Hoppa till huvudinnehåll

"Man måste ge dem chanser och lita på dem" – men nu utvärderas systemet med 17-åringar som kör bil

En tonåring och kvinna intill en bil.
Vincent Tilus med mamma Mikaela Strömberg. En tonåring och kvinna intill en bil. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,tilus

Nästan 900 österbottniska 17-åringar fick i fjol bilkörkort. Samtidigt har antalet trafikbrott där 17-åringar är misstänkta mer än fördubblats.

Trafikskollärare Axel Hedman i Jakobstad ser en rad utmaningar med dagens körkortssystem, men han berömmer också 17-åringarna. Enligt statistiken klarar de körprovet till och med bättre än 18-åringarna.

- Många av dem är mogna och bra, det är bara en liten del som inte behärskar sina känslor tillräckligt bra.

Att hantera ett fordon är ändå en sak, att behärska sig själv en helt annan sak, enligt Hedman.

Man framför garage.
Axel Hedman. Man framför garage. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,trafikskola

- Tekniskt sett kanske de kan hantera fordonet men den mentala biten kommer inte fram i körprovet.

Ska köra till skola och träningar - inte ränna ute på nätterna

Vincent Tilus, 17, övningskör som bäst med mamma Mikaela Strömberg. Tilus bor i Jakobstad och vill gärna ha körkortet redan nu för att underlätta vardagen.

- För att köra till skola, träningar med hockeyutrustning och sånt, säger han.

Mamma Mikaela Strömberg tycker att han är mogen för körkort.

- Vi har övningskört ett tag och jag tycker han gör det bra. Och han tar också annars ansvar.

Blir det några särskilda förhållningsregler då han får kortet då? Typ vilka tider på dygnet han får köra, eller om han får ha kompisar med i bilen?

- Jag tror inte det. Han är inte ute och ränner halva nätterna nu heller så det borde ine vara ett problem, säger Strömberg.

Fungerar det inte så blir det konsekvenser enligt henne.

- Men jag hoppas det ska gå bra. Man måste lita på dem och ge dem chanser.

Systemet utvärderas - mest ökar äventyrande av trafiksäkerheten

Det var sommaren 2018 som det blev lättare att få dispens för körkort för 17-åringar. Samtidigt minskade antalet obligatoriska kör- och teoritimmar i trafikskolan från 19 till 4 timmar teori och från 18 till 10 körlektioner.

De flesta som ansöker om dispens får också det. I hela landet fick i fjol nästan 15.000 17-åringar bilkörkort.

Yle Österbotten har fått några videor med farliga situationer i trafiken, filmat av Axel Hedmans kamera i bilskolbilen.

Enligt statistik från polisinrättningen i Österbotten (landskapen Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten) har antalet trafikbrott där 17-åringar är misstänkta mer än fördubblats. Tidigare (år 2015-2018) låg antalet under 150 per år, men 2019 var det 193 brott och ifjol 421.

Mest ökar äventyrande av trafiksäkerheten och att 17-åringar kör utan körkort.

Enligt trafiksäkerhetsforskare Salla Salenius vid Institutet för olycksinformation (OTI) är det svårt att i det här skedet säga varför trafikförseelserna har ökat i åldersgruppen.

Men bilden kommer att klarna. Konsekvenserna av lagändringen från 2018 utvärderas som bäst i en utredning vid trafik- och kommunikationsverket Traficom. Den ska ligga till grund för en eventuell ändring av körkortslagen. Arbetet ska vara klart våren 2022.

De första resultaten från utvärderingen offentliggjordes i mars i år. De visar att det finns skäl till oro i hur unga beter sig i trafiken. Bland annat är trafikförseelser dubbelt vanligare bland 17-åringar än 18-åringar.

Unga ser grupptryck och bilskollärare vill se mer utbildning

17-åriga Jeremias Thylin har haft körkort sedan hösten. Han bor i Ytteresse och tar bilen till jobb och skola.

Kör du laglydigt och fint?

- För det mesta.

Enligt Thylin har många jämnåriga också bilkörkort, bara två på hans klass saknar körkort.

Är ni tillräckligt mogna för det?

- Ja. Det är skillnad på folk men jag tycker de flesta klarar det, de kan uppföra sig om de vill. Men om de är med någon annan som säger att nu ska du gasa så kan det såklart vara grupptryck.

Enligt Axel Hedman klarar 17-åringarna att hantera bilen bra, men ju yngre person desto mer ställer grupptryck och mentala biten till det.

- Jag tror man är mer impulsiv ju yngre man är.

Hedman efterlyser mer körtimmar, mer teori, uppföljningar en tid efter att tonåringarna fått körkortet, undervisning i att hantera grupptryck och andra sorts prov. Helt enkelt mer som det var förr, innan 2018.

Hedman kritiserar också testerna som de ser ut i dag.

– Tidigare hade man 10 sekunder på sig att svara på en bild. Nu har man en halvtimme för en viss mängd frågor. Då de har klarat teoriprovet och kommer till en korsning, vi svänger vänster och jag frågar vem ska vi väja för så kan de inte svara. De har inte tillräckligt med kunskap.

Inte så stor skillnad på 17- och 18-åringar?

Junia Berg och Nicolina Enkvist planerar också att ta körkort då de är 17. De bor i Esse och Nedervetil och vill köra till skolan om busstiderna inte passar.

Två tonåringar framför trappa.
Junia Berg och Nicolina Enkvist Två tonåringar framför trappa. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,nicolina enkvist

Enligt Berg och Enkvist är det ganska lätt att få dispens.

- Jag fick för träningar och skola. Så det är ganska lätt om man har långt till skola och har många träningar i veckan.

De tror inte att det är så stor skillnad i mognad och konsekvenstänkande mellan 17- och 18-åringar.

Viktor Timmerbacka, 17, från Terjärv och Mathias Brännström, 17, från Nedervetil har båda körkort och tänker i samma banor.

- Man kör väl på samma sätt då man är 17 som då man är 18.

Axel Hedman håller med om att det inte är så stor skillnad på en 17- och 18-åring då det gäller att till exempel bedöma avstånd eller hastighet.

- Men största orsaken till olyckor är att du inte behärskar dina egna känslor. Att du är stressad eller så är det kompisarna på baksätet.

Fick Hedman bestämma skulle han ändå inte ta ifrån 17-åringarna möjlighten till körkort.

- Nä det skulle jag inte, men jag skulle ha mer utbildning.

Men säger du så här bara för att du vill ha mer utbildning så du får mer pengar?

- Jag kan säga att jag har hela tiden haft mer jobb än jag hinner med. Jag ser det som att det behövs mer utbildning, fast det då är i olika instanser, men mer utbildning.

År 2020 fick 633 17-åringar i Österbotten bilkort. I Mellersta Österbotten var det 238. Året innan var motsvarande siffror 209 i Österbotten och 138 i Mellersta Österbotten. År 2018 fick sju 17-åringar bilkortet i Österbotten och sex i Mellersta Österbotten.

Läs också