Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Kre­dit­bo­la­get Bon­do­ra dras inför Mark­nads­dom­sto­len

Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen för att ha erbjudit konsumenter dyrare krediter än lagen tillåter.

Bolaget har tagit betalt för ”kompletterande tjänster” – så som möjlighet att göra ändringar i betalningstidtabeller och förhandsbetalningar – som egentligen borde klassas som kreditkostnader. Kreditkostnader omfattas av prisreglering med ett lagstadgat maximibelopp, vilket Bondora inte tagit i beaktande.

Konsumentombudsmannen kräver att Marknadsdomstolen vid vite på 150 000 euro förbjuder Bondora att fortsätta tillämpa sin prissättningsmodell.

I förhandlingarna med Bondora har man inte nått samförstånd och därför söker ombudsmannen ett avgörande i ärendet av Marknadsdomstolen.

Ett skyltfönster med rea-annonser.

Är rean för bra för att vara sann? Det här kännetecknar en bluffrea

Bluffrea vanligt bland elektronik- och modeföretag.

Förarens och bilskollärarens händer möts på ratten.

Så kan du få ersättning för bilskolornas priskartell

Du måste vänta på Marknadsdomstolens dom.

En skärmdump av Kouluturvaas nätsida.

Tidningsbluff fortgår - klagomålen fortsätter hagla in om tidningen Kouluturvaa

Vilseledande marknadsföring och ogrundade fakturor.

Blommande rybsodling under en mörk himmel

Odlingarna i Österbotten klarar sig – än så länge

Torrt men ingen katastrof, säger Fredrik Grannas på ÖSP.

Grafik som visar olika grader av prissänkning i procent

Vad kostar soffan egentligen? Fyra möbelaffärer prickas

Affärerna påstår att rabatterna är enorma.

Nextjets flygplan som står i still på marken.

Konsumentombudsman stämmer Nextjet till domstol

Flygbolagets marknadsföring är vilseledande anser KO.

Vissa vintervaror håller redan på att ta slut

Sju sportaffärer får en tillsägelse av Konkurrens- och konsumentverket

Affärerna har ljugit om hur stor rabatt de ger.

Yle Uutiset, journalister och dator

Yle stärker sitt oberoende och sin journalistik, samt ledarskapet

Yle gör förändringar i sin verksamhet.

Kraftledningar

Regeringen vill sätta stopp för chockhöjning av elöverföringspriset

På ett år får priset höjas med högst 15 procent.

Elstation

Caruna och Åbo Energi prissätter olika

Geografin avgör prissättningen.

Mats Björklunds kor på bete i Östensö.

Försenade stöd drabbar jordbrukarna ojämnt

Inte alla jordbrukare lider av de försenade stöden.

Spanska klädkedjan Mango lurar kunderna med falska reapriser

Klädkedjan Mango snuvar sina kunder på rabatten

Priserna höjs för att reaprocenten ska se bättre ut.

Elöverföringsbolaget Caruna

Carunas chockhöjningar kan leda till Finlands första grupptalan

Över 600 000 konsumenter kan delta i grupptalan mot Caruna.

"Facebookreklam är som skräppost"

Konsumentombudsmannens byrå i Norge har reagerat på den reklam som syns i människors nyhetsflöden på Facebook. En dialog har nu inletts med Facebook för att få bort reklamen, men en rättsprocess är inte utesluten.

AL: Grupptalan fungerar dåligt

Inte en enda grupptalan har gått vidare från konsumentombudsmannen till rätten trots att flera tiotals grupper har velat få sin sak prövad, skriver Aamulehti. Konsumentverket vill inte ge sig in i svåra och långa rättsprocesser eftersom det innebär stora utgifter för verket.

Kvinnor i livsmedelsaffär, 1951

Köp och släng - moderna och farliga köpcenter 1968

Man köper onödiga produkter och skapar avfallsberg.

En skyltdocka 1969

I juletider lura man de intet ont anande hemmafruarna med förjugna ideal

Det är svårt att ge kärlek, men att ge gåvor är lätt!