Hoppa till huvudinnehåll

Kvarkenregionen utreder batterilogistik och bro över Kvarken

Raippaluodon silta Merenkurkussa
Ska bron i framtiden gå ända över till Västerbotten? Raippaluodon silta Merenkurkussa Bild: Jarkko Heikkinen / Yle Vasa,Korsholm,Kvarken

Kvarkenregionen får pengar för att utreda logistiken kopplad till batterifabriker och för att titta närmare på möjligheten till en bro över Kvarken.

Med Kvarkenrådet i spetsen har Kvarkenregionen i ett brett partnerskap beviljats finansiering för två projekt.

Projektet Nordic Battery Belt Logistics ska se på logistikflöden kring de i Kvarkenregionen planerade batterietableringarna.

- Vasa tillsammans med Northvolt i Skellefteå och Freyr Batterys planerade etablering i Mo i Rana bildar tillsammans ett batteribälte som påverkar logistikflöden i hela Kvarkenregionen. Det är en klar fördel att vi kan samarbeta kring dessa frågor, säger Vaseks vd Stefan Råback i ett pressmeddelande.

I projektet Fast förbindelse ska de olika förslag som Kvarkenrådet fått kring förverkligandet av en bro över Kvarken granskas närmare.

Förra sommaren dök en bro över Kvarken upp i rubrikerna igen. Den här uppmärksamheten förde med sig att flera internationella aktörer närmade sig Kvarkenrådet med egna affärsupplägg. Dessa ska nu granskas närmare.

Budgeten för batterilogistiken är 300 000 euro och för Kvarkenbron 215 000. Huvudfinansiär är Europeiska regionala utvecklingsfonden via Interreg Botnia-Atlantica, som står för 180 000 euro till batterilogistiken och 110 000 till Kvarkenbron.

Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström konstaterar att tiden för utredningarna är tajt, projekten pågår till oktober 2022.