Hoppa till huvudinnehåll

Inga klara planer för en cykelväg i skärgården: "Cykelvägen börjar bli väldigt aktuell, med tanke på hur turismen utvecklas"

Två cyklister längs med en cykelväg av grus.
Arkivbild. I år asfalteras den sista biten av Skärgårdsvägens cykelväg till Lillmälö i Pargas. Men några planer för cykelvägen på Nagusidan är ännu inte klara. Två cyklister längs med en cykelväg av grus. Bild: Yle/Nicke Packalén Pargas,cykelstigen i pargas

Skärgårdens Ringväg är en populär rutt för både utländska och inhemska turister och cykelturismen i området har ökat i snabb takt under de senaste åren. Men fortfarande halkar skärgården efter när det gäller cykelvägarna.

I år asfalteras cykelvägen ut till Lillmälö vid Pargas-Nagu färjfäste, men när det gäller Nagusidan och längre ut i skärgården finns än så länge inga klara planer för cykelvägen.

Möte med NTM-centralen i maj

Speciellt med tanke på den ökande trafiken längs ringvägen har en del researrangörer i bland annat Tyskland börjat tveka med att marknadsföra rutten för cykelturister, eftersom vägen anses för farlig.

Tomas Eklund, näringslivschef vid Pargas stad, säger att staden aktivt jobbar för att få en cykelväg också längre ut i skärgården.

- Det är en väldigt viktig sak att få en cykelväg ut i skärgården och det är något som vi jobbar för. Vi har just haft möte om det och vi kommer att ha möte om det med NTM-centralen i maj. Lyckligtvis har det inte skett några allvarliga cykelolyckor längs Skärgårdsvägen, vad jag vet. Men vi har kanske bara haft tur, för nu är den ju väldigt livligt trafikerad i synnerhet på sommaren, säger Eklund.

Tomas Eklund framför stadshuset i Pargas.
Tomas Eklund hoppas att mötet med NTM-centralen leder till att cykelvägsplanerna på Nagusidan går framåt. Tomas Eklund framför stadshuset i Pargas. Bild: Carmela Johansson/Yle Pargas,näringsliv,turism,tomas eklund

"I Europa är de vana vid väldigt trafikerade och smala vägar"

Eklund tror ändå inte att det är så många som väljer bort Skärgårdens Ringväg på grund av trafiken. Innan coronapandemin hade Skärgårdens Ringväg många cykelturister från Mellaneuropa.

- I Europa är de vana vid väldigt trafikerade och smala vägar. Så vissa upplever lugn och ro då de cyklar längs med vår Skärgårdsväg jämfört med vad de är vana vid. Så vi ska inte överdriva det här. Men det är en väldigt viktig sak att utveckla cykelvägarna, säger Eklund.

Cykelvägarna har ju diskuterats i många år och det har också tagit många år att få det sista avsnittet av cykelvägen till Lillmälö asfalterad. Varför tar det sådan tid innan något händer?

- Det är tyvärr frågan om pengar. Vi har väldigt många projekt som vi borde få gjorda. Vi har våra broar, Pargasleden och sedan vill vi gärna ha en fast förbindelse mellan Pargas och Nagu. Det krävs mycket pengar att förverkliga de här olika sakerna. Men cykelvägen börjar bli väldigt aktuell, med tanke på hur turismen utvecklas och att det kommer allt fler elcyklar. Så nu tycker jag att det är mer aktuellt än någonsin, säger Eklund.

"Det finns en allmän åsikt att cykelvägen behövs"

Jämfört med de större väg- och broprojekten borde en cykelväg ändå vara betydligt förmånligare att förverkliga. Därför tror Eklund att det kan vara realistiskt att förverkliga planerna. Men när en cykelväg i skärgården kan bli verklighet är ännu för tidigt att säga.

- Tyvärr är det svårt att svara på det. Vi måste se vilka alternativ vi har. Det börjar en ny EU-period nu, tyvärr ser det inte så lovande ut att få finansiering därifrån. Men vi har ju också nationella pengar. Vi måste se hur mycket staten kan bidra med och vad Pargas kan bidra med och om vi får en sådan fördelning att vi kan förverkliga det här om några år.

Efter mötet med NTM-centralen blir ett första steg att uppdatera den gamla cykelplanen som gjordes 2011. Då den planen gjordes fanns det också några markägare som motsatte sig planerna, men nu tror Eklund att många i skärgården överlag ser positivt på cykelvägsplanerna.

- Det finns en allmän åsikt att cykelvägen behövs och är bra för hela skärgården. Så än så länge är jag optimistisk över att vi ska kunna komma överens med markägarna, säger Eklund.

Cykelturister vid Lillmälö färjfäste i Pargas
Arkivbild. Allt fler vill utforska Åbolands skärgård på cykel. Cykelturister vid Lillmälö färjfäste i Pargas Bild: YLE/Annika Holmbom cykelturism

"Svårt att säga vad som är det viktigaste att prioritera"

Timo Bäcklund, projektchef vid Egentliga Finlands NTM-central, kan i nuläget inte säga något mer om cykelvägsplanerna längs Skärgårdens Ringväg.

- Det finns många behov längs Ringvägen och även längs Lilla Ringvägen, därför är det svårt att säga vad som är viktigast att prioritera, säger Bäcklund.

Oavsett måste en ny plan göras upp för vägavsnittet eftersom den tidigare planen aldrig godkändes, på grund av att en del ändringar i detaljplanen aldrig blev gjorda.

skärgårdsvägen
Tillsvidare måste man cykla längs vägrenen i Nagu. skärgårdsvägen Bild: Yle/Evert Rönnqvist skärgårdsvägen

En stor fråga är också finansieringen. Cykelvägen i Nagu uppskattas kosta flera miljoner eftersom miljön är ganska utmanande.

- Där finns flera mindre broar, höjdskillnader och fastigheter nära vägen. Vi får se vad vi kommer fram till på mötet med Pargas stad, säger Bäcklund.

Ett första steg är i alla fall att göra upp en ny plan och den planen gäller i 8 år, med en tilläggstid på 4 år. Så förhoppningen är att cykelvägen har förverkligats innan de här åren, så att planen inte måste förnyas flera gånger.