Hoppa till huvudinnehåll

Felix Fortelius vinner första pris i Arvid Mörne-tävlingen: "Jag har drömt om att bli författare sedan jag var tonåring"

Felix Fortelius.
Felix Fortelius från Helsingfors tilldelas första pris i Arvid Mörne-tävlingen år 2021. Felix Fortelius. Bild: Privat. Arvid Mörne-priset,Svenska folkskolans vänner,felix fortelius

Felix Fortelius från Helsingfors vinner Arvid Mörne-tävlingen 2021 med novellen ”Syltäppel”. Julia Mäkkylä från Närpes och Evelina Kulp från Korsnäs/Helsingfors tilldelas andra respektive tredje pris.

Sammanlagt 150 noveller skickades in till Svenska folkskolans vänners skrivartävling för under 30-åringar.

Enligt juryn är Felix Fortelius novell ”Syltäppel” en ”nedtonad, omsorgsfullt berättad historia ur vardagen som med subtila men effektiva medel visar att viktiga händelser och insikter inte behöver omgärdas av stor och bullrande dramatik. Med få, enkla repliker och väl inprickade detaljer tecknas en av livets avgörande relationer, den mellan en son och hans mor.”

Förstapristagaren Felix Fortelius är positivt överraskad över vinsten som förutom en penningsumma på 5 000 euro ger honom en möjlighet att delta i en kortkurs i skrivande på Nordens folkhögskola på Biskops Arnö i Sverige:

– Det känns oerhört fint att få ett sådant här erkännande. Jag har försökt tidigare år utan framgång och hade inte särskilt stora förhoppningar i år heller. Det var verkligen en oväntad glädjenyhet, särskilt efter ett så jobbigt år som det har varit.

Inspirerad av Terry Pratchett började Felix Fortelius i tonåren skriva fanfiction-berättelser, och sedan dess har skrivandet varit en hobby:

– Jag har drömt om att bli författare sedan jag som tonåring började skriva, men trodde nog aldrig helt och fullt på att det var ett reellt karriäralternativ för mig. Nu har jag kanske vågat börja hoppas igen.

En annan författare som Fortelius ser upp till är Tove Jansson:

– Tove Jansson har alltid funnits med mig och jag beundrar hennes förmåga att skildra sina karaktärers inre liv indirekt genom saker de säger eller fäster uppmärksamhet vid eller hur deras rum är inrett. Vladimir Nabokov är en annan författare som jag uppskattar. Han lyckas formulera mästerliga ordbilder och sättet på vilket han kan besjäla en handling eller gest med bara ett par väl valda ord är imponerande.

Bild från Tove 100-utställningen på Galleri Fokus i Karis
Tove Jansson är en av Felix Fortelius litterära förebilder. Bild från Tove 100-utställningen på Galleri Fokus i Karis Bild: Yle / Helena Rosenblad hagström carl gustav,Raseborg

Den autofiktiva trenden stark bland årets bidrag

Årets tävlingsjury för Arvid Mörne-tävlingen bestod av författaren och litteraturvetaren Tatjana Brandt, författaren och översättaren Jonas Ellerström från Sverige, samt journalisten och författaren Karin Erlandsson.

Tatjana Brandt, som är ordförande för tävlingsjuryn, säger att de autofiktiva uttrycken dominerar i årets novellskörd och att juryn fått läsa många, långa och ambitiösa texter:

– Största delen av novellerna har kretsat kring ensamhet, olycklig kärlek och psykiskt illamående – ja, kort och gott kring ett jag som kämpar med grundläggande smärtpunkter i livet.

Men det har också funnit texter i andra genrer så som spänning, fantasy och mer lyriska noveller:

– Att välja vinnare var oerhört svårt. Många av de noveller som inte valdes har enskilda lysande moment eller detaljer eller löftesrika uppslag. Och många texter är på ett helt personligt plan mycket gripande. Det som dock utmärker de prisbelönta bidragen är att de är genomarbetade och utpräglat litterära, de tar sig förbi det privata och skapar något levande, låter något uppstå just där i texten i mötet med läsaren, säger Brandt.

Fyra noveller som imponerar, glädjer och överraskar

Syftet med Svenska folkskolans vänners litterära tävlingar är att främja intresset för att skriva skönlitteratur.

Arvid Mörne-tävlingen, som riktar sig till skribenter under 30-år, fokuserar vartannat år på dikter, vartannat år på noveller.

Förutom ett första pris delar juryn ut ett andra pris, ett tredje pris samt två hedersomnämnanden.

Andra pris på 3 000 euro tillfaller Julia Mäkkylä (född i Esbo, uppvuxen och bosatt i Närpes) för novellen ”Tankeskeppet som kom mitt i natten och försvann”.

Enligt juryn skildrar novellen ”med humor och inlevelse (---) hur de bästa av idéer kan landa framför en när man minst anar det. Novellen som med fin sinnlighet tecknar skymnings- och gryningsstämningar i en koreansk kuststad har absurda drag utan att förlora i trovärdighet. En imponerande helhet som fångar miljön i detaljerna.”

Julia Mäkkylä och Evelina Kulp.
Julia Mäkkylä tilldelas andra pris och Evelina Kulp tredje pris i Arvid Mörne-tävlingen. Julia Mäkkylä och Evelina Kulp. Bild: Privat. Arvid Mörne-priset,Svenska folkskolans vänner,evelina kulp

Tredje pris på 2 000 euro går till Evelina Kulp (född och uppvuxen i Korsnäs, bosatt i Helsingfors) för en novell som enligt juryn ”med nerv och intensitet gestaltar en ung kvinna som flyr allt längre in i livslögnen. Läsaren får färdas mot den oundvikliga katastrofen tillsammans med en halsstarrig protagonist som vägrar inse att det inte går att bosätta sig i de sociala mediernas glittriga ström, att man alltid förlorar kampen mot glansbilderna.”

Ett hedersomnämnande får Elvira Niemi (uppvuxen i Ingå, bosatt i Helsingfors) för novellen ”Hela mitt liv har jag varit olyckligt kär” som enligt juryn ”med kristallklart språk visar att det stora finns i det lilla bara man har modet att ställa sig tillräckligt nära. Den samtidigt komiska och allvarliga studentlivsnovellen har en tydlig dramaturgi och ett händelseförlopp som skribenten driver med absolut närvaro till den glädjande lösningen.”

Elvira Niemi och Fanny Thalén.
Elvira Niemi och Fanny Thalén får varsitt hedersomnämnande i Arvid Mörne-tävlingen. Elvira Niemi och Fanny Thalén. Bild: Privat. Arvid Mörne-priset,Svenska folkskolans vänner,Fanny Thalén

Ett hedersomnämnande får Fanny Thalén (Mariehamn) för novellen ”Farväl till Katjusja” som enligt juryn ”skickligt begagnar sig av grepp och stilmedel ur den moderna thrillerlitteraturen för att berätta en tät och mörk historia från en skrupelfri miljö där inget och ingen är vad de syns vara. Lika tagen på sängen som den ena av de två huvudpersonerna blir av händelseutvecklingen, lika överraskad blir läsaren.”