Hoppa till huvudinnehåll

Trygghetstelefonen blev plötsligt en möjlig risk – bedragare ringer upp trots att numret är hemligt

En illustrerad bild på en trygghetstelefon med en engelskspråkig pratbubbla ur telefonen och en svenskspråkig pratbubbla vid sidan om telefonen.
Så här skulle dialogen till exempel kunna gå till när en trolig bedragare ringer upp till en trygghetstelefon. En illustrerad bild på en trygghetstelefon med en engelskspråkig pratbubbla ur telefonen och en svenskspråkig pratbubbla vid sidan om telefonen. Bild: Yle/Clas Christiansen bedragare,trygghetstelefon

På sistone har troliga bluffmakare systematiskt ringt upp många finländska telefonnummer. I samband med det har också trygghetstelefoner fått samtal av obehöriga, och det är inte oproblematiskt. Tjänsteleverantören betonar ändå att det är nyttigt att tillåta alla samtal.

En 80-årig finlandssvensk, som vill vara anonym, har sedan en tid tillbaka haft tillgång till en trygghetstelefon i sitt hem – en enkel apparat med tre stora knappar. Hon använder den bara för att kunna prata med en larmcentral, om hon behöver hjälp.

Men nyligen så ringde det upp någon via apparaten och talade engelska med henne. Samtalet verkade suspekt och hon blev orolig.

Efter det kontaktade hon larmcentralen och de sa sig genast veta vad det handlade om: att bedragare ringer upp deras kunder.

Apparaten som skulle göra vardagen tryggare var plötsligt en potentiell risk.

Hennes tjänsteleverantör heter Addsecure Smart Care och har ungefär 52 000 kunder i Finland. Företagets vd Kaj Ignatjew säger att han inte kan kommentera enskilda fall, men han svarar på en allmän nivå.

– Vi har fått kännedom om ett fåtal fall där utländska aktörer har ringt upp våra kunder till deras trygghetstelefon. De här aktörerna ringer maskinellt upp nummer efter nummer, berättar han.

Det här är en del av en större trend som Svenska Yle berättade om förra månaden.

"De försöker ringa alla"

På Cybersäkerhetscentret bekräftar man att ovanligt många finländare har blivit uppringda av vad som verkar vara bedragare.

– De har kanske inte ringt upp varje nummer i Finland ännu. Men det verkar vara det de försöker göra, kommenterar Markus Räty som är informationssäkerhetsspecialist på Cybersäkerhetscentret.

Tidigare i år ringdes totalt en miljon sådana här samtal i månaden till finländare, och också nu kan det handla om hundratusentals samtal i månaden.

Därmed är det förståeligt att obehöriga samtal också har kommit till trygghetstelefoner, som har hemligt nummer.

– Det är förstås beklagligt. Det är samtidigt också beklagligt att det överhuvudtaget sker sådana här samtal, kommenterar Kaj Ignatjew.

Man kan begränsa samtalen

Det går att begränsa vem som ska få ringa en viss trygghetstelefon. Addsecure Smart Care har ändå oftast valt att inte ställa in apparaterna så, för man har inte upplevt att det är riskabelt att vem som helst får ringa upp.

– Vi tycker att det är mer till nytta än till skada att vem som helst får ringa, för det kan vara till förmån för våra kunder, säger Ignatjew.

Till exempel hemvårdare kan i vissa fall ringa upp till trygghetstelefoner, om man har kommit överens om det.

Företaget lovar ändå att följa med läget, och om ännu fler rapporterar om att de har fått troliga bluffsamtal så är det möjligt att man mer allmänt kommer att begränsa vilka som ska få ringa.

– Vår kundtjänst kan också reagera på saken och vi kan ställa in en begränsning hos en enskild kund om man vill.

Antingen kan en installatör besöka kunden och ändra en inställning i apparaten, eller så kan man sköta det på distans – beroende på vilken telefonmodell man har.

Kaj Ignatjew påminner också om att larmcentralen inte tar kontakt på engelska – det sker bara om man känner till att kunden har engelska som modersmål. Men de flesta kunder kontaktas på finska eller svenska.

Läs också