Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

En 3D-modell av ett vitt lastfartyg med texten StenaLine.

Wärtsilä levererar lösningar till två unika metanoldrivna lastfartyg

I Kina byggs för tillfället två av världens första metanoldrivna ro-ro-hybridfartyg för det svenska rederiet Stena RoRo.

Teknologikoncernen Wärtsilä står för de integrerade hybridframdrivningssystemen på fartygen, som ska optimera bränsleförbrukningen och möjliggöra en fullständigt grön drift i framtiden.

”Det är med stolthet vi stöder dessa innovativa hybridfartyg med våra metanoldrivna motorer och elektrifieringssystem. Stena RoRo och Wärtsilä delar samma engagemang för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten, och dessa fartyg utgör ytterligare ett steg i denna riktning genom att vara de första metanoldrivna hybridfartygen i sin klass, säger Roger Holm, direktör för Wärtsiläs affärsområde Marine Power.

Fartygen blir 147 meter långa och ska kunna ta 2 800 filmeter frakt. Beräknad leverans är i juni och november 2025.

Ro-ro-fartyg är lastfartyg som kan lastas och lossas via akter- eller bogrampen, eller sidportarna, vilket innebär att lastfordon enkelt kan köra av och på fartyget.

Jättebeställning på fraktfartyg för Åboföretaget Deltamarin

Åboländska fartygskonstruktionsföretaget Deltamarin har fått stora beställningar på fraktfartyg.

Det är frågan om PCTC-fartyg, alltså Pure Car and Truck Carriers som är specialbyggda fartyg som transporterar fordon.

Kinas största elbilstillverkare BYD Auto har beställt fyra fartyg. Också det schweiziska företaget Sallaum Lines har beställt fyra fartyg och har option på två till fartyg.

Även China Merchants Energy Shipping beställer två fartyg och har option på ytterligare fyra fartyg.

Deltamarins huvudkontor finns i Åbo men företaget ägs till största delen av det kinesiska företaget Wing Hing Ship Investment Ltd.

Internationella sjöfartsorganisationen IMO väljer generalsekreterare – finländare toppkandidat

I dag väljer den internationella sjöfartsorganisationen IMO ny generalsekreterare.

FN-organisationen samlas i London för att göra ett val bland sju kandidater, varav en är kanslichefen för Finlands kommunikationsministerium, Minna Kivimäki.

Kivimäki säger för STT att omröstningen väntas bli ytterst jämn. Hon är redan nöjd med att vara en av toppkandidaterna.

Sjöfartsorganisationen IMO ar en central roll i utvecklingen av internationella regler för sjöfarten och jobbar för att göra sjötrafiken säkrare och miljövänligare.

Källa: STT

Globala sjöfarten ska bli klimatneutral omkring 2050

Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) skärper utsläppsmålen markant.

FN-organisationen har nu slagit fast ett nytt mål: att den globala sjöfarten ska vara klimatneutral omkring år 2050.

I strategin från 2018 var planen att sjöfarten skulle halvera sina utsläpp före 2050.

De nya delmålen är att utsläppen ska ha minskat med minst 20 procent år 2030 och minst 70 procent år 2040, jämfört med nivåerna år 2008.

Enligt miljöorganisationer är det nya målet ändå inte tillräckligt för att vara i linje med Paris-avtalet.

Källa: AFP, Europeiska kommissionen

Läs mer: Internationella sjöfartsorganisationen vill minska på fartygens utsläpp – Finland vill att växthusgasutsläppen är lika med noll 2050

Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) samlas för att minska sjöfartens utsläpp. 3-7.7.2023

Internationella sjöfartsorganisationen vill minska på fartygens utsläpp – Finland vill att växthusgasutsläppen är lika med noll 2050

Världens sjöfartsorganisationer möts i London för att försöka hitta en lösning på branschens utsläpp. Finlands delegation vill också bli en del av paraplyorganisationen IMO:s råd.

Litet oljeläckage i Helsingfors – Räddningsverket: ”För dyrt att städa bort oljan”

Helsingfors räddningsverk meddelar på Twitter att ett oljeläckage upptäckts i havet mellan Skatuddens terminal och Ryssholmen.

En mindre mängd på högst tre liter flyter utspridd över ett område på 50 gånger 20 meter.

Räddningsverket vill inte påbörja någon oljebekämpning eftersom det enligt dem blir orimligt dyrt. Oljebekämpning skulle också förutsätta att båttrafiken till Södra hamnen begränsas.

Viking Glory-skeppet på öppet hav. Det är dimmigt.

Regeringen planerar undantag för sjötrafiken: Ska inte omfattas av EU:s utsläppshandel

Regeringsprogram öppnar upp för att kringgå klimatprogram.

Ukko-Pekka fastnade i lera utanför Runsala i Åbo

Ångfartyget Ukko-Pekka försökte ta i land utanför Runsala på onsdagskvällen, men fartyget fastnade i havsbottnen. Enligt tidningen Turun Sanomat försökte fartyget ta i land på Runsala på grund av en sjuktransport.

Sjöbevakningen kom till undsättning och efter ett par timmar fick man henne loss ur leran, meddelar sjöbevakningen.

Efter det fortsatte fartygets färd mot Åbo.

Gränsbevakningens bevakningsfartyg Tursas i Lappvik hamn.

Snart huserar också sjöbevakarna i Lappvik tillsammans med gränsbevakningens fartyg

I september ska sjöbevakarna från Baggö vara installerade.

Fraktfartyg som blockerade Suezkanalen lösgjordes

Suezkanalen blockerades i dag efter att ett stort fartyg gått på grund, uppger företaget som sköter trafiken i kanalen.

Det 190 meter långa fartyget av modellen Xin Hai Tong 23 blockerade framfarten för flera andra farkoster.

Med hjälp av bogserbåtar lyckades man lösgöra fartyget efter en timme och 16 minuter.

Även tidigare i år fastnade ett norskt fraktfartyg i kanalen.

I mars 2021 blockerades Suezkanalen under nästan en veckas tid, vilket orsakade allvarliga störningar i den globala sjötransporten.

Källa: Reuters

Artikeln har uppdaterats.

En lastbil i förgrunden har precis lämnat Viking Lines fartyg i hamnen. I bakgrunden Tallinks fartyg.

Viking Line väntar sig räkning på 25 miljoner euro för utsläpp – påverkar också passagerarpriser

Steg ett är bränslesnålhet, steg två är fossilfria bränslen.

Finferries tar över Utörutten – m/s Baldur ska få ny färg på Nådendals varv

Utöruttens fartyg har idag, fredag, överförts till Finlands Skärgårdsrederis ägo.

Det gäller alltså m/s Baldur, m/s Kökar och m/s Tuuli. Det här framkommer i ett pressmeddelande av Finferries. Med köpet överförs också ansvaret för trafiken på Utörutten till Finferries.

Den sista maj kommer M/s Baldur att dockas på Nådendals varv. Fartyget ska målas i bolagets färger och samtidigt görs allmänna generella förbättringar på fartyget. Fartyget ska enligt planerna återgå i trafik den 14 juni.

Under tiden som m/s Baldur dockas, kommer reservfartyget m/s Kökar att trafikera på rutten.

Bergöfärjan stod stilla en stund på tisdag eftermiddag

En av Bergöfärjans klaffcylindrar gick sönder på tisdag eftermiddag vid 15-tiden.

Färjföraren Johnny Prost berättade att servicepersonal kom med ny cylinder. Medan reparationsarbetet pågick stod förjan stilla.

Vid 15.40-tiden meddelade Prost att cylindern var bytt och att klaffen gick att lyfta igen. Färjan var ur bruk i ungefär 45 minuter.

Uppdaterad 15.43 med uppgift om att färjan går igen.

TS: Finnlines planerar picknick- kryssningar från Nådendal

Rederiet Finnlines planerar att inleda picknick- kryssningar mellan Nådendal och Långnäs på Åland.

Det skriver Turun Sanomat.

Finnlines har beställt nya fartyg till linjen Nådendal-Kapellskär. När de nya fartygen tas i bruk ska rederiet också inleda dagskryssningar till Åland, skriver tidningen.

Enligt Turun Sanomat finns det planer på att bygga en ny terminalbyggnad i Långnäs för det här ändamålet.

Rederiet understryker ändå att de främst satsar på frakttrafik också i fortsättningen.

Aboa Mare i Åbo lär Mærsks manskap köra med metanol

Sjöfartsutbildningen Aboa Mare vid Yrkeshögskolan Novia i Åbo utbildar det danska rederiet A.P. Møller-Mærsks manskap.

Däcks- och maskinrumspersonal ges skräddarsydd utbildning eftersom Mærsks nya fartyg ska drivas med grön metanol.

Mærsks första metanoldrivna fartyg kommer att sjösättas i år. Ytterligare 18 större fartyg sjösätts under 2024 och 2025.

Vid Aboa Mare tror man att behovet av liknande utbildning ökar i takt med att allt fler fartyg börjar använda metanol.

Delar av besättningen kommer att utbildas av Aboa Mares utbildningspartner i Filippinerna.

En karta över var vindkraften finns i Finland.

Därför finns det så få vindkraftverk i Nyland

Finland har 1 400 möllor, endast fyra finns i Nyland.

Wasalines vd Peter Ståhlberg ser mot kameran med en modell av fartyget Aurora Botnia bredvid honom.

Wasalines vd orolig för konkurrensen om sjöfarten till Åland får undantag i EU:s utsläppshandel

Från och med nästa år är tanken att även sjöfarten ska omfattas av EU:s utsläppshandel. Åland önskar att trafiken till landskapet undantas, men Wasalines vd Peter Ståhlberg anser att konkurrensen snedvrids.

Ett bildkollage, i mitten finns en man med en röd isborr och på sidorna syns undervattensbilder med isborr och mätsticka.

Finlands isar har mätts i över 100 år – så här går det till

Vi följde med isobservatören Michael Nordlund på en mätning.

En hamn med containrar och vindkraftsdelar. I bakgrunden syns hamnkranar.

Fartyg står olastade vid österbottniska hamnar när stuvarna strejkar

Hamnarna i Kaskö, Jakobstad och Karleby påverkas.

Fartyg i en hamn.

Två fripassagare hittades på fartyg på väg till Vasa – söker asyl i Finland

Fartyget BBC Amethyst anlände till Vasa från Turkiet.

joakim sitter i fören på alexandra träskutan och fogar ihop rep. Han är glad.

För Joakim Grönqvist var det självklart att bli sjöman: "Det är inte ett jobb för alla"

Sjömanspappan Joakim har alltid velat jobba till sjöss, trots att det betyder veckor borta från familjen och att han går miste om familjevardagen, högtider och fester på land.

Hål i Estonias skrov på video som spelats in med hjälp av en undervattensrobot.

Estoniakatastrofen: Dokumentärfilmare döms för brott mot gravfriden

Två svenska dokumentärfilmare döms till 40 dagsböter för brott mot gravfriden efter att ha filmat med dykrobot vid M/S Estonias vrak år 2019.

Fartyg som Lang Ship beställer

Langh Ship i S:t Karins beställer tre nya fraktfartyg

Rederiet Langh Ship som har sitt huvudkontor i Pikis i S:t Karins har beställt tre nya containerfartyg till sin fartygsflotta.

En grupp människor står på en bro och håller i nödbloss. Från bron hänger en banderoll som utlovar motstånd mot en rysk aggression.

Det kan gå illa för Ukraina också utan en rysk invasion

Försäkringsbolag kan dra sig ur landet.

Visa fler Du är på sida 1, gå till följande sida