Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

En ny sorts bussbiljett kan ta dig till Pargas eller Kimitoön

På linjerna i de kommuner som omger Föli-området prövas en seriebiljett med 10 resor.

I och med pandemin har arbetsresorna ändrat form något och allt fler utför distansarbete en del av veckan.

En traditionell periodbiljett kan upplevas vara för dyr om man inte längre regelbundet reser varje dag. Föli hoppas också att seriebiljetten ska uppmuntra till sporadiska arbetsresor med kollektivtrafik.

Seutu+-seriebiljetten togs i bruk vid årsskiftet.

Tågpendlaren Linnea Henriksson sitter i en tågkupé

Allt fler i Finland väljer tåget – smidigt och miljövänligt

Tåg är enklare än flyg, säger passagerare till Svenska Yle.

En vit buss som har två våningar.

Dubbelt så roligt eller dubbelt så dyrt? - Åbo testar dubbeldäckare i stadstrafiken

Första gången sådana används i kollektivtrafiken i Finland.

"Flyttade många mil efter jobb"

En berättelse om att vara utan jobb i Finland 2016.

Cyklist på vintrig gata

Vasa stad vill få fler att cykla till jobbet

Är arbetsresorna tillräckligt säkra?

baklampor och 80-skylt på en buss

Tyck till om bussar i Lovisa

Staden vill höra sina invånare om lokaltrafiken.

Gränskontroll Sverige - Danmark, Hyllje, poliser väntar på följande tåg från Kastrup

Skärpt gränskontroll pina för många pendlare

Långa arbetsresor och fullpackade tågvagnar är vardagsmat.

Trafikstockning

De långa arbetsresorna blir dyra för staten

Arbetsplatserna har koncentrerats till städerna.

Skåldöfärjan en dimmig februaridag.

Smidigare få förtursskylt till Skåldöfärjan

Reglerna för att få förtursskyltar till Skåldöfärjan i Ekenäs skärgård förenklas. Bilens registernummer behövs inte längre på skyltarna.

bilar på landsväg

Taloussanomat: Inte värt att jobba långt borta

Det lönar sig inte för låginkomsttagare att ta emot jobb som ligger längre bort än 60 km från ens hem - åtminstone inte om man tar bilen till jobbet. Det har tidningen Taloussanomat räknat ut.

Bilar i centrum av Jakobstad

Korta arbetsresor men mycket bilar i Österbotten

I Österbotten har man landets kortaste arbetsresor. Både i Vasa- och Jakobstadsregionen är arbetsresorna i medeltal knappt 10 kilometer långa. Men samtidigt är Jakobstadsregionen ett av Finlands biltätaste områden.

Skåldöfärjan

Skåldöbor vill fortfarande ha bro

Det finns fortfarande önskningar om en bro över sundet till Skåldö i Ekenäs skärgård. Det sade Göran Wikström i Yle Västnylands morgonsändning från Skåldö i Ekenäs skärgård.

Seppo Rapo

Vasapolitiker misstänks för kortmissbruk

Stadsstyrelsens ordförande i Vasa, samlingspartiets Seppo Rapo, har använt sitt personliga Finnair-bonuskort då han gjort arbetsresor. Rapo ska ha använt kortet för att få bonus då han flög med Finnair i höstas. Enligt stadens regelverk får de anställda inte utnyttja bonuskort för egen vinning då de reser i tjänsten. Rapo säger att han trodde bonusen tillföll staden.

Strängare krav för arbetslösa

Kraven för arbetslöshetsersättning kommer att skärpas, så att en arbetslös ska ta emot det arbete som erbjuds så länge arbetsresorna är under tre timmar långa. Det här står i regeringens nya strukturpolitiska program.

Masar sökte tjänst i Kyrkslätt

Lovisas förvaltningsdirektör Christoffer Masar har sökt jobb i Kyrkslätt.

Siri Gröndahl och Tomas Häyry

Stadsdirektören cyklar också själv

Det är oftast mycket snabbare att cykla än att åka bil i Vasa. Det här är ett av Vasa stadsdirektör Tomas Häyrys argument för att ta cykeln till jobbet. Under cykelveckan i Vasa utmanar han alla att ta cykeln i stället för bilen, vilket han också själv brukar göra.

Allt fler tar bilen till jobbet

Cyklisterna och användningen av kollektivatrafiken har minskat och privatbilisterna ökat. Människor har nuförtiden mycket egna bilar och det blir också allt vanligare att samma hushåll har två eller tre bilar.

Ann Sundholm med sin konstcykel

Nattnudeln är Yle Åbolands cykel i juni

Konstcyklarna gjordes under Åbos kulturhuvudstadsår. Nu lånas de ut till företag och organisationer i Åbo som arbetscyklar.