Hoppa till huvudinnehåll

Pedersöre vill starta sommarskola – ska fånga upp elever som halkat efter under pandemin

Elever i en skolklass.
Elever i en skolklass. Bild: Benjamin Suomela / Yle Helsingfors,skolor,grundskolan,skolelever,läroplikt,utbildning,undervisning,klassrumsundervisning,klassrum,Finland,COVID-19,coronavirus,coronavirusutbrottet 2020–2021 i Finland,smittsamma sjukdomar,epidemier,skolmat,skolbespisning,Vårtermin,lågstadiet,2021,Lillhoplax,högstadiet,ansiktsmasker

Distansundervisningen under pandemin har gjort skolgången svårare för en del elever. Därför planerar man i Pedersöre en sommarskola för att ge extra stöd till dem.

Tanken på sommarskola har också slagit lärare och personal vid Vasa övningsskola. Men man måste väga det mot att eleverna också behöver vila, säger elevhandledare Pamela Backholm.

Redan innan coronapandemin fanns det en oro över en ökande skolfrånvaro och att allt fler elever halkar efter i skolgången. Den senaste tidens distansperioder har inte direkt hjälpt situationen.

I Pedersöre vill man därför motverka detta genom en sommarskola. Det handlar om att stöda elever som behöver uppmuntras och coachas i att till exempel läsa, hitta studieteknik, motivation och struktur på sin tillvaro.

– Eleverna ska inte lämnas ensamma i de här sakerna, för då kommer kanske ångesten krypande. Man får brist på motivation och då hamnar man kanske i en ond cirkel, säger Pedersöres bildningsdirektör Rolf Sundqvist.

Man i kontor
Rolf Sundqvist. Man i kontor Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Pedersöre,sundqvist

Planerna för sommarskolan är ännu inte klara och tas upp på onsdagskväll i nämnden för utbildning och småbarnspedagogik.

Det handlar inte om en heldag, kanske ett par timmar per dag eller ett par träffar i veckan där man får uppgifter som jag hoppas upplevs som intressanta och givande

Tanken är att sommarskolan ska vara både för handplockade elever och för elever som anmält sitt intresse.

Och man ska rikta in sig på tre målgrupper: nyfinländare, svaga läsare i lågstadiet och elever i nian som är på väg till andra stadiet.

– Poängen är att vi tänkte försöka testa i sommar med några målgrupper och se om det lyckas och om det intresserar. Det här är ju en ny verksamhet för oss.

Hur kunde en sommarskola se ut i praktiken?

– Det handlar inte om en heldag, kanske ett par timmar per dag eller ett par träffar i veckan där man får uppgifter som jag hoppas upplevs som intressanta och givande.

Och kanske kunde man ha kontakt med föräldrarna kring de utmaningarna som barnen har, säger Sundqvist.

– Orsaken bakom idén är pandemin. Vi ser att vi har en del barn och unga som av olika orsaker halkat efter och behöver få extra stöd.

"Elever som klarade de första distansomgångarna bra har nu börjat signalera att de mår dåligt"

Även vid Vasa övningsskola är man orolig över negativa effekter av pandemins distansperioder.

Kvinna med kort frisyr och svartvita kläder sitter i arbetsrum och tittar in i kameran.
Pamela Backholm är elevhandledare och prorektor för årskurs 7-9 i Vasa övningsskola. Hon oroar sig för att skolfrånvaro blir allt vanligare och pandemin har inte gjort saken bättre. Kvinna med kort frisyr och svartvita kläder sitter i arbetsrum och tittar in i kameran. Bild: Yle/Moa Mattfolk Vasa övningsskola,elevhandledning,grundskolan,Vasa,pamela backholm

Pamela Backholm, elevhandledare och prorektor för årskurs 7-9, säger bland annat att många elever upplever att det är jobbigt att sitta vid skärmen och att synas på skärmen. Det här gör att de börjar undvika lektionerna.

– Jag tyckte det var flera elever som klarade de första distansomgångarna riktigt bra. Men som nu vid den senaste distansperioden började signalera att de mår dåligt och tyckte att det är jättejobbigt att hela tiden vara ensam hemma, eller med familjen, småsyskon och föräldrar som kanske jobbar hemma, säger Pamela Backholm.

Backholm säger att de också vid Vasa Övningsskola funderat på sommarskola och tror att många barn skulle kunna ha nytta av det, men inga helt klara planer finns.

– Idén i sig är helt okej. Att elever som riskerar att bli underkända ska ha en möjlighet att reparera det under sommarlovet. Men frågan är också när eleven ska få vila från skolarbetet. Det här är en övervägning man behöver göra. En möjlighet som kanske inte passar alla elever, säger Backholm.

På vilka andra sätt kan ni välja att jobba med de här eleverna?

– Det vi gör nu är att vi är i kontinuerlig kontakt med eleverna som riskerar att bli underkända, också med hemmet. Vi erbjuder varenda dag möjligheten att bli kvar i skolan för att jobba med uppgifter som har lämnat på hälft, vi har personal som hjälper till. Jag tycker att mer och mer elever har börjat ta till vara på den här chansen.

Skolfrånvaron är en stor grej som oroat oss och som förstås eskalerat nu under pandemin

Backholm säger att hon var bekymrad redan innan pandemin när det gäller skolfrånvaro.

– Det är ett fenomen som ökat, varför vet jag inte, men unga elever mår väldigt dåligt av många orsaker och vi gör vad vi kan här i skolan. Skolfrånvaron är en stor grej som oroat oss och som förstås eskalerat nu under pandemin.

– Vi försöker bli bättre på att ingripa i ett tidigt skede och få tillbaka eleverna så fort som möjligt. Vi har ett viktigt samarbete med föräldrarna för de är också väldigt olyckliga över situationen. Vi jobbar här på skolan från åtta till fyra, men föräldrarna har hela dagen och hela dygnet.