Hoppa till huvudinnehåll

Reko i huvudstadsregionen är viktigt för västnyländska producenter: "Jag får min största inkomst här"

Chia Näsman säljer på Reko i Alberga i Esbo.
Hur stark är din kimchi, innehåller den socker, är frågor som Chia Näsman vid Raseborgs fermenteri ofta får på reko i huvudstadsregionen. Chia Näsman säljer på Reko i Alberga i Esbo. Bild: Yle/Anna Savonius surkål,kimchi,REKO-lähiruokaryhmä,raseborgs fermenteri

Rekoringarna får mest sålt i större städer. Inget svinn uppstår, förutsägbarheten gör att det lönar sig för oss att komma till huvudstadsregionen säger producenter från Västnyland.

Det är trångt vid den slingriga parkeringsplatsen i Alberga, Esbo. Köer bildas snabbt, på en halvtimme måste mellan 100-200 kunder försedda med munskydd lösa in sina inköp från olika producenter.

Chia Näsman, matartesan från Fiskars, ställer fram sin surkål. Kunderna strömmar genast till. Näsmans produkter är i ropet just nu och hon har många stamkunder.

- Hej, på namnet Riekkola, säger en kund till Näsman.

- Jo, du hade en lite större beställning, svarar Chia Näsman.

- Du har ju allt möjligt härligt att erbjuda, säger Eija Riekkola som storhandlar på reko i Alberga.

Hon är en drömkund för producenterna.

- Den där starka kimchin är en överraskning till min man.

Artikeln fortsätter efter ljudklippet!

Sulla on kaikkea ihanaa täällä - du har allt möjligt härligt här― en av Chia Näsmans kunder

Riekkola köper i dag fermenterade produkter av flera olika slag. Dessutom köper hon ägg, fisk, rispastejer och munkar.

- Det känns onödigt att köra överlånga vägar. Västnyland är lämpligt med tanke på Esbo, svarar Riekkola med tanke på betydelsen av närproducerad mat.

Hon tycker att priserna är lämpliga. Det bästa är att allt landar i producenternas ficka, utan mellanhänder.

- Coronavardagen har påverkat mina butiks- och matvanor. Jag tänker mera på när jag äter, vad jag äter och hur mycket. Min vardag ser annorlunda ut nu, hemma på distans.

Sedan hastar Eija Riekkola vidare, vi hinner inte ens ta en bild. Hon har många produkter att lösa in. Betalningen har hon skött på förhand.

Chia Näsman från Raseborgs fermenteri säljer sina produkter i Alberga, Esbo.
Folk frågar varifrån mina grönsaker kommer, hur länge min surkål håller och hur eldiga mina produkter är, säger matartesan Chia Näsman från Fiskars. Chia Näsman från Raseborgs fermenteri säljer sina produkter i Alberga, Esbo. Bild: Yle/Anna Savonius REKO-lähiruokaryhmä,livsmedelsbranschen,kimchi,surkål,chia näsman
Chia Näsman säljer surkål på Reko i Alberga, Esbo. Raseborgs fermenteri står det på hennes skylt.
Feedbacken är påtaglig när producent och kund möts. Chia Näsman säljer surkål på Reko i Alberga, Esbo. Raseborgs fermenteri står det på hennes skylt. Bild: Yle/Anna Savonius kimchi,surkål,fermenterad mat,chia näsman

För Chia Näsman är resan från Fiskars till huvudstadsregionen lönsam.

- Jag får största delen av min inkomst här, säger hon. Kunderna beställer på förhand, många betalar också före de kommer, som till exempel Riekkola.

Näsman gillar kontakten med kunderna i huvudstadsregionen. De är medvetna om vad de vill ha. Frågorna är konkreta, önskemålen likaså. Är den här vegansk, hur eldig är kimchin? Innehåller den socker?

I huvudstadsregionen är kundmängden jämnare än i Västnyland― Johan Degerlund
Johan Degerlund kommer med köttprodukter från Bondböle gård i Tenala.
Johan Degerlund säger att det malna köttet är en långvarig hit för honom. Många köper det, säger han. Johan Degerlund kommer med köttprodukter från Bondböle gård i Tenala. Bild: Yle/Anna Savonius köttboskap,kött,REKO-lähiruokaryhmä,tenala
Skylten Bondböle gård.
Skylten hjälper kunderna att hitta rätt producent. Skylten Bondböle gård. Bild: Yle/Anna Savonius skyltar,Bondböle gård

Johan Degerlund är relativt ny i rekosammanhang. Han tog över Bondböle gård i Tenala 2018.

- Alberga är en bra försäljningspunkt, här är mycket kunder vanligtvis. I huvudstadsregionen är kundmängden jämnare än i Västnyland.

Degerlund säljer mest köttfärs. Många vill fråga om köttets kvalitet.

- Vad butikernas malna kött smakar vet jag inte, det är många år sedan jag smakat, skrattar han, medan han betjänar ett ungt par, som köper just det, köttfärs.

Degerlund gör en huvudstadsrunda till fyra platser: Grankulla, Olars och Alberga i Esbo och Munksnäs i Helsingfors. En del producenter fortsätter ännu till Degerö i Helsingfors.

Jag slänger in de sista bröden ur ugnen i bilen just före start― Jonna Panelius

Tre rekopunkter blir det i dag för Bakgårdens Jonna Panelius från Sjundeå. Hon har bilen full med påsar av färskt bröd, de sista kom ur ugnen samma morgon.

- Inte skulle jag göra den här rundan om den inte lönade sig, det är klart, säger Panelius.

100 km är hennes smärtgräns, Helsingfors i öster, Ekenäs i väst och Lojo i norr.

Jonna Panelius bakar artesanbröd i Sjundeå.
Jonna Panelius bakar bröd i Sjundeå. Björksav är årstidsingrediens just nu. Jonna Panelius bakar artesanbröd i Sjundeå. Bild: Yle/Anna Savonius bröd,bagare
Bakgården är ett mikrobageri i Sjundeå, Västnyland.
Bakgården är ett mikrobageri i Sjundeå. Bakgården är ett mikrobageri i Sjundeå, Västnyland. Bild: Yle/Anna Savonius bagerier,sjundeå

Hon bjuder ut artesanbröd, egna recept, som hon själv skapat och varierar. Ogräs, valnötter - och just nu - speltbröd med björksav som ingrediens.

- Jag gillar reko för inget svinn uppstår för mig. Allt svinn är ju en ekonomisk förlust. Här är allt förhandsbeställt. I huvudstadsregionen har regionala torg uppstått i samband med reko, det uppskattar både kunderna och vi producenter.

Bild på en närbetalningsapparat.
Izettle som betalningsmedel har slagit igenom under coronatiden. Bild på en närbetalningsapparat. Bild: Yle/Anna Savonius Närbetalningar,izettle
Lähiruoan myyntiä Reko-tapahtumassa.
Många vill handla utomhus under coronatiden. Lähiruoan myyntiä Reko-tapahtumassa. Bild: Petteri Bülow / Yle närproducerad mat,REKO-lähiruokaryhmä,Mobila betalningar,Elektronisk betalning,Kortterminal,betalterminaltransaktion,betalterminaler

Hur ser rekos framtid ut? Smidigare digitalt, mera näthandel eller samåkning?

I Alberga finns också Viltgårdens bil på parkeringen, företaget som grundades 2013 av Tomas Landers på gården Marieberg i Fagervik Ingå. Prydligt, veterinärgranskat, inpackat vilt delas ut till kunderna i Esbo.

- Vi har varit med i reko lite oregelbundet sedan starten.Vi åker numera också till Åbo, en stor marknadsplats, där reko har 18  000 medlemmar, säger Landers.

Landers har funderat mycket på olika försäljningskanaler och deras lönsamhet.

- Vi samlar och köper upp kroppar av jägare, jaktlag och markägare i i samband med jakten. Vi flår och putsar kropparna, styckar och hanterar köttet i försäljningsskick. Samarbetet har nu börjat bära frukt, berättar han.

Hur ska reko se ut digitalt i framtiden? Hur göra verksamheten kostnadseffektivare?― Tomas Landers, Ingå

Reko är bara en kanal av många för livsmedelsproducenterna att få ut sina produkter. Verksamheten ger ändå en unik möjlighet att träffa kunder och förstå behoven och efterfrågan.

Reko möjliggör också en sorts marknadsföringsplats, som kan leda till att kunderna handlar dessa produkter också via nätet och i butikerna. Enligt Landers är försäljningsvolymerna via reko märkbart större i stora städer.

- Reko borde tänka på den digitala biten mera, hur kunde verksamheten göras kostnadseffektivare och mer ekologisk? Behöver vi samarbeta mera, ordna med samåkning, till exempel?

I dag använder reko Facebook som sin platform, samtidigt vet vi att yngre generationer numera rör sig annanstans.

Kunderna avgör lika mycket som producenterna rekos framtid― Tomas Landers

Det är konsumenterna som avgör rekos framtid, både i regionerna och i storstäderna. De måste visa sitt intresse för verksamheten, annars förtvinar den, bedömer Landers vidare.

Vid parkeringsplatsen i Alberga ställer sig de västnyländska producenterna försiktigt till förslaget om mer samarbete och samåkning.

- Jag blir klar i sista minuten med bröden och kan inte samåka, men visst är samåkning bra för dem det passar, säger Jonna Panelius.

- Samåkning är en bra grej, säger Johan Degerlund. Man förlorar ändå kundkontakten, som jag värdesätter väldigt högt.

- Jag hoppas att utvecklingen går åt nya håll, bort från stora supermarketar, säger Chia Näsman. Fram för mera reko, fler gårdsbutiker, mer näthandel, där hemkörning ibland ingår. Samkörning är bara ett alternativ bland många.