Hoppa till huvudinnehåll

Den som har den tjockaste plånboken får mest fördel av att välja en miljövänligare bil

BIlförsäljare öppnar bakluckan på en bil och tittar in
Andelen elbilar ökar men på marknaden för begagnade bilar är utbudet av dem litet, säger Sebastian Lindstedt. BIlförsäljare öppnar bakluckan på en bil och tittar in Bild: Agneta Gestrin / Yle bilaffärer,bilar

Inom det här årtiondet ska det rulla 700 000 miljövänligare bilar på våra vägar. Av dem ska 350 000 vara renodlade elbilar. Ska bilbytet göras med käpp eller morot?

Utanför bilhuset står bilarna uppradade och glänser i solskenet. Sebastian Lindstedt som är butiksansvarig öppnar bakluckor och visar mig hur det ser ut under den så kallade tankluckan i en laddhybrid.

Lindstedt säljer begagnade bilar och berättar vad han har för tillfället på lager:

- Två renodlade elbilar; oftast har vi mellan en och fem. Hybrider, cirka femton just nu och resten är bensin- och dieselbilar, säger Sebastian Lindstedt, butiksansvarig för bilaffären Kamux i Olars i Esbo.

Tillsvidare är det inte en marknad där bilköparen kan vraka och välja om hen tänker på sin plånbok och köper en begagnad bil som samtidigt ska vara miljövänligare.

Det här kommer att ändra.

- För tillfället är det cirka tjugofem procent av alla nyregistrerade bilar som är elbilar och det tar förstås sin tid att de blir begagnade bilar som säljs vidare, säger Eleonoora Eilittä, konsultativ tjänsteman på Kommunikationsministeriet.

Fortsatt stöd för den som köper ny elbil

För att uppmuntra privatbilister att antingen äga eller långvarigt hyra en ny elbil har staten beviljat stöd.

I höst upphör det här stödet, där bilägaren har kunnat få maximum tvåtusen euro tillgodo av bilpriset för en elbil som nyregistreras.

- Olika slags stöd finns med i färdplanen. Ett nytt upphandlingsstöd är föreslaget för renodlade elbilar och också stöd för laddningsinfrastruktur, säger Eilittä.

Öppnad lucka som visar var kabeln kopplas till laddhybriden
Kommer EU att ändra sin inställning till laddhybriderna? Öppnad lucka som visar var kabeln kopplas till laddhybriden Bild: Agneta Gestrin / Yle laddhybrid,bilar,miljövänlighet

Eilittä talar om regeringens färdplan mot fossilfri transport.

Färdplanens målsättning är bland annat att koldioxidutsläppen från trafiken kan halveras till och med 2030.

Hur stora stödsummorna blir i fortsättningen klarnar troligtvis i samband med höstens budgetförhandling.

Ny tanke: stöd om du köper begagnad elbil?

Man har hittills utgått från tanken att enbart splitternya elbilar subventioneras och bilens första ägare får fördelen i reda pengar. Här blir det nog ingen ändring.

- Också i den här färdplanen gäller stödet som har föreslagits nya elbilar, säger Eilittä.

Om man skulle bevilja stöd till bilköpare som köper en begagnad elbil uppstår förstås frågan hur många gånger kan samma bil bli subventionerad?

Det rådande tankesättet fokuserar på att stöd kopplas till konsumtion av nytillverkade elbilar medan bilköpares återvinnings-tänk och konsumtion av begagnade miljövänligare alternativ inte stöds i reda pengar.

- Jag känner inte till att det skulle finnas stöd för begagnade miljövänligare bilar i andra EU-länder. Det är nog en ny tanke om man säger så, säger Eilittä.

Vi ska köra miljövänligare bilar om inte med morot så med käpp

Färdplanen riktar sig till alla som använder fordon på vägarna. I första hand ska den uppmuntra bilister att välja miljövänligare bilar.

För det andra måste vi följa EU-lagstiftningen.

- Vi väntar nu på sommaren ganska många lagförslag som också gäller biltillverkarna och utsläppsgränsvärden, säger Eilittä.

På EU nivå har vi bindande gränsvärden för utsläppen och de här gränsvärdena gäller biltillverkare.

I ett nötskal innebär gränsvärdena: det blir fördelaktigare för biltillverkarna att tillverka elbilar än bilar som drivs med fossilt bränsle.

Om Finland inte lyckas halvera koldioxidutsläppen med hjälp av stöd och åtgärder blir det kraftigare åtgärder som till exempel beskattning.

Får man mer skatt som bilägare till en fossilbränsledriven bil eller skattelättnader om man äger en miljövänligare bil?

- Troligen kommer man att överväga alla alternativ om det överhuvudtaget behövs sådana åtgärder, säger Eilittä.

Hurdan bil är det vettigast att skaffa?

Bilköp är en summa av många överväganden. Många bilköpare funderar över hur bilen behåller ett högt återförsäljningsvärde.

På Kommunikationsministeriet tar man inte ställning till återförsäljningsvärde.

Inte heller bilhandlaren vill sia om hur prisutvecklingen eller åtgången av hybridbilar påverkas om EU ändrar sin syn på hur laddhybriderna ska ses och marknadsföras ur miljöperspektiv.

Om att investera i en elbil säger bilhandlaren så här:

- Det är svårt att spå hur bilens värde håller. Det går enligt marknaden. Elbilen kan vara ett riktigt bra val om man bor i en stad och kan ladda den på jobbet eller hemma och körsträckorna är av sådan längd att batteriet håller, säger Lindstedt.

En mansfot i löparsko sparkar mot fälgen i bilens däck
Elbilarna har varit av det dyraste segmentet, men nu har det börjat komma fler förmånligare modeller, säger Lindstedt. En mansfot i löparsko sparkar mot fälgen i bilens däck Bild: Agneta Gestrin / Yle bilar,däck (fordon),Fälg

När avråder bilhandlaren en kund från att köpa en hybrid- eller elbil?

- Om man inte kan ladda batteriet tillräckligt ofta. Man ska också beakta att man inte kan dra släpvagn eller båttrailer med alla hybrider eller elbilar. Där ska man vara uppmärksam och kontrollera massan man behöver kunna dra, säger Lindstedt.

Under Lindstedts två och ett halvt år i bilbranschen tycker han inte mycket har ändrat, trots att massmedia rapporterar kontinuerligt om miljöaspekter.

- En och annan kommer och säger att hen har funderat på en hybrid, säger Lindstedt.

De kunderna är ofta rätt insatta och har studerat själv på förhand, men Lindstedt säger också att för en del förblir hybriden bara en tanke, när diskussionen kommer i gång om hurdana transportbehov kunden har.