Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

En person går på en perrong där ett lokaltåg står. Det är mörkt ute.

Förseningar i tågtrafiken mellan Esbo och Helsingfors

En olycka skedde på spåren på eftermiddagen.

En man klädd i kostym står i en spårvagn.

Mika Nykänen pausar direktörsskapet på HRT – utnämnd till ny statssekreterare

Nykänen har ansöker om tjänstledigt fram till maj 2027.

Två spårvagnar står stilla vid en hållplats en vintermorgon.

Spårvagnar står stilla i Helsingfors

Undantag är möjliga på spårvagnslinjerna 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och 10 under måndagsförmiddagen.

Orsaken är ett strömavbrott. Helsingforsregionens trafik HRT uppger att det gäller Mannerheimvägen.

Halv tio-tiden på morgonen stod flera spårvagnar stilla på hållplatserna.

HRT beräknar att felet pågår fram till klockan 11.

Ett lokaltåg

Nytt tåg hägrar för Träskändaborna – men först måste staden ansluta sig till HRT

Om Träskända går med i HRT börjar J-tåget snart tuffa på.

Oregelbunden trafik längs med snabbspårvägen

Snabbspårvägslinje 15 kör med oregelbunden trafik under onsdagsförmiddagen (1.11).

Orsaken är en olycka som inträffat i Sockenbacka i Helsingfors tidigare under dagen.

Helsingforsregionens trafik HRT uppskattar att spårvagnstrafiken påverkas fram till klockan 14.

En närbild på en ny snabbspårvagn.

”Knepigt när reglerna ändrar mitt framför näsan” – har du koll på trafikreglerna för nya snabbspårvagnen?

Mikaela Nyholm har utbildat förarna som kör den nya snabbspårvagnen. Nu gäller det för alla att ha koll på trafikreglerna för att veta vem som har väjningsplikt, säger hon.

HRT föreslår åter en höjning av kontrollavgiften inom kollektivtrafiken

Styrelsen för Helsingforsregionens trafik, HRT, föreslår igen till Kommunikationsministeriet att kontrollavgiften inom kollektivtrafiken ska höjas till 100 euro.

Kontrollavgiften har legat på 80 euro sedan 2007, och HRT menar att avgiftens förebyggande effekt avtagit eftersom löne- och kostnadsnivåerna stigit sedan dess.

Enligt HRT görs en förlust på mellan 15 och 25 miljoner euro till följd av förlorade biljettintäkter. Vissa uppskattningar pekar på att det rör sig om 40 miljoner euro i förlorade intäkter.

Järnvägsskenor.

Spårjokerns testkörningsolycka utreds – därför försenas snabbspårvägen

Spårjokern klåpade i måndags, så teståkturen avbokades.

Spårjokern börjar trafikera i höst – exakt tidpunkt klarnar inom några dagar

Själva banan är nu färdig och utbildningen av förarna på slutrakan. Det är bara fyra vagnar av sexton som ännu saknas innan snabbspårtrafiken kan köra igång

Orsaken till att alla vagnar ännu inte har anlänt är att spårbygget blev klart i förtid.

Enligt nuvarande förhoppningar från HRT:s sida kan den första turen köras i mitten av september. Beslutet om exakt datum tas ännu i augusti.

HRT övergår till vintertidtabell – busslinjer i Esbo förnyas

I dag (14.8) börjar lokaltrafiken i huvudstadsregionen följa vintertidtabell.

Samtidigt börjar två nya stomlinjer mellan Vanda och Esbo, den ena mellan Mattby och Mårtensdal och den andra mellan Mattby och Myrbacka.

Det här gör i sin tur att tio busslinjer slutar helt och hållet och flera andra busslinjer förändras.

I samband med tidtabellsskifte återgår också flera spårvagnslinjer till ordinarie rutt.

Du kan läsa mer om ändringarna inom kollektivtrafiken på HRT:s webbplats.

Helsingforspolitiker sätter ner foten mot dyra biljetter i kollektivtrafiken

Biljetterna för kollektivtrafiken bör bli billigare, det framhåller stadsmiljönämnden i Helsingfors i ett nytt utlåtande till Helsingforsregionens trafik, HRT.

De senaste årens prishöjningar har gjort att Helsingforsare som reser korta sträckor centralt missgynnats.

Stadsmiljönämnden vill att fler passagerare ska lockas av billigare biljetter samtidigt som kostnaderna för kommunerna ska förbli desamma.

Nämnden föreslår också att det ska vara möjligt för kommunerna att ta olika mycket betalt för periodbiljetter, på det sättet skulle Helsingfors kunna sporra sina invånare att åka kollektivt i större utsträckning än andra kommuner.

HRT: Trafiken löper snart bättre i Helsingfors – men flera avgångar inställda

Helsingfors kollektivtrafik påverkas kraftigt av USA:s president Bidens besök.

Men trafiken borde börja löpa aningen bättre efter klockan 13.30 i dag, uppger Helsingforsregionens trafik HRT. Då spårvagnstrafiken börjar rulla genom centrum igen. Men på spårvagnslinjerna 2,3,4 och 5 förekommer fortfarande undantag.

Flera buss- och färjelinjers avgångar har också ställts in fler kommer att ställas in under torsdagskvällen.

HRT: Biljettintäkterna för första gången större än innan coronapandemin

Helsingforsregionens trafiks biljettintäkter är för första gången större än innan pandemin, meddelar Mari Flink, HRT:s kundservicechef på twitter.

Intäkterna steg från 29 miljoner euro i maj 2019 till 31 miljoner euro i juni 2023.

På grund av ekonomiska svårigheter höjde HRT biljettpriserna rejält vid årsskiftet. Månadskortet blev åtta procent dyrare och en enkelbiljett i centrum kostar 3,10 istället för 2,80 euro.

För de som gör längre resor med ABCD-biljett sjönk priset, vilket ledde till fler passagerare. På andra linjer, till exempel spårvagnslinjer, lokala tåg och bussar, har antalet passagerare minskat under våren.

Helsingforsregionens trafiks biljettapp på en mobilskärm

HRT:s webbplats kraschade: Handlar om en överbelastningsattack

HRT har under onsdagsmorgonen bekräftat att deras webbplats ligger nere på grund av en överbelastningsattack. Den ryska hackergruppen NoName 057(16) har tagit på sig skulden.

Störningar i vissa av HRT:s biljettautomater

I dag 30 mars förekommer det tekniska problem i en del av HRT:s biljettautomater.

Det gäller de stora biljettautomaterna där man också kan ladda HRT-kortet.

De små biljettautomaterna, som endast säljer enkel- och dygnsbiljetter samt parkeringsautomaterna i Helsingfors som säljer enkelbiljetter, fungerar som vanligt.

Igelkottsvägens metrostation, ingången sedd från gatan.

Helsingforsmetron stod still på grund av olycka – fortfarande förseningar och oregelbundna turer

Räddningsverket meddelar att en olycka har inträffat vid Igelkottsvägen i östra Helsingfors. Hela metron stod stilla en stund under eftermiddagen.

HRT säger nej till en enda biljettzon

Styrelsen för Helsingforsregionens trafik har beslutat att kollektivtrafiken i huvudstadsregionen ska fortsätta använda det zonsystem som redan är i bruk.

HRT har utrett och jämfört olika alternativ till den nuvarande zonmodellen. Utifrån dem föreslogs att HRT skulle övergå till en zonlös modell, där en och samma biljett skulle gälla i hela HRT-området.

Efter en omröstning står det ändå klart att samkommunen behåller den nuvarande zonmodellen med rösterna 8-6.

Nej till höjd kontrollavgift, säger Helsingfors stadsstyrelse

Helsingfors stadsstyrelse stöder inte en höjning av kontrollavgiften i kollektivtrafiken.

Helsingforsregionens trafik har talat för en höjning från 80 till 100 euro, eftersom de årligen förlorar 15-25 miljoner euro då folk åker utan biljett.

Men stadsstyrelsen tycker alltså inte att det är en bra idé, även om rösterna föll väldigt jämt med 8 emot en höjning och 7 för.

En av motiveringarna är att en stor del av kontrollavgifterna förblir obetalade.

Störningar i HRT:s app

I dag, onsdag, förekommer störningar i Helsingforsregionens trafiks mobilapplikation. För en del användare fungerar biljettköp och ruttplaneraren långsammare än vanligt.

HRT arbetar med att lösa problemet men vet inte när problemet blir åtgärdat.

Människor går ut från en buss.

HRT:s nättjänster fungerar igen efter långt avbrott

Webbsidan låg helt nere i flera timmar.

Busstrejken märks inte särskilt mycket i Västnyland

Busstrejken började i natt. Det blev klart efter efter att arbetstagarsidan på tisdagskvällen förkastade förlikningsman Jukka Ahtelas medlingsbud, som han hade lagt fram tidigare på tisdagen.

I Västnyland märks strejken inte särskilt mycket. Enstaka bussturer från Sjundeå till Kyrkslätt ställs in men i övrigt verkar busstrafiken löpa normalt.

Till exempel bussbolaget Amper&Wikström har meddelat att bolagets bussar kör normalt, både i när- och fjärrtrafik.

I Ingå säger bildningsdirektör Merja Olkinuora att busstrejken inte påverkar skolskjutsarna.

– Vi informerar er om det blir konsekvenser för vår del, lovar hon.

Också på andra håll i regionen verkar skolskjutsarna löpa normalt.

Tvisten gäller kollektivtalet för busschaufförer och servicepersonal. Bil- och Transportbranschens Arbetarförbund AKT representerar arbetstagarna och förhandlar med Bilbranschens arbetsgivarförbund ALT.

Belinda Andersson står på busshållplatsen och väntar på bussen. Bussen kommer.

Många bussresor i Östnyland berörs av strejken – så här påverkas du som pendlar

Både lokala bussar och bussar till Helsingfors påverkas.

Bussbranschen fortsätter förhandla – kan inleda strejk på onsdag

Bussbranschen fortsätter förhandla om detaljerna i sitt kollektivavtal i dag. Om parterna inte kommer överens väntar en strejk som börjar på onsdag och varar till följande veckas fredag.

Busstrejken skulle speciellt påverka de offentliga busstransporterna i städer. Enligt Helsingforsregionens trafik är det för tidigt att bedöma om huvudstadsregionen blir helt utan busstrafik medan en eventuell strejk pågår.

Källa: STT

En reklamskylt i en spårvagn.

”Måste jag välja mellan en biljett eller mat så äter jag” – HRT ger bilden av att de som åker snålskjuts är skyldiga till prishöjningar medan verkliga orsaken är Västmetron och Spårjokern

Infrastruktursinvesteringar i huvudstadsregionen leder till att biljetterna blir dyrare, men Helsingforsregionens trafiks senaste kampanj ger en bild av att åka utan biljett leder till orimliga priser. Många rasar mot kampanjen.

Förändringar i bussnätverket i Esbo från och med i dag

Från och med i dag (6.2) kör merparten av anslutningslinjerna i Stor-Esboviken till Esbovikens nya bussterminal i stället för till Mattby.

Också Stor-Köklax påverkas. Elva linjer läggs ner helt och hållet och för ytterligare elva linjer ändras rutterna.

Förutom det kommer en del stomlinjer till senare i höst.

Det är den nya metroslingan som har fått Helsingforsregionens trafik HRT att omdirigera sin matartrafik, så att den betjänar de fem nya stationerna som öppnade i samband med metroförlängningen till Stensvik.

Avbrott i metrotrafiken under morgonrusningen efter elfel

Ett elfel som ledde till rökbildning vid metrostationen i Gräsviken orsakade ett avbrott i metrotrafiken under morgonrusningen. Tågen stod stilla på varsin sida om avsnittet mellan Kampen och Drumsö.

Enligt HRT:s uppgifter vid halv 9-tiden kunde tågen börja ta sig västerut mot Hagalund och Stensvik, men avbrottet österut mot Nordsjö och Mellungsbacka pågår en halvtimme till.

Räddningsverket i Helsingfors undersökte elfelet och hittade ingen brand.

Tågtrafiken löper igen mellan Esbo och Karis

I Södra Finland är löper tågtrafiken igen mellan mellan Esbo och Karis, meddelar järnvägstrafikcentralen vid Fintraffic.

Trafiken stannade i morse på grund av ett tekniskt fel. Felet påverkade fjärrtrafiken mellan Helsingfors och Åbo samt närtrafiken mellan Helsingfors, Kyrkslätt och Sjundeå.

På grund av felet vände U-tågen från Helsingfors om i Esbo och tågen från Åbo i Karis. Mellan Esbo och Karis kunde man åka med buss.

Det kan förekomma förseningar i tågtrafiken fram till klockan åtta på morgonen.

Artikeln har uppdaterats efter att tågen började gå igen.

Helsingfors på tredje plats i internationell trafikjämförelse

Helsingfors klarar sig bra internationellt i en trafikjämförelse.

Huvudstaden hamnade på tredje plats då 60 städer från olika världsdelar jämfördes med varandra. Bara Stockholm och San Francisco klarade sig bättre.

Helsingfors gör bra ifrån sig då det gäller stora bilfria områden, små ljud, ljus och luftföroreningar och billig kollektivtrafik.

Dessutom fick Helsingforsregionens trafik HRT ros för sin tjänst Reseplaneraren.

Nya elbussar i lokaltrafiken – körs mest i Helsingfors och Kyrkslätt

Knappt 40 nya elbussar rullar ut på regionens vägar och gator efter nyår, det meddelar Helsingforsregionens trafik.

Bussarna förstärker i första hand lokaltrafiken i Helsingfors och Kyrkslätt. De har köpts in av bussbolaget Pohjolan Liikenne.

Tack vare de nya bussarna kan några rutter helt och hållet drivas med el, exempelvis stomlinje 500 mellan Östra centrum och Munkshöjden.

Enligt HRT drivs bussarna med sol-, vind-, och vattenenergi som producerats i Norden. De beskrivs som en viktig del av bolagets strategi för att bli klimatneutralt före 2035.

Under våren kommer ytterligare 11 elbussar till regionens lokaltrafik.

Visa fler Du är på sida 1, gå till följande sida