Hoppa till huvudinnehåll

Nytt lagförslag kräver fossilfria fordon av alla offentliga transportbolag: "Alltför snabb tidtabell och för stora kostnader”, säger transportföretagare

Jessica Holmberg har ett taxiföretag med 12 bilar
Jessica Holmberg har ett taxiföretag med 12 bilar. Jessica Holmberg har ett taxiföretag med 12 bilar Bild: YLE Axel Rappe taxitrafik

Fpa-taxibilar, skolskjutsar och andra offentliga transporter måste enligt ett nytt lagförslag inom kort övergå till el-, biogas- eller hybridbilar. Lagförslaget baserar sig på ett EU-direktiv och kommer att träda i kraft den andra augusti. Företagarna inom transportbranschen känner oro inför förändringen.

- Det här är väldigt förhastat då vi är mitt en kris med coronapandemin, säger Jessica Holmberg, taxiföretagare i Hangö.

Om en del av transporterna inte körs fossilfritt kan företagarna gå miste om offentliga körningar. Tidtabellen för övergången till fossilfria offentliga transporter är kort. Om man inte byter sin bilpark kan man inte längre delta i den offentliga upphandlingen från och med augusti.

Problemet är att ytterst få taxibilar är idag elbilar. Hybridbilarna är något fler men många hybridbilar klarar inte av kravet på koldioxidutsläpp på under 50 gram per kilometer. Det betyder att så gott som hela taxibilsparken måste bytas ut.

- Det är en stor investering och i det här läget när branschen är ekonomiskt i en ganska svår situation så fattas det både investeringsvilja och möjlighet med en sån här snabb tidtabell, säger Kai Andersson ordförande för Taxiförbundet.

Kommer inte att finnas bilar

På Folkpensionsanstalten är man också orolig för företagarnas möjligheter att förnya sin bilpark till miljövänligare bilar och för infrastrukturen med laddningsstationer i landet. FPA ersätter dagligen cirka 3000 personbils taxiresor.

Så ska lagen fungera

Bakgrunden till regeringens lagförslag är EU:s direktiv om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon. Lagförslaget delar in landet i olika krav på fossilfria fordon. Dessutom sker förändringen i två faser.

Till exempel ska minst hälften av alla transporter med personbilar i de stora städerna under den första fasen utföras med miljövänliga bilar. Övergången i mindre städer och på landsbygden ska ske något långsammare.

Undantaget från reglerna är taxibilar för rullstolsburna personer, traktorer, räddningsbilar, polisfordon, ambulanser, utryckningsfordon och likbilar. Undantaget för rullstolstaxi görs för att det helt enkelt inte finns eldrivna taxibilar som kan transportera rullstolsburna kunder.

Den nuvarande avtalsperioden går ut i slutet av detta år men FPA utreder nu bland annat taxibranschens möjligheter att förnya sin bilpark.

- Med den här strikta tidtabellen kommer vi nog att ha problem med att ha tillräckligt med bilar till alla körningar, befarar Kai Andersson.

Jessica Holmberg som har tolv taxibilar stationerade i Hangö och i Kittilä har nu avtal med Folkpensionsanstalten. Det betyder ett hundratal körningar per månad.

Hon har inte några planer på att köpa in nya bilar nu. Det hänger också på hur långa avtal man kan skriva med FPA. Hon hoppas att de kan bli längre än två år.

- Det är helt idiotiskt att investera för ett år.

Långa sträckor, dålig infrastruktur

Jessica Holmberg kör taxi i glesbygden.

- I Lappland är det ganska spännande med elbilar.

Om det är mycket kallt måste en elbil laddas ofta och vid långa sträckor kan det bli problem.

- Till exempel en resa från Rovaniemi till Kilpisjärvi kan bli en spännande resa, säger Holmberg. Redan nu finns det få bensinmackar längs den vägen och ännu färre laddningsstolpar.

“Går inte stoppa utvecklingen”

En annan stor bransch som måste förnya sina fordon är bussbranschen. Bussbolaget Ingves & Svanbäck i Österbotten har ett 60-tal bussar som kör skolskjutsar.

Två passagerare stiger på en buss.
Också skolbussar måste snart köra fossilfritt. Två passagerare stiger på en buss. Bild: Yle / Mira Bäck Porvoon Liikenne - Borgå Trafik,Söderkulla,busstrafik

- Visst är det en utmaning att på relativt kort tid förändra vår flotta. Det är blandade känslor, säger vd Kennet Svanbäck.

Företaget har förberett sig för förändringen och nyligen tagit i bruk en laddningsstation på bussdepån i Jakobstad. Och bolagets dotterbolag har köpt en liten elbuss.

- Det går inte att stoppa utvecklingen.

Ingves & Svanbäcks bussar kör normalt cirka 250 kilometer per dag och det ska en ny elbuss klara av. Men den längsta turen på 600 kilometer går inte att ersätta med en elbuss. En stor del av dagens dieselbussar måste alltså bytas ut. Det blir kostsamt och bråttom för bolaget.

- Nog står vi inför stora investeringar och tillgången på fordon är inte sån att vi hinner få dem i tid.

Kennet Svanbäck hoppas nu på stöd från regeringen och längre övergångstider.

- Det här måste ske mera stegvis. Annars är det inte möjligt.

Inga stöd att vänta

Kommunikationsminister Timo Harakka skriver ändå till Svenska Yle att några stöd inte är att vänta och att den bråda tidtabellen beror på att lagen baserar sig på ett EU-direktiv.

Däremot planerar regeringen bygga ut infrastrukturen kring laddningsstationeran för att göra övergången smidigare.

Timo Harakka taluttaa polkupyörää Säätytalolta.
Inga stöd att vänta, men bättre infrastruktur på kommande säger minister Harakka. Timo Harakka taluttaa polkupyörää Säätytalolta. Bild: Arttu Timonen / Yle Regeringen Marin,Ständerhuset,Statsrådet (Finland),styrelser,Timo Harakka,Finlands Socialdemokratiska Parti