Hoppa till huvudinnehåll

Färre passagerarbegränsningar på tågen kan leda till rusning – VR lägger in tilläggsturer mellan Åbo och Helsingfors

Tågresenär på Helsingfors järnvägsstation 25.3.3021.
En del är oroliga över smittorisken på tågen. Tågresenär på Helsingfors järnvägsstation 25.3.3021. Bild: Jorge Gonzalez / Yle tågtrafik,tåg,tågturism,VR-Group ,Järnvägstrafikssäkerhet,järnvägstrafik,snöstormar,Helsingforsområde kollektivtrafik,Helsingforsregionens trafik (HRT)

Tidigare på våren sålde VR bara hälften av sittplatserna på sina tåg för att resandet skulle vara smittsäkert. Detta slopades vid månadsskiftet i och med att trafik och kommunikationsverket,Traficoms begränsningar för kollektivtrafik upphörde den 25e april.

Några tågresenärer som Yle Åboland har talat med har varit bekymrade över att det varit rätt fullsatt då de åkt tåg.

För tillfället är avgångarna färre än tidigare, eftersom VR minskade antalet avgångar i januari.

Planeringsdirektör vid VR, Juho Hannukainen, berättar att den bakomliggande orsaken till att mängden avgångar minskade var den förvärrade coronasituationen tidigare under våren som ledde till färre tågresenärer.

- Coronasituationen har lett till att mängden resenärer har minskat och att folk gör färre resor. Mellan januari och mars 2021 minskade antalet resor med cirka 60 procent, i förhållande till mängden tågresor som gjordes under motsvarande period 2019. På grund av detta var vi tvungna att minska antalet avgångar, men vi minskade avgångarna med enbart 30 procent, berättar Hannukainen.

Planeringschef vid VR Juho Hannukainen.
Planeringsdirektör vid VR, Juho Hannukainen. Planeringschef vid VR Juho Hannukainen. Bild: Toni Määttä / Yle VR-Group

Enligt Hannukainen analyseras situationen ständigt och VR har lagt till vagnar på Intercity-tågen på grund av att de har noterat en ökning av passagerarantalet.

Flera avgångar från och med 17:e maj

VR kommer också att lägga tillflera avgångar mellan Åbo och Helsingfors från och med den 17:e maj. De här tilläggsturerna är på fredagar, lördagar och söndagar. Det blir ytterligare sex avgångar per vecka.

- Vi övervakar ständigt utvecklingen av efterfrågan och vi är redo att återställa trafiken snabbt. På rutten mellan Åbo och Helsingfors har vi sett en liten ökning av passagerare.

Juna saapuu asemalaiturille.
För att motarbeta att tågen ska bli fullsatta bedömer VR situationen veckovis och lägger till vagnar ifall det behövs Juna saapuu asemalaiturille. Bild: Henrietta Hassinen / Yle tågtrafik,pendeltåg,Trafikstörningar,järnvägar,VR-Group ,Perrong,Resande och pendling,väntan,passagerartrafik,persontrafik,tåg,spårbunden trafik,järnvägstrafik,resenärer,kollektivtrafik,tågvagnar,Helsingfors,Helsingforsregionens trafik (HRT),skyddsåtgärder,resande,social distansering,Ilmala järnvägsstation,coronavirus,virussjukdomar,COVID-19,smittsamma sjukdomar,undantagslagar,undantagstillstånd,karantän,Förkylning,influensa,Böle järnvägsstation,järnvägsstationer,Fjärrtåg,smittskydd

Enligt Hannukainen handlar det för närvarande om enskilda resor som kan vara fullsatta. Han påpekar att passagerarplatserna ändå inte fylls mer än till hälften i genomsnitt även på helgerna.

- Speciellt på vardagarna finns det bra med plats i tågen.

För att undvika att tågen blir fullsatta bedömer VR situationen veckovis och lägger till vagnar ifall det behövs, berättar han.

- Men tyvärr är det inte möjligt för alla tåg, exempelvis ifall platserna fylls med kort varsel, säger Hannukainen.

Han förklarar att det däremot inte går att lägga till fler än en avgång per riktning i timmen, eftersom rälsen mellan Åbo och Kyrkslätt är ett enkelspår.

- Men vi kan agera väldigt snabbt och lägga till turer som ännu inte är i bruk ifall efterfrågan ökar.

"Passagerarna kan också välja att åka tåg då det inte är rusning"

I och med att restriktionerna gällande passagerarantal slopades är alla sittplatser tillgängliga. Om man vill kan man boka två platser, men det kostar extra.

- Man kan boka sittplatsen bredvid eller en hel sittkupé. Det är en dyrare biljett men kostar inte lika mycket som att köpa två biljetter.

Varför kostar det då det gäller säkerhet?

- Det är en kapacitetsproblem. Vi har redan utökat mängden vagnar på tåg som avgår på fredagar och söndagar. Om vi säljer två platser för varje person blir någon utan biljett.

Enligt Hannukainen gör VR kontinuerligt enkätundersökningar gällande tågresenärernas upplevelser och fattar beslut baserat på undersökningens resultat.

Vad säger du om att en del personer är oroliga över säkerheten gällande smittorisken?

- Vi jobbar hela tiden för att göra tågresandet så säkert som möjligt. Vi har tagit i bruk över hundra olika åtgärder. Passagerarna kan också själva välja att åka de tider då det inte är rusning.

Viktigt att alla passagerare också tar sitt ansvar

På VR:s tåg råder det munskyddstvång. Ifall man inte bär munskydd blir man påmind av konduktören som också uppmanar en till att bära munskydd.

- Vi kräver att alla bär munskydd i våra tåg om inte det finns hälsoskäl till att man inte kan bära munskydd.

Ifall någon vägrar bära munskydd och saknar giltig orsak till att inte bära munskydd kan personen tvingas stiga av tåget. Det är en sista utväg och VR försöker hitta andra lösningar på situationen först.

Ifall man inte har med sig munskydd kan man köpa ett ombord på tåget. Hannukainen tror inte att det skulle ske någon drastisk förändring i munskyddsanvändningen om det delades ut gratis munskydd på tåget.

Ifall någon situation på tåget leder till att man känner sig otrygg på tåget, kan man alltid byta sittplats, säger Hannukainen.

- Det lönar sig att tala med konduktören ifall man upplever att regler inte följs. För närvarande har emellertid 95% av alla passagerare munskydd.