Hoppa till huvudinnehåll

Svenska Yle och sociala medier

Sociala medier är en naturlig del av innehållet och utgivningen på Svenska Yle. Här hittar du allmänna råd och våra riktlinjer för sociala medier att bekanta dig med redan när du planerar ett innehåll för oss.

Målen för all Svenska Yles närvaro och publicering på tredje parters plattformar är:

  • Att locka nya målgrupper till Svenska Yles innehåll
  • Att öka dialogen mellan medborgarna och Svenska Yle
  • Att öka intresset för Svenska.yle.fi och Arenan

Det här innebär att vi alltid vill erbjuda den bästa användarupplevelsen på Svenska Yles egna plattformar. Eftersom alla finländare inte använder sig av Yles tjänster är vi ändå skyldiga att finnas närvarande på de plattformar som känns naturliga för användarna.

Olika målgrupper på olika plattformar och för olika konton

Vi använder de olika plattformarna på olika sätt, och riktar oss till olika användare på olika plattformar och via olika konton.

På Facebook till exempel kan vi paketera en faktaspäckad nyhet till en förklarande video, och erbjuda ett helt tv-program kring temat på Arenan eller en längre bakgrundsartikel på Svenska.yle.fi. På Instagram kan vi erbjuda nyheten i form av en bild till en följarskara som gillar estetiken i Instagram, men inte känner sig lockad av nyhetsutbudet.

Gemensamt för alla konton är att vi vill engagera dem som valt att följa oss på något sätt. Vi ser det som att de släppt in oss i deras privata sfär och vi är skyldiga att vara närvarande. Vi vill diskutera med dem och erbjuda dem mera av något som väckt deras intresse.

Det här betyder att all närvaro på sociala medier kräver jobb och behöver resurseras.

Tidigare var det vanligt att enskilda program hade egna konton också på sociala medier, helst på så många som möjligt. Idag utgår vi från att allt vi gör på sociala medier ska ha klara mål och målgrupper. Därför jobbar vi via färre och större konton, som kan hålla det de lovar.

Samma ansvar på some som på egna plattformar

I all verksamhet på sociala medier gäller samma verksamhetsprinciper och etiska regler som Yle och Yles medarbetare också annars är skyldiga att följa. Därutöver har vi riktlinjer specifikt för hur vi agerar på sociala medier.

De här riktlinjerna gäller också outhouseproduktioner.

De vanligaste frågorna och svaren

Kan vi öppna ett eget konto på sociala medier för det vi gör?
Svaret är nästan alltid nej. Vi har många, fungerande konton på Svenska Yle och hittar i de allra flesta fall en naturlig somekanal för det innehåll du gör.

Om vi inte kan öppna ett eget konto, vem ska då marknadsföra mitt innehåll?
Ni och vi tillsammans, som vi kommer överens i avtalsskedet. Det är viktigt att ni som kan innehållet ser vilken del av det som har potential att engagera i sociala medier, och samarbetar med oss på Yle under processens gång. Some fungerar ytterst sällan om vi bara plåstrar på det i efterhand.

Får vi vara aktiva på sociala medier?
Självklart, men det är viktigt att vi tillsammans kommer överens om hur.

Får vi köpa Facebookreklam för det vi gör?
Nej. All betald synlighet är en överenskommelse mellan Yle och er, och Yle betalar sällan för synlighet via sociala medier.

Hur mycket ska vi resursera för arbetet i sociala medier?
Det här är en sak vi kommer överens om i avtalsskedet och är helt beroende på det innehåll ni gör och till vilken målgrupp ni riktar er.

Fråga gärna om det är något ni undrar över! Frågor kring sociala medier riktas i första hand till Gitte Laurell, sociala medier - ansvarig på Svenska Yle.