Hoppa till huvudinnehåll

Hangö hamns styrelse och vd får inte ansvarsfrihet

Hangö hamn. Sommar. Några blå-vita Finnlines båtar i hamn. Bilden är tagen från havet mot land. I bakgrunden kan man skymta Hangös vattentorn.
Hangö hamns trafik har växt under början av det här året. Hangö hamn. Sommar. Några blå-vita Finnlines båtar i hamn. Bilden är tagen från havet mot land. I bakgrunden kan man skymta Hangös vattentorn. Bild: Petteri Bülow / Yle hamnar,sjöfart,havstrafik,frakttrafik,Sjö- och kustfrakt vattentransport,Hangö hamn

Styrelsen för Hangö hamn Ab och verkställande direktören får inte ansvarsfrihet för år 2020 i det här skedet. Bolagsstämman beslöt det här i dag (28.4). Det motiveras med att en del arbete återstår i anslutning till tidigare händelser.

Styrelsen för Hangö hamn blev också omvald på bolagsstämman. Tidigare ordföranden Johan Wikström återkommer på ordförandeposten.

Yle Västnyland rapporterade i dag att hamnbolagets revisor har riktat skarp kritik mot hamnens hela ledning. Revisorns kritik handlar om att det inte funnits tillräcklig styrning och tillräckliga interna anvisningar inom bolaget.

I bakgrunden finns fallet där Hangö hamns tekniska chef via sitt privata bolag sålde konsulttjänster till ett annat företag samtidigt som Hangö hamn i samband med utvidgningen av Västra hamnen köpte tjänster av det andra företaget.

En specialrevision visade i december 2020 att det inte fanns några oegentligheter. Men styrelsen och verkställande direktören Anders Ahlvik får alltså ännu inte ansvarsfrihet för 2020.

Hamnen har inte meddelat när ansvarsfrågan tas upp igen.

Styrelsen omvaldes

På dagens bolagsstämma blev hela styrelsen omvald för kommande period. Johan Wikström (SFP) är ordförande igen.

Wikström avgick i december 2020 och motiverade det bland annat med specialrevisionen som då pågick.

Henry Holm (SDP) var ordförande efter Wikström, och han fortsätter nu som vice ordförande. De övriga i styrelsen är Risto Alén (Saml), Ulf Böckerman (SDP), Dick Carstens (SFP), Urpo Hyttinen (VF) och Eero Koli (Obunden).

Stabil verksamhet

Också bokslutet presenterades på bolagsstämman. Hangö hamn beskriver verksamheten som stabil trots coronapandemin.

Även om pandemin inverkade starkt på Finlands ekonomi och därmed även på hamnverksamheten så hölls hamnen rullande hela året, meddelar hamnbolaget.

I oktober i fjol meddelade det danska rederiet DFDS att deras fartyg slutar trafikera mellan Hangö och paldiski. Det bortfallet samt bilimporten stod för de största minskningarna.

Omsättningen minskade

Totalvolymen gods blev 4,9 miljoner ton. År 2019 hanterades 6,2 miljoner ton, ett betydande projekt det året var Nord Stream 2.

Omsättningen blev 12,5 miljoner euro. (2019: 18,0 miljoner euro) och rörelseresultatet landade på 1,9 miljoner euro. Årets totala resultat blev på noll.

Under året betalade bolaget i form av olika betalningar till ägaren, det vill säga Hangö stad, cirka 3,5 miljoner euro.

Under början av år 2021 har trafiken visat kraftig tillväxt.

"Hangö hamn skymtar en normal verksamhet mot slutet av året då pandemin avtar och vaccineringarna framskrider", sägs det i en kommuniké från hamnbolaget.

Källa: Hangö hamns bolagsstämma.

Korrigering onsdag 28.4.2021 klockan 21:
Tidigare stod det: "I bakgrunden finns Hangö hamns tekniska chefs agerande då hans privata bolag sålde konsulttjänster till det företag som han som teknisk chef beslöt att Hangö hamn skulle köpa tjänster av."
Meningen var inte korrekt eftersom tekniska chefen inte fattar beslut om sådana köp. Därför står det nu:
"I bakgrunden finns fallet där Hangö hamns tekniska chef via sitt privata bolag sålde konsulttjänster till ett annat företag samtidigt som Hangö hamn i samband med utvidgningen av Västra hamnen köpte tjänster av det andra företaget."