Senaste artiklar
Inga kryssningar mellan Åbo och Gdynia i Polen ännu i sikte – Åbo hamn: ”Man har inte övergett planerna”
Det ekonomiska världsläget en stor utmaning.
Finnsirius sätts in mellan Finland och Sverige – Viking Line och Tallink Silja får konkurrens inom både frakt- och passagerartrafiken
Främjar också det övriga näringslivet och regionens turism.
Viking Graces kvällsavgång på torsdagskvällen ställdes in – avgår normalt från Åbo igen på fredag kväll
Handlar om ett fel i automationssystemet.
Skepparen som körde på grund i Ålands skärgård misstänks för fylleri i sjötrafik – fartyget har förts i hamn
Skepparen uppgav tidigare att han somnat.
Avhandling: Förnybart bränsle kan minska på utsläppen med 90 procent
Användning av förnybart bränsle från biomassa kan minska på utsläppen med mellan 65 och 90 procent.
Det visar en doktorsavhandling inom energiteknik på Vasa universitet.
När elektrifieringen går snabbt framåt gällande mindre fordon, är det knepigare med den tunga trafiken, arbetsmaskiner och fartyg. Här ses istället biobränslen som ett gott alternativ.
I sin avhandling ser Kirsi Spoof-Tuomi på möjligheterna med biometan och förnybar diesel. Och resultatet visar alltså att utsläppen av växthusgaser kan minskas med 65-90 procent jämfört med om man använder fossilt bränsle.
Testerna utfördes bland annat med hjälp av Vasa stads biogasbussar och i universitetets motorlaboratorium.
- Resultatet kan vara till nytta för aktörer inom den tunga trafiken och fartygstrafiken och för beslutsfattare och myndigheter, säger Spoof-Tuomi i ett pressmeddelande.
Expert vill se sänkt promillegräns på sjön: ”Man borde minska på den sociala acceptansen för sjöfylleri”
På veckoslutet skedde flera alkoholrelaterade båtolyckor.
Ny färjelinje planeras mellan Vasa och Sundsvall: ”Det finns ett intresse på båda sidor”
Den tidigare färjan mellan städerna lades ner 1996.
Farlig situation mellan M/S Skiftet och Viking Grace utreds i Åbo
Handlar om ett mänskligt misstag.
Wasaline har haft rekordsommar
Sommaren har varit bra för Wasaline som fortsätter visa rekordsiffror på rutten Vasa-Umeå.
I juli hade rederiet 67 000 passagerare vilket är en ökning på nästan sju procent jämfört med förra året.
Överlag har också passagerarmängderna i år varit bättre än förra året. Under tidsperioden januari till juli har passagerarmängderna varit över tolv procent högre jämfört med samma tidsperiod förra året.
Fraktmängderna har dock minskat med cirka nio procent på grund av lågkonjunkturen.
Färja kolliderade med vågbrytare i Danmark
I morse körde en passagerarfärja in i piren i hamnen vid Själlands Odde i Danmark, rapporterar Danmarks radio.
Färjan, som drivs av rederiet Molslinjen mellan Själland och Århus, kolliderade med fören först. Det rådde varning för vindbyar med stormstyrka där olyckan skedde.
Färjan rymmer över tusen passagerare, men ingen uppges ha kommit till skada.
– Express 4 [fartyget] kom i kontakt med piren vid Odden. Det var ganska odramatiskt, säger Molslinjens kommunikationschef Jesper Mack till DR.
Kort efter olyckan steg passagerarna av i vanlig ordning.
Bogseringen av lastfartyget som fattade eld utanför Nederländerna har inletts
Bogseringen av lastfartyget som fattade eld utanför Nederländerna har inletts. Det rapporterar holländska myndigheter.
En brand bröt ut på lastfartyget Fremantle Highway på tisdagen. På fartyget fanns circa 3 800 bilar.
Branden har nu lagt sig, men rök stiger fortfarande från fartyget. Bogseringen förväntas vara klar inom ett dygn.
Minst en medlem av fartygets besättning dog i branden och flera skadades.
Källa: STT-AFP
Bogsering av fraktfartyget utanför Nederländernas kust förbereds
Fartyget med tusentals bilar ombord brinner fortfarande.
Förturskriterierna på landsvägsfärjorna irriterar: ”Galenskap att inte släppa dem med förtursskylt först av färjan”
Förtursskyltar används ofta av fastboende i skärgården.
Finnlines tog emot sitt nya fartyg i Kina – fartyget tas i bruk i september
Det första av Finnlines två passagerarfartyg av Superstar-klassen har levererats till rederiet från varvet i Weihai i Kina, meddelar Finnlines i ett pressmeddelande.
Fartyget, som fått namnet Finnsirius, börjar trafikera rutten Nådendal-Långnäs-Kapellskär i september. Systerfartyget Finncanopus förväntas levereras till Finnlines under slutet av 2023.
Finnsirius är cirka 236 meter lång och 33 meter bred. Fartyget har plats för 1 100 passagerare och kommer att öka Finnlines lastkapacitet med närmare 24 procent, till 5 200 lastmeter.
WWF:s klimatchef Bernt Nordman: Regeringen gör ett misstag med ö-undantaget för sjöfart
”Skattebetalarnas pengar slösas.”
Regeringen planerar undantag för sjötrafiken: Ska inte omfattas av EU:s utsläppshandel
Regeringsprogram öppnar upp för att kringgå klimatprogram.
Brand på färja i Filippinerna – alla 120 personer ombord räddades
En brand bröt ut på en passagerarfärja i Filippinerna på söndag morgon, med 120 passagerare och personal ombord.
Räddningspersonal ryckte ut och lyckades släcka branden och rädda samtliga personer på färjan.
Färjan, MV Esperanza Star, var på väg från hamnen Lazi i Siquijor till hamnen Tagbilaran i Bohol när den fattade eld. På bilder kunde man se lågor och rök bolma ut från aktern.
Orsaken till branden är fortfarande oklar.
Artikeln uppdaterades kl. 9.47 med uppgifter om att branden är släckt och passagerarna räddade.
Källa: Reuters
Trafikledsverket vill stänga farleden vid Rävsundet från och med i höst
Myndigheterna vill stänga farleden vid Rävsundsbron från och med första september fram till att den nya bron blir klar. Det här kräver en ändring av tillståndsvillkoret i vattenlagen.
Myndigheterna ska bygga en tillfällig bro för den tunga trafiken till byggarbetsplatsen vid den nya bron. Det här minskar på belastningen på den nuvarande bron. Eftersom den tillfälliga bron är bara ungefär en meter hög, kan inte båtar köra under den. Därför måste farleden vid Rävsundsbron stängas, meddelar Trafikledsverket.
M/s Baldur fick nytt namn – fartyget till Utö heter numera m/s Utö
Förbindelsebåten Baldur som kör Utö-rutten har varit på dock. Under dockningen målades färjan om till gul och blå. Det har även gjorts allmänna generella förbättringar på fartyget, uppger Finferries i ett pressmeddelande.
Även namnet på förbindelsebåten byttes i samband med dockningen och fartyget heter nu m/s Utö.
Förbindelsebåten m/s Utö återgår till vanlig tidtabell onsdagen den 14.6.2023.
Under den första turen stannar m/s Utö vid varje hamn i tio minuter, så att de som bor längs med rutten har möjlighet att bekanta sig med fartyget.
Viking Line drog in all annonsering i Nya Åland
Rederiet meddelar inte vad beslutet grundar sig på.
Wasaline tror på rekordsommar
Aurora Botnia har höjt kapaciteten, tar nu 935 passagerare.
Jättefartyg anlände till Karleby djuphamn – nästan 300 meter långt
Alpha Optimism ljusglimt i annars utmanande tider.
Broplaner för Skåldö går vidare – NTM-centralen föreslår bro öster om färjan
Bron ska ersätta den nuvarande färjan.
Finferries tar över Utörutten – m/s Baldur ska få ny färg på Nådendals varv
Utöruttens fartyg har idag, fredag, överförts till Finlands Skärgårdsrederis ägo.
Det gäller alltså m/s Baldur, m/s Kökar och m/s Tuuli. Det här framkommer i ett pressmeddelande av Finferries. Med köpet överförs också ansvaret för trafiken på Utörutten till Finferries.
Den sista maj kommer M/s Baldur att dockas på Nådendals varv. Fartyget ska målas i bolagets färger och samtidigt görs allmänna generella förbättringar på fartyget. Fartyget ska enligt planerna återgå i trafik den 14 juni.
Under tiden som m/s Baldur dockas, kommer reservfartyget m/s Kökar att trafikera på rutten.
Saima kanal öppnas för trafik på tisdag
Saima kanal öppnas för trafik på tisdag den 2 maj, uppger Kommunikationsministeriet.
Under sjöfartssäsongen är kanalen öppen för fartygstrafik dygnet runt.
Saima kanal är 43 kilometer lång. Nästan hälften av kanalen är belägen inom ett område som Finland arrenderat av Ryssland.
EU:s sanktioner mot Ryssland hindrar inte trafik i kanalen som sker i enlighet med sanktionsbestämmelserna.
Ryska medier: Moskva kan tänka sig annullera avtalet om Saima kanal
Spekulationer och hybridpåverkan, tror finska myndigheter.
Sandra Bergqvist har blivit kontaktad av flera skärgårdsbor angående Nagu-Korpofärjan: ”Folk känner en stor otrygghet”
Pargas stadsstyrelse ska diskutera färjan på måndag.
Traficom utreder tekniska felet på nya Nagu-Korpofärjan: ”För tidigt att dra några slutsatser om det som hänt”
Felet ledde till att färjan miste styrförmågan.
Nagu–Korpo färjan krockade med brygga intill färjefästet – orsakade skador för tiotusentals euro enligt företagare
Färjan tappade styrförmågan under torsdagskvällen.
Färjan mellan Nagu och Korpo fick blackout på torsdagskvällen – drev i land på Korposidan
Färjan L-317 mellan Nagu och Korpo fick blackout på torsdagskvällen. Färjan var på väg mot Korpo när den av okänd orsak tappade styrförmågan och drev i land på Korposidan, meddelar Västra Finlands sjöbevakningssektion.
Det var endast två från besättningen som befann sig ombord när färjan fick blackout.
Sjöräddningscentralen larmade en patrull från Nagu sjöbevakningsstation till uppdraget. Besättningen lyckades ändå själva få kontroll över färjan med hjälp av nödstyrningen och körde tillbaka färjan till Nagusidan.
Sjöbevakningen kontrollerade färjan efter händelsen, men inga tecken på läckage upptäcktes på färjan.
L-317 står stilla för tillfället, och istället sköts trafiken av en mindre färja.
Tallink hyr ut fartyg till Kanada
Rederikoncernen Tallink, där dotterbolaget Silja Line ingår, hyr ut ytterligare ett av sina fartyg. Tallink har nu skrivit under ett flerårigt avtal för färjan Isabelles del.
M/S Isabelle som seglar under lettisk flagg ska hyras ut till företaget Bridgemans Floatel LP/Bridgemans Services Group i Kanada efter renovering. Fartyget åker iväg i höst.
Just nu fungerar fartyget som boende för ukrainska flyktingar i Estland och staten står för hyran. Ukrainarna ska erbjudas annat boende, uppger Tallink. Före pandemin körde Isabelle på rutten Stockholm-Riga.
Det är andra gången inom en vecka som Tallink Silja meddelar att rederiet hyr ut ett av sina fartyg. I torsdags kom beskedet att rederiet hyr ut färjan Star till ett irländskt rederi från och med maj, till att börja med för en period på närmare två år.
Isabelle hyrs ut till Kanada utan egen besättning. I hyresavtalet ingår köpeoption.
Källa: Pressmeddelande, STT
Ny förbindelsebåt döptes i Åbo – trafikerar rutten i Nagu norra skärgård från och med maj
Ny förbindelsebåt heter Innamo.
Den nya järnvägsterminalen fördubblade rälstrafiken från Umeå hamn under fjolåret – nu fraktas gods från Vasa till Göteborg på mindre än ett dygn
Kvarken Ports investering i en ny järnvägsterminal har visat sig vara lönsam. Järnvägstrafiken från Umeå fördubblades under fjolåret och intresset ökar fortfarande.
Nu kör nya färjan mellan Nagu och Korpo – första passagerarna körde ombord på tisdagsförmiddagen
Den nya färjan mellan Nagu och Korpo har tagits i bruk i dag. Färjan rymmer 52 personbilar och 200 passagerare.
Viking Line klarade fjolårets dyra bränslepriser tack vare fler passagerare
Det ekonomiska läget är fortsatt osäkert.
Wasalines Aurora Botnia två timmar försenad idag
Wasalines färja Aurora Botnia avgick kl 10 på torsdag morgon mot Umeå, två timmar försenad.
Morgonavgången försenades med två timmar på grund av stormen. Nu har vinden avtagit något.
Färjan har två avgångar vardera från Vasa och Umeå idag och alla avgångs- och ankomsttider förväntas förskjutas två timmar framåt.
Aktuell trafikinformation ges på Wasalines hemsida.
Två fripassagare hittades på fartyg på väg till Vasa – söker asyl i Finland
Fartyget BBC Amethyst anlände till Vasa från Turkiet.
Silja Serenade fick styrproblem på väg från Helsingfors till Stockholm
Passagerarfärjan Silja Serenade råkade ut för styrningsproblem natten till lördag.
Fartyget hade nyss avgått från Helsingfors fredagen 3 februari när styrsystemet slutade fungera.
Besättningen måste styra fartyget manuellt och kunde inte angöra Mariehamn.
Vid ankomsten till Stockholm var fartyget en timme försenat och behövde assistans av en bogserbåt.
Enligt Tallink Siljas informationschef Marika Nöjd är felet åtgärdat och Silja Serenade trafikerar som vanligt igen.
Ny företagare tar över turbåten och caféet på Svartholm
Lovisa stad konkurrensutsatte caféverksamheten och linjetrafiken till sjöfästningen Svartholm då den föregående avtalsperioden tog slut.
Turistföretaget TMSJ Group vann båda anbudsförfarandena. Avtalen ingås för tre år.
Företaget har lovat gynna lokal mat och också skapa unika specialiteter som endast finns att få på Svartholm.
Den största nyheten är att det kommer att finnas möjlighet till övernattning då hotellfartyget M/S Muikku ankras vid Svartholm. Fartyget har en kapacitet på 60 passagerare som gör det möjligt för större grupper att åka till ön.
Den normala linjetrafiken sköts av ett snabbare fartyg. Det kör tre tur- och returresor per dag med samma tidtabell som tidigare år.
Så här ser Nagu-Korpo linjens nya färja ut – färjan tas i bruk i slutet av februari, men den verkliga nyttan märks först i sommar
”Vi låter ingen köra färjan, som inte är kapabel till det.”
Wasaline blir huvudsponsor för Vasa Sport
Rederiet Wasaline har slutit ett treårigt huvudsamarbetsavtal med ishockeylaget Vasa Sport. Avtalet innebär att ett mångårigt samarbete fördjupas.
"Jag tycker att utvecklingen av Vasa Sports juniorverksamhet är mycket viktig och vi vill vara med och utveckla den också", säger Wasalines vd Peter Ståhlberg i ett pressmeddelande.
"Wasaline är en bra partner och har genom åren både hjälpt och utmanat oss på ett bra sätt. Vi är verkligen glada att resan tillsammans fortsätter", säger för sin del Sports vd Tomas Kurtén.
Första vindkraftstransporten anlände till Jakobstads hamn
På fredagen anlände den första vindkraftverkstransporten till Jakobstads hamn. Enligt hamnens vd Juha Hakala gick allt som planerat.
I december fick hamnen en ny lyftkran med en lyftkapacitet på 140 ton, vilket innebär att man nu har två kranar till sitt förfogande.
”Med tanke på vindkraftsprojekt är situationen ideal”, säger Hakala i ett pressmeddelande.
Hamnområdet utvidgades med tre hektar i fjol somras och kommer att utvidgas ytterligare i sommar.
Rederierna oroar sig för sjunkande fraktpriser, höga bränslepriser och stigande kapitalkostnader
Svårigheten att hitta personal är ett växande problem.
Nytt rekordår för Wasaline
Rederiet Wasaline gjorde ett nytt rekordår 2022. Under året hade man nästan 270 000 passagerare, en ökning med 149 procent från året innan.
Också inom frakten slog rederiet rekord.
”Vi kan se en tydlig trend att både passagerare och fraktkunder värderar våra kontinuerliga insatser på att minimera klimatpåverkan i vår trafik med världens miljövänligaste fartyg”, säger Wasalines vd Peter Ståhlberg i ett pressmeddelande.
Den nya Kvarkenfärjan Aurora Botnia togs i bruk 2021.
De ökade passagerar- och fraktmängderna gjorde att rederiets omsättning ökade med närmare 80 procent. Totalt hade Wasaline 1 133 avgångar under 2022.
Aurora Botnia halverade koldioxidutsläppen jämfört med Wasa Express
Utsläppen kunde varit mindre om LNG-priserna varit lägre.
Vemod och nostalgi på Rosellas sista resa: “Rutten är väldigt viktig för ålänningarna”
Över tusen åkte med fartyget på dess sista resa i söndags.
Viking Lines passagerarantal har återhämtat sig efter pandemiåren
Viking Line hade i fjol runt fem miljoner passagerare, skriver rederiet i ett pressmeddelande. Det här är en ökning på 114 procent från 2021.
Störst var tillväxten för fartygen Viking Grace och Viking Glory som trafikerar rutten Åbo-Åland-Stockholm. De två fartygen hade nästan två miljoner passagerare förra året.
Glory började trafikera i mars i fjol, och enligt rederiet kommer fartyget att överskrida gränsen på en miljon passagerare under januari månad.
Det konkurrerande rederiet Tallink hade totalt cirka 5,4 miljoner passagerare på alla bolagets rutter förra året, vilket är 84,4 procent fler än 2021.
Finnlines nya fartyg seglar under finsk flagg – rederiet rekryterar 200 nya anställda
Rederiet Finnlines två nya ropax-fartyg kommer att segla under finsk flagg och rekryteringarna för de nya fartygen inleds omedelbart.
Oro över sänkta kompetenskrav på färjeförare på Nagu-Korpofärjan – Sandra Bergqvist lämnade in skriftligt spörsmål om trafiksäkerheten
Ny vajerfärja börjar trafikera Nagu-Korpopasset nästa år.
Avståndet mellan havsmöllorna blir kanske två kilometer – stora fartyg åker knappast in dit även om de ryms
Färjetrafiken till hamnarna blir en central fråga då Finland tar ställning till vindkraftsparker ute till havs.
Finländska fartyget M/S Meri kolliderade med brokonstruktioner och blockerade viktiga Kielkanalen i Tyskland – rederi-vd kan ännu inte uppskatta skadornas omfattning
Kielkanalen kopplar samman Nordsjön och Östersjön.
Aurora Botnia halverade koldioxidutsläppen jämfört med Wasa Express
Utsläppen kunde varit mindre om LNG-priserna varit lägre.