Hoppa till huvudinnehåll

Bottas fick nöja sig med tredje plats i Portugal – kunde inte svara då Hamilton och Verstappen utmanade: ”Vet inte vad som hände”

Valtteri Bottas och Max Verstappen kör sida vid sida.
Valtteri Bottas förlorar fajten om andraplatsen. Valtteri Bottas och Max Verstappen kör sida vid sida. Bild: xpbimages.com / All Over Press Valtteri Bottas

Start från ruta ett – i mål som tredje bil. Portugals grand prix gick inte riktigt som väntat för Valtteri Bottas. Kimi Räikkönens tävling tog slut redan på det första varvet.

En lyckad start – men där tog det slut på det roliga. För Kimi Räikkönen.

”Ismannen” kom in till målrakan för första gången och försökte utmana stallkamraten Antonio Giovinazzi. Räikkönen stod ändå för en paradmiss då han inte uppfattade att Giovinazzi rörde sig närmare utan krockade med stallkamraten.

Räikkönen avbröt och säkerhetsbilen skickades ut.

Valtteri Bottas hade också haft en lyckad start på tävlingen. Bottas reagerade lika snabbt som Lewis Hamilton i starten och klarade av att hålla stallkamraten bakom sig in i den första kurvan.

Efter att säkerhetsbilen kom in blev det mer action på banan. Bottas lurpassade så länge han bara kunde innan han klämde gasen i botten då tävlingen körde igång igen. Hamilton verkade blinka då han gjorde det – och fick kapitulera mot Max Verstappen.

"Såg att han gjorde ett misstag"

Hamilton kunde ändå ta tillbaka placeringen snabbt. Verstappen hade redan tidigare klagat på att hans Red Bull inte höll tillräckligt bra fart på rakorna – och med DRS kunde den regerande världsmästaren flyga förbi holländaren.

– Jag gjorde bort mig då tävlingen körde igång igen, men såg att Max gjorde ett misstag och visste att jag kunde ta vara på läget, säger Hamilton efteråt i tv-intervjun.

Efter det tog Hamilton rygg på Bottas. Det dröjde inte värst länge innan britten kunde ta sig förbi sin stallkamrat – än en gång i den första kurvan.

– Jag visste att jag var tvungen att göra mitt drag snabbt. Däcken slets för snabbt bakom honom, förklarar Hamilton.

Bottas kunde inte svara på Hamiltons fart utan fick nöja sig med att kämpa om andraplatsen med Verstappen. Inledningsvis såg det ut att gå vägen.

Verstappen kom inte nära att utmana Bottas in i den första kurvan – kanske just på grund av problemen med maxfarten – och Red Bull tvingades tänka om sin strategi.

Däckbytet avgjorde

Verstappen plockades in först och fick hårda däck (istället för mjuka, som stalltipset var). Mercedes reagerade direkt och plockade in Bottas för ett identiskt byte nästa varv.

Problemet? Att de kalla hårda däcken tog minst ett varv att värma upp. Bottas såg ut att köra på is då han kämpade med att hålla Verstappen bakom sig och fick snabbt kapitulera.

Efter att Bottas fick igång däcken började han snabbt knappa in på försprånget. Han var som bäst bara en och en halv sekund efter Verstappen och tv-grafiken talade om en duell inom två varv.

Men Bottas tappade plötsligt all kraft i bilen. Stallet hittade snabbt felet – en sensor i avgassystemet strulat till det – och reparerade det. Avståndet till Verstappen hade vuxit till fem sekunder och fajten om andraplatsen var förlorad.

– Jag vet inte varför min fart var så dålig under den första stinten, säger Bottas i tv-intervjun.

– Den andra stinten var klart bättre då däcken blev varma, men sen hände det något med någon sensor och så kunde jag inte längre utmana Max. Överlag hade vi en bra bil här så vi måste verkligen utreda vad som egentligen hände i början av loppet, fortsätter han.

Tuff kamp om VM-poängen

Både Verstappen och Bottas kom in en andra gång för att försöka ta VM-poängen för tävlingens snabbaste varv.

Verstappen såg ut att klocka in den snabbaste tiden med sitt sista försök, men tiden ströks snabbt av tävlingsjuryn då holländaren inte stannat inom banmarkeringarna.

– Det känns konstigt, jag visste inte att de kollade hur man körde i just den där kurvan, säger Verstappen efteråt.

– Men överlag var det en hyfsad insats. Omstarten var lyckad, jag försökte sätta press på Valtteri men vi hade inte farten för att göra det på allvar. Så jag fick ta vara på läget då han tampades med sina kalla däck, fortsätter han.

Resultat, Portugals grand prix:

1.Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull +29,148
3. Valtteri Bottas, Mercedes +33,530
4. Sergio Perez, Red Bull +39,735
5. Lando Norris, McLaren +51,369
6. Charles Leclerc, Ferrari +55,781
7. Esteban Ocon, Alpine +1.03,749
8. Fernando Alonso, Alpine +1.04,808
9. Daniel Ricciardo, McLaren +1.15,369
10. Pierre Gasly, AlphaTauri +1.16,463
11. Carlos Sainz Jr., Ferrari +1.18,955
12. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo +1 varv
13. Sebastian Vettel, Aston Martin +1 varv
14. Lance Stroll, Aston Martin +1 varv
15. Yuki Tsunoda, AlphaTauri +1 varv
16. George Russell, Williams +1 varv
17. Mick Schumacher, Haas +2 varv
18. Nicholas Latifi, Williams +2 varv
19. Nikita Mazepin, Haas +2 varv
Kimi Räikkönen DNF

Läs också