Hoppa till huvudinnehåll

Kolumn: Uefa viftar med etisk kompass när de utreder Zlatan Ibrahimovic – lampan kunde också riktas mot spelbolagens stora roll i elitfotbollen

Zlatan Ibrahimovic i landslaget 2021.
Zlatan Ibrahimovic gjorde comeback i det svenska landslaget i mars. Zlatan Ibrahimovic i landslaget 2021. Bild: All Over Press Zlatan Ibrahimović

Zlatan Ibrahimovic är föremål för Uefa-utredning. Frågan riktar lampskenet mot något som håller fotbollen i handen. Titta på valfri tv-sändning och spelreklamen är där.

Pushnotiserna smattrade i telefonen i går kväll. ”Zlatan Ibrahimovic utreds av Uefa – kan missa fotbolls-EM” var en rubrik med stort R.

Det europeiska fotbollsförbundet synar Ibrahimovic på grund av att han är delägare i ett spelbolag. En spelare som har ekonomiska intressen i ett spelbolag bryter mot Uefas etiska regler och kan straffas med både böter och en avstängning från fotbollen.

Uefas etiska regler.

Ska man skratta eller gråta?

Vi pratar trots allt om ett förbund som väldigt sällan håller i en moralisk kompass. I stället sätter man upp fingret i luften och känner åt vilket håll det blåser eller stirrar blint på sina egna ekonomiska intressen.

De tolv utbrytarklubbarnas superliga var ett illa genomfört kuppförsök förra veckan, och Uefa grävde snabbt fram offerkoftan. Samtidigt rullade man i all tysthet ut ett nytt Champions League-format med superligaramar – ett upplägg som har mött motstånd när spelare och tränare fått frågan.

40 procent i Premier League har spelreklam på magen

Nu ska Uefa in och röra i spelbolagsfrågan med regelverket i högsta hugg. De kunde ju lyfta blicken från Ibrahimovic och blicka ut över sin sport på samma gång.

Spelbolagen är en mångårig medlem i fotbollsindustrin. Det pratas om matchfixning, men det blir en balansgång när pengarna strömmar in från samma håll.

Har du tittat på internationell fotboll den här säsongen? Då har du också tittat på tv-reklam för ”de bästa oddsen” och ”bästa spelen”.

Varenda halvtidspaus tapetseras av spelbolagen och så har det varit väldigt länge. Raka uppmaningar att sätta sprätt på pengar inslaget i exempelvis Premier League-papper.

På planen har fyrtio procent av de engelska ligalagen ett spelbolag som tröjsponsor den här säsongen (två färre än 2019/2020-säsongen) och en majoritet av lagen i Championship springer runt med betonade bokstäver på magen (17 av 24 lag förra säsongen).

Phil Foden värmer upp.
Phil Foden i Manchester City värmer upp. Phil Foden värmer upp. Bild: imago images/Pro Sports Images/ All Over Press Manchester City FC,Phil Foden

Dessutom fungerar exempelvis serieledaren Manchester Citys uppvärmningströjor som reklampelare för ett spelbolag. Enligt engelska medier är det bara Liverpool, Chelsea och Sheffield United som inte har spelbranschen som en pengakran i årets Premier League.

Och för påminnelsens skull: här hemma är ju verkligheten att vårt statliga spelbolag äger namnrättigheten till herrarnas fotbollsliga och Bollförbundet har Veikkaus som en av sina huvudsponsorer.

Förbud i England?

En diskussion om spelbolagens framtid som sponsorer har pågått i flera stora fotbollsländer, bland annat Spanien och England. I England har oppositionspartiet Labour pratat om att förbjuda spelbolagens möjligheter att vara tröjsponsor i flera år.

I vinter har även Boris Johnsons konservativa regering börjat luta mot att införa ett förbud på sikt mot spelreklam på fotbollströjor. Branschen är plågad av spelmissbruk och man hoppas att mindre synlighet i anslutning till fotbollen ska vara ett botemedel.

– I kölvattnet av pandemin skulle ett förbud vara en katastrof för mindre klubbar, sa den engelska ligaföreningen EFL:s ordförande Rick Parry till Financial Times i mars.

Fulham och Newcastle möts i Premier League.
Fulham och Newcastle är två av Premier League-lagen med spelreklam. Fulham och Newcastle möts i Premier League. Bild: EPA Fulham FC,Newcastle United FC

Pandemin har fört elitfotbollen till en punkt där strypta intäkter från en sponsorkaka kan vända upp och ner på förutsättningarna.

Frågeställningen runt Zlatan Ibrahimovic lyfter i sin tur upp fotbollens koppling till spelbranschen på ett konkret plan. ”Får han spela i EM-slutspelet?” är en svartvit fråga som Uefa ska svara på.

Uefa utreder det med etiska principer som måttstock. Samtidigt rullar deras Champions League-turnering på med ett ryskt oljebolag som huvudsponsor och ett fotbolls-EM med ett qatariskt flygbolag som en finansiär.

Integritet och moral? Inte fotbollens bästa gren.