Hoppa till huvudinnehåll

Reklamdesigner sågar Lovisa stads turismsamarbete österut - stadsdirektör Jan D. Oker-Blom tror på samarbete i två riktningar

caféet vid skeppsbron i lovisa
Skeppsbron i Lovisa är en av de platser i Lovisa som turister gärna besöker. caféet vid skeppsbron i lovisa Bild: Yle/Stefan Härus café

Att Lovisa som turistort marknadsförs i Kymmenedalen, har väckt frågor och skapat debatt. De som jobbar med turism har ringa förståelse. Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom anser ändå att ingenting har blivit sämre.

“Varför ska sajten visitlovisa.fi försvinna? Varje kommun har ju sin egen visit-sida”.

“Hur ska den som googlar Lovisa förstå att länken som dyker upp med två andra städers namn är rätt”?

Det här är två exempel på kommentarer på Yle Östnylands artikel “Lovisa är nu "Lovisa Haven" – marknadsföringen sköts av bolaget Cursor, medan staden utvecklar kulturturismen”.

Också på sociala medier har saken diskuterats och ventilerats - i mestadels negativa ordalag.

Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom i Lovisa vill gjuta olja på vågorna.

- För det första så försvinner inte domänen visitloviisa.fi. Domänen och namnet kvarstår och det är ingenting som hindrar att sajten används. Också om man inte googlar utan slår in visitloviisa direkt i browsern så kommer man rätt, säger Oker-Blom.

porträtt på didde
Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom tror att Lovisa gynnas av samarbete i två riktningar. porträtt på didde Bild: Yle/Helena von Alfthan Jan D Oker-Blom

Lovisa gynnas av samarbete

Hur Lovisa i framtiden ska upprätthålla sidan med information om till exempel olika företagare och deras tjänster är ännu oklart.

- Det är en svårare fråga, men jag tror att vi gynnas av att vi har ett mera professionellt samarbete för ett större område där det erbjuds information om hela regionen, säger Oker-Blom.

Päivi Ahvonen, konceptdesigner på en kommunikations- och designbyrå i Lovisa, har i många år arbetat med bland annat tidningen Småstadsliv - en tidning med aktualiteter om Lovisa.

Hon säger att det är vansinnigt att i den här bemärkelsen slopa Lovisa från turismens karta som en självständig stad.

- Till och med Utö, med 40 invånare, har en egen webbplats. Det är en landsomfattande sak. Varför ta bort Lovisa från kartan över visit-städer - en sida som dessutom har över 100 000 besökare per år, undrar Ahvonen.

Nu finns inte tidningen visitloviisa mera och inte heller uppdateras visitloviisa-sidan på nätet. Det här är ingenting annat än töntigt.― Designer Päivi Ahvonen

Lovisa får större synlighet

Päivi Ahvonen tillstår ändå att det också finns positiva saker med att synas i ett större sammanhang.

- Det är säkert också en bra sak om vi talar om det regionala, det nationella och det internationella. Utvecklingsbolaget Cursor, som tog över marknadsföringen av Lovisa vid årsskiftet, är en stor organisation som säkert kommer att göra att Lovisa får stor synlighet, säger Ahvonen.

Ändå skulle Ahvonen ändå välja att satsa på domänen visitloviisa.fi.

- Om jag till exempel far till Pargas, så kollar jag automatiskt webbplatsen visitpargas.fi. De har sin egen webbplats men finns ändå nämnd under domänen visitåbo.fi, säger Ahvonen.

Brandet Lovisa är inte minst inarbetat tack var evenemanget Lovisa historiska hus, som årligen - i alla fall före coronan - dragit tusentals människor till Lovisa.

- De som arbetat med evenemanget genom åren har gjort ett stort arbete. Tack vare dem är Lovisa idag välbekant. De som besöker det evenemanget förstår nog inte att söka information via visitkotkahamina.fi, säger Ahvonen.

Päivi Ahvonen
Päivi Ahvonen säger att alla städer har sin egen visit-sida. Varför behöver inte bostadsmässostaden Lovisa en sådan? Päivi Ahvonen Bild: Yle/ Fredrika Sundén porträtt,päivi ahvonen

Visit-sajterna är inarbetade

I Finland har turismen i hemlandet ökat tack vare att det varit mer eller mindre omöjligt att resa på semester utomlands.

Istället är det hemlandet som gäller och många har besökt städer och platser under året som gått som de aldrig besökt tidigare.

Också därför har visitsajterna blivit ett begrepp.

- Det är på visit-sidorna man hittar information om städerna. För Helsingfors är det visithelsinki som gäller. För Lovisa borde det vara visitloviisa. Jag är inte så säker på att turisterna förstår att söka eller ännu mindre hittar någonting om Lovisa på visitkotkahamina-sidan, säger Ahvonen.

Hur ska bostadsmässobesökare hitta service?

Päivi Ahvonen har sin arbetsplats mitt emot Rådhuset i Lovisa. Hon ser ut över torget och har i många år kunnat se hur turisterna går med visitloviisa-tidningen i handen.

- Nu finns inte den mera och inte heller uppdateras visitloviisa-sidan på nätet. Det här är ingenting annat än töntigt, säger Ahvonen.

En annan sak som oroar Päivi Ahvonen, är hur bostadsmässobesökarna om några år ska kunna hitta den service de vill ha i den stad de besöker.

Lovisas trumfkort har varit närheten till Helsingfors. Nu underlyder stadens turism plötsligt Kymmenedalen.

- Man borde vara stolt över sin egen stad och ha egna webbsidor. Skulle jag vara stadsdirektör, skulle jag inte vilja vara den direktören som slopade Lovisa från turismens karta, säger Ahvonen.

Jag tror att vi gynnas av att vi har ett mera professionellt samarbete för ett större område där det erbjuds information om hela regionen.― Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom

Lovisa får sin andel av turismen

Också när det gäller turism, tror stadsdirektören på samarbete.

Att Lovisa skulle hamna i skuggan av Kotka och Fredrikshamn bara för att marknadsföringen av Lovisa nu är under samma tak som de städerna är nog inte troligt.

- Volymmässigt har vi ju förstås inte heller tidigare kunnat tävla om turister med Borgå eller Kotka. Vi ligger mitt emellan och får vår andel. Risken att vi plötsligt inte skulle få besökare eller bli osynliga i marknadsföringen är inte trolig, men visst är vår kapacitet en annan än en större stads, säger Oker-Blom.

"Ingenting har blivt sämre"

Oker-Blom ser heller inga större problem med att marknadsföringen av Lovisa som turistort överförts till utvecklingsbolaget Cursor just nu då Lovisa håller på att placeras på kartan som också en bostadsmässoort.

- Vi upprätthåller en egen sida. Namnet finns kvar och man kan gå via den för att få information. Vi får också hjälp med att lista utbud och tjänster tillsammans med grannarna. På det stora hela blir det bara bättre.

Lovisa jobbar alltså nu över landskapsgränsen österut i frågor som gäller turism. Det här innebär inte att annat samarbete skulle vara ett avslutat kapitel.

- Vi har inte gett upp samarbetet västerut med Borgå. Vi har kvar visitloviisa.fi som adress, vi kommer att marknadsföra våra kulturevenemang - men också förbättra samarbetet tillsammans med de östliga grannarna. Ingenting har blivit sämre, säger Oker-Blom.