Hoppa till huvudinnehåll

Drogundervisningen i skolorna är i dag mer nyanserad och diskussionsbaserad: "Det räcker inte med att säga aja baja"

Tre ungdomar går på asfalterad väg.
Illustrerande arkivbild. Drogundervisningen är idag mer fokuserad på diskussion med eleverna än den varit tidigare. Tre ungdomar går på asfalterad väg. Bild: Mostphotos ungdomar,ungdomsarbete,ungdom

Diskussionen om rusmedel och beroende börjar smått i sjunde klass och utökas i takt med att eleverna blir äldre. Enligt hälsokunskapslärare Jani Karlsson vid S:t Olofsskolan i Åbo är det nödvändigt att ha en mer nyanserad undervisning gällande droger än tidigare.

Ungdomar i dag spenderar en stor del av sin fritid på nätet och har så att säga hela världen omkring sig hela tiden. Under de senaste åren har också exempelvis flera länder legaliserat cannabis. Det här betyder att också drogundervisningen i skolorna måste hänga med i utvecklingen.

- Det hjälper inte att säga "aja baja så här får du inte göra", för det finns alltid de som tänker att de ska prova och visa att man har fel, säger Karlsson.

Jani Karlsson
Arkivbild. Jani Karlsson arbetar som hälsokunskapslärare i S:t Olofsskolan i Åbo. Jani Karlsson Bild: Yle/Nina Bergman valdebatt i pargas 2017

I april dog flera unga män i Åbo till följd av överdoser.

Liknande händelser brukar väcka en del diskussion också bland eleverna i skolan. Karlsson säger att han brukar lägga ganska mycket tid på rusmedelsundervisningen, omkring tre till fyra veckor.

Delar upp i grupper

Karlsson brukar dela upp diskussionen om droger i olika grupper, med både tyngre och så kallade lättare droger, dit cannabis anses höra. Enligt Karlsson är det inte längre möjligt att diskutera alla droger som om de tillhörde en och samma grupp, vilket var vanligare att man gjorde tidigare.

- Man kan ju egentligen aldrig kalla det för lättare droger. Det har ändå blivit så att cannabis inte är så hemskt farligt mera om man till exempel jämför med opiaterna, säger Karlsson.

Enligt Karlsson är en stor del av undervisningen diskussionsbaserad, det handlar alltså inte lika mycket om att läraren står vid katedern och informerar. I stället tar man hänsyn till elevernas synpunkter och frågor.

Fokus på drogernas effekter

Det är också viktigt att man i tid börjar prata om droger med barnen. I gymnasiet har eleverna ofta redan hunnit bilda sig en egen uppfattning om droger.

Till exempel tar man i undervisningen upp hur drogerna påverkar organen och kroppen, speciellt hos unga människor som inte är färdigutvecklade ännu.

- I dagens läge diskuterar vi nog jättemycket och tar fram mer aktuell fakta, säger Karlsson.

Läs också