Hoppa till huvudinnehåll

Du som gör podd för Svenska Yle - gör så här!

Här har vi samlat det som gäller för poddar på Svenska Yle, både dem vi producerar själva och poddar vi samproducerar eller köper in.

Kontakten till Yle:

När du fått ok för din podd får du samtidigt veta vem som är din inhouseproducent och främsta kontaktperson. Det finns två personer utöver din Yleproducent som du ska vara i kontakt med så snart som möjligt. De är Petter Sandelin (petter.sandelin@yle.fi) och Amie Borgar (amie.borgar@yle.fi). Petter är product owner för Svenska Yles poddar och ser till helhetsutbudet, och är med och utvecklar våra poddar. Petter är vid sidan av inhouseporoducenten ditt bollplank vid start och han kollar också att du har alla pusselbitar på plats innan podden lanseras. Amie är musikchef på Svenska Yle och den du snackar ljudmiljö och eventuella jinglar med.

Det här krävs av en podd för Svenska Yle:

Poddens uppbyggnad i korthet
Intro. Avsnittspecifikt intro behövs alltid. Hur krokar du lyssnaren? Här ska det framgå att det är en Svenska Yle podd (Yle har en jingel för det), vad avsnittet handlar om och vem som gör podden. Poddlyssnaren ska genast veta vad hen får.
Under podden. Kom ihåg att kroka lyssnaren vidare, ge en teaser och berätta att det är en Svenska Yle podd hen lyssnar på.
Trots att podden inte har en exakt längd så blir podden oftast bättre av att tajtas till.
Avslutning. Kom ihåg att kroka lyssnaren till nästa avsnitt i slutet av podden! Undvik ändå att tala om nästa vecka el dyl. för podden funkar bäst utan tidsbestämning.

Namngivning
Varje poddserie behöver ett namn som fungerar både på Yle Arenan, som är första utgivningsplattform för alla poddar, och i olika poddtjänster. Avsnittsspecifika namn behövs också, ex. Finlandssvenska krimpodden och “En resa genom Europa och deep throat på polisen.“

Bild och text
Lägg tid på bilder för det är med bilden och en kort, lockande beskrivning du skapar den första kontakten. Snygga bilder behövs inte för varje avsnitt, men nog för en poddserie. Det är bilden som krokar eller avskräcker. Bildmanual för Arenan
En avsnittsspecifik text behövs alltid

Utgivningsplan
Varje podd behöver en utgivningsplan, som görs upp på förhand tillsammans med inhouseproducenten. I planen slår vi fast var och när podden publiceras för att nå de lyssnare den görs för, frekvens, säsonger etc. Ska podden finnas på på olika poddtjänster?

Spridningsplan för podden & relaterat innehåll
En podd har ingen automatisk lyxförpackning som radio att nå ut via, vilket betyder att det behövs annat material relaterat till podden.

- Vilka bitar kompletterar din podd?
En artikel för podden gör att den är lättare att lyfta på Svenska.yle.fi.
- Vad gör du på some/hur?
- Hur kan du få med input av den som lyssnar på din podd?

För alla poddserier är minimikravet
- En artikel kring podden.
- En plan för sociala medier och innehåll som kan spridas via Svenska Yles befintliga somekanaler.
- Diskussion kring hur och när och i vilket sammanhang podden kan diskuteras på radio eller tv.
- En plan för hur man sprider nya avsnitt och vem som levererar innehåll om avsnitten för some.

I all spridning av podden hänvisar vi till Yle Arenan trots att den också kan finnas på ex. Spotify.

Deadline för poddens första avsnitt/kommande avsnitt
- Deadline för poddens första avsnitt är en vecka före planerad start om ni inte kommer överens om annat med producenten. Det här för att kunna göra de eventuella justeringar som behövs.
- Deadline för kommande avsnitt enligt överenskommelse.