Mest tittade, lyssnade och lästa under 2019
Vår veckoräckvid via tv, radio och webben är 96 procent av finländarna; varje dag når vi 78 procent. Svenska Yles innehåll och tjänster når ut till sammanlagt 93 procent av finlandssvenskarna varje vecka och till 70 procent varje dag.
Yles mest intressanta tjänst enligt finländarna är Yle TV1. Under 45-åringar intresserar sig mest för Yle Arenan.
Yle TV1 var även i fjol den mest tittade tv-kanalen i Finland
Räckvidden för tv minskade något jämfört med året innan, speciellt bland under 45-åringar.
Via tv nådde vi ut till 77 procent av finländarna varje vecka och till 51 procent varje dag.
Vi hade cirka 18 900 timmar tv-sändningar, av detta var cirka 7 600 timmar helt nytt innehåll.
Utbudet bestod till 53 procent av inhemska program och till 90 procent av europeiska program.
Yle Fem sände cirka 2 600 programtimmar.
De mest tittade tv-programmen var Självständighetsdagen: Fest på slottet 2019, Utlysning av julfreden och första avsnittet av serien Koivisto.
Innehållens andel av programtimmarna i tv 2019, totalt 18 923 timmar

- 29% Fakta
- 26% Drama
- 15% Riksnyheter och aktualiteter
- 11% Kultur och underhållning
- 10% Sport
- 7% Barn och unga
- 2% Regionala nyheter och aktualiteter
Yle Radio Suomi har flest lyssnare i Finland
Räckvidden för radio minskade något jämfört med föregående år.
Räckvidden för våra radiokanaler var 51 procent per vecka och 34 procent per dag.
Bland den svenskspråkiga befolkningen över nio år nådde vårt radioutbud 92 procent varje vecka och 73 procent varje dag.
Vi sände sammanlagt cirka 47 500 programtimmar i radio.
Andelen musik i det riksomfattande utbudet var 48 procent.
Andelen inhemska program i radio var 99 procent.
De mest lyssnade radioprogrammen var Muistojen bulevardi i Yle Radio 1, Tarja Närhin Iskelmäradio i Yle Radio Suomi, YleX Aamu samt Jari Sarasvuo, Miki Liukkosen maailma och Vammaiskultti i Yle Puhe.
Innehållens andel av programtimmarna i radio 2019, totalt 47 485 timmar

- 53% Kultur och underhållning
- 19% Riksnyheter och aktualiteter
- 19% Fakta
- 5% Regionala nyheter och aktualiteter
- 3% Sport
- 1% Drama
- 0% Barn och unga
100 miljoner fler uppspelningar på Yle Arenan – populärast var Vov-patrullen
På ¨Yle Arenan gjordes 620 miljoner starter, antingen för videoprogram och -inslag, audioprogram och -inslag eller för live radio- och tv-sändningar – alltså i genomsnitt nästan 1,7 miljoner starter per dag. Det innebär en ökning med nästan hundra miljoner.
Räckvidden för Yle Arenan var 53 procent per vecka och 36 procent per dag.
De populäraste programmen på Yle Arenan var Vov-patrullen, Karppi och Sorjonen.
På webben läste finländarna grävande reportage och deltog i tävlingar
Yles webb- och mobiltjänster hade i medeltal 3 740 000 besökare varje månad. Det utgör sammanlagt över 1 055 miljoner besök per år.
Våra webbtjänster hade en veckoräckvidd på 65 procent av över 15-åringarna i Finland.
Till det mest lästa webbinnehållet hörde frågesporter som handlade om vilda blommor och länder i Europa samt artiklar om bland annat vänskap på webben samt barnskydd.