Senaste artiklar
Över tusen kilometer i buss och färdigt utstakade toalettpauser – så här ser transporterna för asylsökandena ut
Flyktingslussar ska grundas i Uleåborg och Joutseno.
Fem saker du behöver veta om avfallslagen och varför den är så diffus
Jurist Ida Sulin benar ut lagen för oss.
Många tunga transporter längs västkusten i år
Tunga specialtransporter har i år rört sig i hela landet och mest genom hamnstäderna i västra Finland. Transporttrafiken oroar bilister på de områden där de ofta kör.
Om man ser på tillstånd för specialtransporter har Vasa flest, Uleåborg näst flest och Karleby tredje flest. Att de här tre städerna har så många specialtransporter förklaras till en del med att transporterna av vindkraftverk har ökat de senaste åren.
De tyngsta specialtransporterna kan väga 100 ton och vara över 90 meter långa. Oftast transporteras vinkraftverkens vingar, stommar, byggnadsmoduler eller transformatorer och fartygsmotorer.
Extra översyn av bilhyllan på M/S Eckerö ska göras – tillfälligt stopp på transporter av höga fordon
I fredags rasade bilhyllan på styrbords sida på fartyget.
Transportbolag i Ekenäs vågar inte satsa på eldrivna lastbilar: ”Det finns inget elnät utbyggt för att kunna ladda dem”
Handeln med ellastbilar går trögt.
Vasaregionens avfallsnämnd trodde svaret till NTM-centralen var tillräckligt – nu kan det ändå bli vite i tvisten om avfallstransporterna
Tvisten har pågått i snart tio år.
Långt virkeståg från Jakobstad har fungerat bra
VR Transpoint meddelar att de har goda erfarenheter av det rekordlånga virkeståget som kör mellan Jakobstad och Ylivieska.
Det var i februari som VR och UPM tog i bruk ett extra långt tåg mellan Ylivieska och Jakobstad. Tåget som kan vara så långt som 600 meter kan ta en femtedel mer frakt än traditionella tåg.
Transporterna har gått så smidigt att VR Transpoint är berett att lägga till ett tåg i veckan. Det skulle öka transporternas antal från tre till fyra per vecka.
Bolaget börjar också köra virkestransporter med långa tåg på andra håll i landet.
NTM-centralen kallar avfallsnämnden till förhör: ”I dagsläget uppfyller inte situationen i Vasaregionen avfallslagen”
Att Vasaregionens avfallsnämnd valde att inte lyssna på NTM-centralens krav och hot om vite kommer inte gå obemärkt förbi. Nu väljer NTM-centralen att kalla avfallsnämndens medlemmar till ett hörande.
Vasaregionens avfallsnämnd vägrar rätta sig och nu blir det sannolikt böter: ”Nämndens medlemmar måste vara beredda på konsekvenser”
Vasaregionens avfallsnämnd går inte med på NTM-centralens krav om avfallstransporterna. Därmed tyder det mesta på att det blir böter på 50 000 euro.
En tillfällig arbetsbro underlättar belastningen på Rävsundsbron: ”Vi har flera transporter som är för tunga för den gamla bron”
Industrin välkomnar alternativ för extra tunga transporter.
Inget beslut om avfallet i Vasaregionen: ”Vi vet fortfarande inte varför vi är olagliga”
Avfallsnämnden beslöt bordlägga tre ärenden.
Ingå kommun vill inte upphandla transporter för Västra Nylands välfärdsområde i höst
Ingå kommun kommer inte att delta i den gemensamma upphandlingen av persontrafik för Västra Nylands välfärdsområde nu i höst 2023.
NTM-centralen hotar Vasaregionens avfallsnämnd med vite
Det råder fortfarande skilda åsikter om fastighetsägare i Vasaregionen själva ska få anlita avfallstransport eller om det ansvaret ska ligga på avfallsbolaget.
Närings-, trafik- och miljöcentralen har nu som övervakande myndighet för andra gången i år skickat en begäran om redogörelse av avfallsnämnden innan ett eventuellt vite väntar.
Avfallsnämnden har beslutat låta fastighetsägarna själva anlita transportbolag för både fast avfall och slamavfall. Det här har både NTM-centralen och Vasa förvaltningsdomstol konstaterat att strider mot avfallslagen.
När avfallsnämnden möts på tisdag kväll är det ordförandes förslag till beslut som gäller, eftersom avfallshanteringschef Camilla Enell-Öst tidigare har lämnat in avvikande åsikt till nämndens beslut.
Fast förbindelse över Kvarken behövs tyckte besökare på Wasa Future Festival: ”Vi måste alla tänka större för vi har så stora utmaningar”
Fast förbindelse del av totalsäkerheten.
Tidtabeller och körning nattetid är ingen lösning för specialtransporter, säger NTM-centralen efter olycka i Sundom
Det finns inga enkla lösningar att göra specialtransporter av vindkraftverkskomponenter säkrare. Tidtabeller och transporter nattetid skulle vara utmanande, säger Ari Mäkelä på NTM-centralen.
”Om vi hade stannat på andra sidan vägen skulle vi ha blivit överkörda” – Isak, 10 år, var ute och joggade när specialtransporten välte
Polisen har inte lyckats hitta delskyldig motorcyklist.
Vasaregionens avfallsnämnd vill ha mer information – frågan om avfallstransporter återremitterades
Fortsättning på långkörare från 2014.
Elektrifieringen mellan Karis och Hangö är på målrakan – livsfarligt för obehöriga att röra sig på järnvägen
Ledningen ovanför rälsen är spänningsförande från 30.6.
För tunga transporter kör dagligen över Rävsundsbron – myndigheterna vill få bukt med problemet
Nu ska tunga transporter på Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins övervakas mer än tidigare.
Den högsta tillåtna vikten för en transport är 76 ton. Enligt NTM-centralens mätningar har ändå transporter på 80 ton dagligen kört över bron. Transporter på upp till 100 ton har också mätts. Det här vill myndigheterna nu få bukt med.
Inga nya specialtillstånd för transporter beviljas heller på Rävsundsbron, tills brons skick har granskats ytterligare. De allra tyngsta specialtransporterna måste kanske förbjudas helt.
Belastningen på bron monitoreras och granskningarna på brons skick fortsätter under den här veckan.
Hastigheten på bron sänktes till 30 kilometer i timmen för några dagar sedan.
En information kommer också att ordnas för allmänheten den 15 juni.
Viktbegränsningar på Rävsundsbron skulle ha en massiv inverkan på industrin och transportföretagen i Pargas: ”Skulle innebära stora kostnader”
Långtradare på upp till 76 ton tillåtits på våra vägar.
Åskvädret försenar metrotrafiken i Helsingfors
Det förekommer förseningar i metrotrafiken under fredagseftermiddagen efter ett blixtnedslag som har orsakat störningar i säkerhetsutrustningen.
En åskfront drog över huvudstadsregionen i eftermiddag.
Felet har kunnat åtgärdas men det dröjer innan metron löper som normalt.
Trafiken kommer uppskattningsvis att följa tidtabellen senast vid 18-tiden.
Källa: Yle
Posten kör redan lastbilar som drivs på el och biogas: "Hoppas Finland håller fast vid att vara klimatneutralt år 2035"
”Det är som om du skulle sitta i metron”.
Nio år lång avfallstvist i Vasaregionen – olika tolkningar av lagen har gjort sitt
Ska kommunen eller fastighetsägaren få välja transportbolag?
Oklart vem som ska anlita avfallstransport i Vasaregionen
Det är fortfarande oklart om det är fastighetsägarna eller kommunerna i Vasaregionen som ska anlita avfallstransport.
Den sista januari skickade Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM) ett brev till Vasaregionens avfallsnämnd där de som övervakande myndighet krävde att nämnden rev upp det ett år gamla beslutet som ger fastighetsägarna rätt att själva anlita transport för brännbart avfall och slamavfall.
Enligt brevet stipulerar den nya avfallslagen att det är kommunerna som ska anlita avfallstransporterna och inte de enskilda fastighetsägarna.
Nämndens ordförande Johan Håkans (SFP) säger att enligt det beslut avfallsnämnden fattade för ett år sedan finns det en klausul i avfallslagen som säger att fastighetsägarna själva kan få anlita avfallstransport.
Därför begär nu nämnden tilläggstid och ett förtydligande från NTM-centralen.
Brevet som skickades den 30 januari krävde ett svar av avfallsnämnden inom februari månad.
Frågan om avfallstransporterna har diskuterats sedan 2014.
Finländarna ska promenera och cykla mer – och minska på antalet korta bilresor
Nästan var fjärde bilresa är under tre kilometer lång.
Osäkra dieselpriser oroar österbottniska transportbolag: ”Alla kostnadsökningar som kommer är en katastrof”
Importförbudet på ryska oljeprodukter kan höja dieselpriset.
Diskussionen om Vasa hamnväg väcks till liv igen – politiker: ”Jag tror inte att opinionen ändrat värst mycket”
Efter att miljökonsekvensbeskrivningen presenterades 2017 har inte mycket hänt. Riksdagens julklappspengar 2020 sparkade inte heller igång utredningarna som önskat. Men nu ska NTM-centralen ta tag i saken.
Tåg började brinna i närheten av Riihimäki – resenärerna evakuerades
Bromsklossen till ett passagerartåg fattade eld sent på lördagskvällen när tåget närmade sig tågstationen i Riihimäki.
Räddningsverket meddelar att man började höra smällar ungefär en kilometer från stationen när tåget började bromsa in. När tåget stannade märkte konduktören att bromsklossen hade fattat eld och lyckades släcka elden.
Ungefär 50 resenärer befann sig ombord på tåget. De uppmanades utrymma tåget och fick åka vidare med ett annat tåg.
Ingen skadades, men två tågvagnar fick lindriga rökskador. Räddningsverket har ventilerat vagnarna.
Källa: STT
Kaks: Finländarnas förtroende för taxitrafiken vacklar
Finländarnas förtroende för hur taxitrafiken fungerar har sjunkit markant under fem års tid. Det här visar en undersökning av Stiftelsen för kommunal utveckling sr (Kaks).
Bara drygt två av fem personer har tillit till taxitrafiken, enligt undersökningen som genomfördes i december förra året. Ännu i en undersökning från år 2017 hade nästan 85 procent av de som deltog tillit till taxitrafiken.
Studien utfördes av Kantar Public och 1 029 personer deltog.
Källa: STT
Skattesänkning gör tågbiljetterna billigare fram till april
Fram till april kommer det att vara billigare att åka tåg, när VR låter en skattesänkning speglas direkt i biljettpriserna. Alla tågbiljetter säljs nu momsfritt fram till den 30 april.
Momsrabatten gäller enligt VR:s pressmeddelande också period- och seriebiljetter. Dem kan man nu köpa till ett nedsatt pris för ett år framåt. Så gott som alla tilläggstjänster omfattas dessutom av rabatten.
De lägre priserna är en följd av att riksdagen har godkänt en skattesänkning för persontrafiken under perioden 1.1.–30.4. Målet är att underlätta konsumenternas vardag när prisnivån stiger i övrigt.
Svenska Försvarsmakten bekräftar: Estonia användes till hemliga militära transporter
Försvarsmakten i Sverige har i dag bekräftat att fartyget Estonia användes till hemliga militära transporter, rapporterar Sveriges Radio.
I och med programmet Uppdrag Granskning år 2004 kom det fram att Estonia har fraktat militära transporter i september 1994, den månad då passagerarfärjan förliste.
Förutom att bekräfta den här informationen uppger Försvarsmakten att Estonia kan ha använts för fler militära transporter än man trott. I Uppdrag Granskning ingick det inte att granska sådant som skedde innan den månad Estonia förliste.
I dag offentliggjordes dessutom ett avtal som funnits mellan Tullen och Försvarsmakten om att använda privata farkoster för frakt av militära medel.
EU överens om ökad utsläppshandel – alla transporter och oljeuppvärmda egnahemshus ska betala för sina utsläpp
Paketet ska ännu godkännas i två EU-instanser.
”Företagens tydliga önskan är att också Hangö skulle delta i det här arbetet” – näringslivet vill se bro över järnvägen i Hangö Norra
Västra Nylands handelskammare samlar in namn för bron.
De österbottniska hamnarna växer och får en nätt slant tack vare vindkraftstransporter
Det här året har vindkraftverk lappat hålen som raset i östtrafiken orsakat i många hamnar.
Den extremt låga vattennivån i Donau syns i högre priser och störningar i leveranskedjor – experterna varnar för hungerkatastrof i höst
"Varje ton spannmål kommer att bli dyrare".
Valrossen Stena dog på väg till Högholmen – patolog utreder dödsorsak
Resan och de senaste dagarnas påfrestningar var för mycket.
Britt-Marie Juup om den ödesdigra hundtransporten: "Utan luftkonditionering kan man definitivt inte transportera djur överhuvudtaget"
Fel att transportera djur under värmebölja, säger Juup.
Ännu oklart om Pörtö Line får fortsätta sköta skärgårdstrafiken i Borgå och Sibbo – trafiken kommer inte att avbrytas, lovar företaget
Marknadsdomstolen tuggar ännu på ett besvär från i fjol.
Exportindustrin vid Saimen kräver förbindelse till havet: "Vi kan investera i andra länder om Saimen inte är tillgänglig med båt"
Andra vattenvägar än Saima kanal intresserar.
Ukraina försöker desperat hitta kanaler för att exportera sina gigantiska spannmålslager
20 miljoner ton överskottsspannmål i lager i Ukraina.
Helsingforsmetron fyller 40 år – åkte du med redan år 1982? Nu samlar vi in dina metrominnen!
Helsingforsmetron fyller 40 år, berätta dina metrominnen.
Österbotten ser ut att bli utan TEN-T-hamn: "Det är en katastrof utan vidare"
Kaskö och Jakobstads hamnar föreslås bli av med statusen.
Superlångtradarna sliter snabbare sönder historiskt dåliga vägar – "Antalet dåliga vägar större än på 1980-talet"
Vägunderhållet blir allt sämre.
Kemikalieterminalen i Valkom blir mindre än planerat – transitotrafiken mellan Finland och Ryssland faller bort
Terminalen ska betjäna den inhemska industrin.
Bioavfall ska tas bättre tillvara – hur och när är ännu oklart
De som bor i tätort kan börja sortera i höst.
Aktivister stoppade tåg med ryskt kol i Hangö
Elokapina och Greenpeace protesterar vid porten till hamnen.
Regeringen vill rädda transportsektorn med 95 miljoner euro
Målet är att stödja branschens överlevnad och klimatmål.
Nya bud: Antracittågen fortsätter rulla från Ryssland till Hangö
Transporten av antracit berörs inte av sanktionerna.
Hamstring tömmer butikshyllorna på Adblue – utan ämnet startar inte nyare dieselbilar
Tillfälligt problem, tror Försörjningsberedskapscentralen.
Träpelletar på vägen i Ingå – trafiken löpte långsamt på 51:an i timmar
FBK: Pelletarna hade runnit av en lastbil.