Hoppa till huvudinnehåll

Ökat cykelintresse och pandemin tömde cykelförråden

En man sitter på en elterrängcykel inne i en cykelaffär.
Mindre terrängcyklar är nästan helt slutsålda, likaså dyrare elcyklar, säger Kim Aumanen. En man sitter på en elterrängcykel inne i en cykelaffär. Bild: Mårten Wallendahl / Yle cykel,fritidsmotion,sportaffär

Ännu står det några cyklar uppställda i butikerna i Jakobstad. Men utbudet är mindre, modellerna färre och priserna högre än i fjol. Det är en följd av leveransproblem från de asiatiska cykeltillverkarna kombinerat med en ökad efterfrågan på cyklar på många håll.

- Det mesta tillverkas ju i Asien, och så är det också med cykelkomponenter. Den största av dem, Shimano, som tillverkar växlar och bromsar har också haft de största problemen. Det räcker att en del fattas till en cykel så lämnar den omonterad på fabriken, säger Kim Aumanen som är vd på Sportia Mattson i Jakobstad.

Det räcker att en del saknas, så blir cykeln på fabriken― Kim Aumanen

Han bedömer att en fjärdedel av de cyklar han beställt i år inte kommer att levereras. Såväl enklare och mindre terrängcyklar i prisklassen 600 - 1 000 euro, som dyrare elcyklar i prisklassen 3 000 - 4 000 euro är praktiskt taget slutsålda.

Däremot kan citycyklar och billigare elcyklar hittas i någon mån, bedömer Aumanen.

- Jag har sagt till kunder som kommer för att titta, att de inte ska fundera så länge för lagret kommer snabbt att säljas slut.

Ett års väntetid på delar

Dessutom gäller det att cykla försiktigt om man får vantarna på en ny hoj. För ifall den kräver reparation som tarvar nya delar är de också svåra att få tag på, vet Aumanen. Cykelreparatörer i Österbotten ser leveranstider på över ett år på vissa delar, vilket kan sätta käppar i hjulet på hela cykelsäsongen för en del.

I Sandsund, utanför Jakobstad, finns Herrmans bike components, som tillvekar delar som kedjeskydd, lampor, handtag och reflexer till en hel mängd cykelmärken runt om i världen. Där går produktionen för högtryck dygnet runt, för cyklingen är på stigande och tillverkarna ligger efter med sina beställningar.

- Kombinationen av att vi tillverkade färre cyklar i fjol, att efterfrågan ökade och att världens cykeltillverkare släpar efter, gör att gapet mellan utbud och efterfrågan kommer att pågå ett tag. Men nu fylls lagren på, säger Dan Liljeqvist som är vd på Herrmans.

En man med munskydd står intill en stor maskin och visar upp två cykelhandtag.
Dan Liljeqvist visar upp maskinen som tillverkar cykelhandtag, men inspektionen av resultaten behöver göras av människor. En man med munskydd står intill en stor maskin och visar upp två cykelhandtag. Bild: Mårten Wallendahl / Yle fabrik,cykel,cykeldelar

Cyklingen är en stigande trend – arbetsgivare främjar det genom cykelförmåner och det investeras massor i cykelvägar och annan infrastruktur för att underlätta för cyklister.

Dessutom har pandemin fått många att undvika kollektivtrafik och välja cykel i stället. Elcyklarna ökar i antal och teknologin har gått snabbt framåt. På Herrmans har man också tagit del av uppgången.

- Vi hade rekordår 2019 och rekordkvartal 2020 innan coronan slog till – så det fanns redan en ökad efterfråga. Coronan tvingade cykelfabrikerna att stänga, samtidigt som efterfrågan bara ökade, så gapet blev bara större.

Minskat Asienberoende önskvärt

En stor del av den tillverkande industrin har nu insett problemen med beroendet av underleverantörer i Asien. Det har fått många fabriker att fundera över sina leveranskedjor.

- Före pandemin drevs den tanken främst från ett hållbarhetsperspektiv, speciellt för att minska flygfrakterna. Till följd av coronan blev vi uppmärksammade på hur svag länk asienberoendet var, plus att priserna ökar där, vilket gör att vi helt konkret nu söker lokala leverantörer. Det går bra och ligger i linje med vår strävan att vara en europeisk tillverkare, säger Dan Liljeqvist.

På Mattsons sportaffär är man inställd på att leveransproblemen och den uppdämda cykelefterfrågan kommer att ha svallvågor ännu ett tag in i framtiden.

- Jag tror definitivt att gapet mellan utbud och efterfrågan kommer att synas ännu 2022, kanske ännu 2023.