Hoppa till huvudinnehåll

Lovisa är nu "Lovisa Haven" – marknadsföringen sköts av bolaget Cursor, medan staden utvecklar kulturturismen

En kvinna iklädd rock och halsduk står utomhus, i bakgrunden Lovisa kyrka.
Kulturturismen sköts av Lilian Järvinen, som vill utveckla till exempel stadens evenemang. En kvinna iklädd rock och halsduk står utomhus, i bakgrunden Lovisa kyrka. Bild: Yle/ Heini Rautoma Lovisa,kulturturismkoodinator lilian järvinen

Vid årsskiftet tog utvecklingsbolaget Cursor över marknadsföringen av Lovisa. Det är nu Cursor som utvecklar stadens turism, medan kulturturismen fortfarande sköts av staden. På det här sättet ska både stadens kulturevenemang utvecklas, medan fler internationella turister hittar Lovisa.

Lovisas turismutveckling och marknadsföring ligger nu på utvecklingsbolaget Cursors bord. Cursor marknadsför sedan tidigare Kotka- och Fredrikshamnregionen.

Lovisa blir således en del av samma marknadsföringspaket som Kotka, Fredrikshamn, Pyttis, Vederlax och Miehikkälä.

I framtiden kommer de som planerar att ta sig en tur till Lovisa inte att gå in på webbplatsen visitlovisa.fi, utan visitkotkahamina.fi.

Också stilen som staden marknadsförs med har förnyats. Lovisa är nu "Lovisa Haven" - en lugn och liten hamnstad.

David Lindström, vd för Cursor, säger att arbetet har kommit bra i gång.

– Lovisa har tagits med som en del av det jobbet som vi gör med marknadsföringskampanjer. Vi har på grund av coronan satsat på digital marknadsföring och influencers med inriktning på inhemska turister, säger han.

Bild av karta över Lovia och kommuner i Kymmenedalen.
"Loviisa Haven" längst till väster på Cursors marknadsföringsbild över städer och kommuner i Östra Nyland och Kymmenedalen. Bild av karta över Lovia och kommuner i Kymmenedalen. Bild: Skärmdump av marknadsföringsbild av utvecklingsbolaget Cursor. Lovisa,cursor

Cursor beställde en undersökning om turismen i Lovisa, och den blev klar under våren. Enligt Lindström är undersökningen den första i sin storleksklass, och den ska visa vägen för Lovisas turismstrategi.

– Vi vill höja ribban och utveckla turismen. Om vi inte vet var vi befinner oss vet vi inte vart vi ska ta vägen. Ur undersökningen tar vi bland annat fasta på att Lovisa i stor grad lockar till dagsutflykter.

En stor del av övernattningarna är arbetsrelaterade. Cursor tänker öka på antalet fritidsövernattningar.

– För att säga det lite karikerat omfattar en dagsutflykt kanske en lunch och en glass, medan den som övernattar också köper middagar och kanske besöker någon turistattraktion.

Svenskspråkig synlighet under arbete

Svenskan har fått en mindre roll nu då Lovisa marknadsförs av Cursor. Till exempel finns webbplatsen inte ännu på svenska.

– Inom turismen är engelskan och finskan, och förhoppningsvis, bara vi kommer över corona- och gränssituationen, också ryskan viktiga språk. Men svenskspråkiga webbsidor är under arbete, säger Lindström.

Tillsammans med staden och företagarna ska Cursor jobba för att få fram att Lovisa är en tvåspråkig stad.

– Vi har lyft fram tvåspråkighet med en bra stämning, till exempel genom att koppla Lovisa till det skandinaviska begreppet "hygge".

En man i kostym.
David Lindström, vd för utvecklingsbolaget Cursor. En man i kostym. Bild: Pressbild. porträtt,cursor

Lovisaföretagare har tidigare kunnat få gratis synlighet i stadens marknadsföring, men nu kostar det mellan 350 och 5 000 euro, beroende på hur stor synlighet företaget önskar sig på de plattformer som Cursor erbjuder.

Enligt Lindström är det ändå inte frågan om att synligheten kostar mer för företagarna. Tvärtom ser han det som att Lovisaföretagarna nu erbjuds mer digital synlighet.

– Influencermarknadsföring och marknadsföring på sociala medier är gratis synlighet för företagarna. Det här sättet att jobba med synlighet är mer proffsigt och modernt än till exempel en webbplats där man listar caféer och restauranger.

Tidigare har Lovisaföretag presenterats på sidan visitloviisa.fi. Den sidan kommer att leva kvar under sommaren, men uppdateras inte i lika stor grad som tidigare.

Lovisa utvecklar kulturturismen

Lilian Järvinen jobbar som kultur- och turismkoordinator vid staden. Tidigare jobbade hon som turistsekreterare.

Järvinen ska utveckla kulturturismen. Vad det egentligen innebär och hur det avgränsas från turismen är en gräns dragen i vatten.

– Det är inte en så enkel fråga. Vad är turism och vad är kulturturism? Jag tänker att kultur är det som man erbjuder åt invånarna, medan turism handlar om att företagare, tredje sektorn eller enskilda personer erbjuder något för dem som kommer till Lovisa och tar betalt för det.

Lovisa historiska hus
Evenemang såsom Lovisa historiska hus kommer även i fortsättningen att planeras av staden, eftersom de går inom ramen för kulturturism. Lovisa historiska hus Bild: Jyrki Ojala Lovisa,lovisa historiska hus

Många av ingredienserna inom kulturturismen finns redan i Lovisa, säger Järvinen, men hon vill utvidga dem.

– Det gäller att få kulturtjänster och kulturevenemang mer synliga.

Hur Järvinens arbete ändrat är inte ännu helt klart.

– Den konkreta arbetsfördelningen är på gång. Nu har det gått fyra månader, men det kommer nog att ta ett helt år innan vi hittar den konkreta arbetsfördelningen.

En kvinna står framför Lovisa kyrka.
Lilian Järvinen är ny kulturturismkoordinator vid Lovisa stad. Här står hon vid en promenadrutt som börjar vid Lovisa kyrka - rutter med infotavlor hör enligt henne till kulturturismen. En kvinna står framför Lovisa kyrka. Bild: Yle/ Heini Rautoma Lovisa,lovisa stad turism

I många år har Järvinen jobbat med att bygga upp nätverk, och en del av den kunskapen kommer hon att dela åt Cursor.

– Visst känns det lite vemodigt. Men det finns mycket som nu kan förverkligas, som vi inte tidigare har kunnat göra. Till exempel har Cursor kunskap att utveckla den internationella turismen mot ett sådant håll som vi länge hoppats på, men inte kunnat förverkliga.

En annan sak som Järvinen redan nu lagt märke till, är att företagsrådgivningstjänsterna som Cursor haft hand om sedan årsskiftet varit populära och uppskattade.

Företagare har erbjudits webbinarier och annat stöd

Yle Östnyland har frågat några Lovisaföretagare vad det betytt för dem att marknadsföringen och företagstjänsterna övergått till Cursor.

Harri Liuksiala, företagare som driver inkvartering i Pernå, har deltagit i ett par webbinarier för företagare.

– Det är en förbättring att sådant erbjuds. Men för småföretagare som driver inkvartering är städernas turismkanaler sekundära. De flesta bokningar kommer via ett par stora webbplattformar såsom booking.com, säger Liuksiala.

Det kan vara bra att gå över gränsen till Kotka. Många människor som kommer från Kotka och ska till Helsingfors har börjat hitta oss.― Bageriföretagare i Lovisa

Familjeföretaget Hardom bröd har ett bageri intill motorvägen där man kommer in till staden. Jonas Dufvelin från bageriet ser det som positivt att marknadsföringen nu kopplas samman med Kotka, eftersom motorvägen E18 kan fungera som en utgångspunkt.

– Det kan vara bra att gå över gränsen till Kotka. Många människor som kommer från Kotka och ska till Helsingfors har börjat hitta oss.

Huruvida bageriet tänker betala för synlighet via de kanaler som Cursor erbjuder är ännu inte klart. Tidigare har företaget använt lokala medier och sociala medier.

– Visit Lovisa har varit ganska bra och säkert lockat besökare till Lovisa. Man borde behålla det som fungerar. Men vi hoppas att förändringen går mot det bättre, säger Dufvelin.

Två människor med hundar i famnen sitter utanför en vit husbil, havet i bakgrunden.
Lovisa marknadsförs mer aktivt än tidigare på sociala medier. Pertti Nevalainen och Tarja Lamposaari valde Lovisa camping på basis av en video som de såg på Youtube. Två människor med hundar i famnen sitter utanför en vit husbil, havet i bakgrunden. Bild: Yle/ Heini Rautoma Lovisa,tarja lamposaari

Vad övergången till Cursor innebär för Lovisa Camping är ännu för tidigt att säga.

– Klart att det påverkar alla Lovisaföretagare inom resebranschen. De (Cursor, red.anm.) verkar sträva efter samarbete, tiden får visa vad det blir, säger campingansvariga Roya Ahrari.

Ahrari säger att det verkar vara så att coronapandemin fått inhemska turister att hitta till campingområdet, och säsongsplatserna blev direkt fullbokade.

På Lovisa camping inleddes säsongen vid valborgsmässoafton. Yle Östnyland frågade besökarna Pertti Nevalainen och Tarja Lamposaari från Lahtis hur de hittat till Lovisa.

– Vi såg en video på Youtube. Jag har nog varit och fiskat i Lovisa tidigare, men jag visste inte att här finns en gammal stadsdel i stil med Raumo och Björneborg. Vi har nu hittat nya intressanta platser i Finland när det inte har varit möjligt att åka runt i Europa som vi brukar, säger Nevalainen.

Paret verkar bekräfta två av de huvudlinjer som både Lindström och Järvinen talar om när det gäller turism: att de inhemska turisterna är i fokus under coronapandemitiden, och att marknadsföring via sociala medier påverkar valet av besöksmål.

Läs också