litet grårött lokaltåg står på en station i landsbygden, buskar och gräs syns, en asfalterad gång till perrongen.
Y-tåget upphörde med trafiken i Västnyland 2015. Nu hoppas västnylänningar på trafik mellan Hangö och Helsingfors. Ett litet grårött lokaltåg står på en station i landsbygden, buskar och gräs syns, en asfalterad gång till perrongen. Bild: Yle/ Pia Santonen tåg,yt-tåg

I Västnyland tror man nu på persontrafik mellan Hangö och Helsingfors. Det är elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan som gör att västnylänningarna hoppas kunna åka tåg från Hangö till huvudstaden utan att byta tåg i Karis.

Kustbanegruppen diskuterade möjligheterna till persontrafik mellan Hangö och Hyvinge under tisdagskvällen.

Y-tåget som gick från Karis till Helsingfors, med många stopp längs vägen, lades ner 2016. Nu hoppas västnylänningarna att Y-tågstrafiken kan återuppstå i och med elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan.

"Fullt realistiskt med persontrafik"

Juho Hannukainen, planerare för persontrafiken vid VR, är positiv till tanken, men konstaterade att det är Kommunikationsministeriet som bestämmer om rutter, utbud och tidtabeller.

VR:s positiva inställning gjorde Raseborgs stadsdirektör Ragnar Lundqvist och tekniska direktör Jan Gröndahl glada.

- Jag ser persontrafik mellan Hangö och Helsingfors som fullt realistiskt eftersom elektrifieringen skapar ett system där man inte behöver byta tåg, sa Jan Gröndahl.

- Vi måste diskutera med Kommunikationsministeriet om det här är möjligt att förverkliga eller inte, sa Ragnar Lundqvist.

Elektrifieringen klar först

Gröndahl påminde ändå om att det ännu tar tre till fyra år innan elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan är klar. Sedan kan man börja fundera på persontrafik mellan Hangö och Helsingfors.

Men det är viktigt att först prioritera kustbanan, den måste förbättras innan man satsar på persontrafik med Y-tåg.

Thomas Blomqvist, minister för nordiskt samarbete och jämställdhet (SFP), konstaterade att regeringen satsar 60 miljoner på kustbanan.

- Det räcker inte, men det är en början. Min bedömning är att det behövs två spår på vissa ställen på kustbanan för att vi ska kunna prata om närtåg.

- Jag hoppas på och vill ha ett närtåg, men det får inte ske på bekostnad av fjärrtrafiken på kustbanan.

Stickspår till Joddböle kräver ekonomiska utredningar

På webbinariet pratade man också om ett stickspår till Joddböle i Ingå. Där finns bland annat hamnbolaget Inkoo Shipping och det finns planer på en datacentral på området.

Minister Thomas Blomqvist från Raseborg sa att ett stickspår är realistiskt, men det kräver satsningar på kustbanans kapacitet, alltså att det finns parallella spår på banan.

- Det kräver också att man visar att det är ekonomiskt lönsamt med ett stickspår. Jag betvivlar inte att det är det, men jag har inte sett några uträkningar.

Raseborgs stadsdirektör Ragnar Lundqvist ansåg att ett stickspår till Joddböle är viktigt så att företagen stannar i Ingå.

- Det är dessutom klimatvänligt att transportera produkter via järnväg i stället för med långtradare.

Kustbanegruppen består av representanter från Raseborg, Hangö, Ingå, Sjundeå och Kyrkslätt. Gruppen arbetar för att kustbanan ska förbättras. Ragnar Lundqvist är ordförande för gruppen.

Artikeln uppdaterades klockan 19.40 med stycket om stickspår till Joddböle i Ingå.

Läs också