Senaste artiklar
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen för att ha erbjudit konsumenter dyrare krediter än lagen tillåter.
Bolaget har tagit betalt för ”kompletterande tjänster” – så som möjlighet att göra ändringar i betalningstidtabeller och förhandsbetalningar – som egentligen borde klassas som kreditkostnader. Kreditkostnader omfattas av prisreglering med ett lagstadgat maximibelopp, vilket Bondora inte tagit i beaktande.
I förhandlingarna med Bondora har man inte nått samförstånd och därför söker ombudsmannen ett avgörande i ärendet av Marknadsdomstolen.
Psykiatern Kristian Wahlbeck om Vastaamoläckan: "Väldigt allvarligt brott mot förtroendet som i årtionden byggts upp inom hälsovården"
Enligt Wahlbeck borde Vastaaamo ta sitt ansvar.
Två av tre finländare vill förbjuda telefonförsäljning – Konkurrens- och konsumentverket föreslår att man begränsar verksamheten
Borde alla telefonköp kräva en skriftlig bekräftelse?
Är rean för bra för att vara sann? Det här kännetecknar en bluffrea
Bluffrea vanligt bland elektronik- och modeföretag.
Så kan du få ersättning för bilskolornas priskartell
Du måste vänta på Marknadsdomstolens dom.
Invånare klagade för döva öron – konsumentmyndigheterna tar inte ställning till HRT:s nya biljettsystem
Konsumenttvistenämnden förkastade klagan.
Tidningsbluff fortgår - klagomålen fortsätter hagla in om tidningen Kouluturvaa
Vilseledande marknadsföring och ogrundade fakturor.
Odlingarna i Österbotten klarar sig – än så länge
Torrt men ingen katastrof, säger Fredrik Grannas på ÖSP.
Black Friday orsakade många klagomål till konsumentmyndigheterna - felaktiga priser och produkter som inte levererades
Främst affärer som säljer elektronik och hushållsmaskiner.
Klagomålen mot Finnair ökade med 70 procent - "skamligt" säger Konsumentförbundet om Finnairs låga ersättningar
Klagomålen mot Finnair har ökat med 70 procent på ett år.
Vad kostar soffan egentligen? Fyra möbelaffärer prickas
Affärerna påstår att rabatterna är enorma.
Konsumentombudsman stämmer Nextjet till domstol
Flygbolagets marknadsföring är vilseledande anser KO.
Sju sportaffärer får en tillsägelse av Konkurrens- och konsumentverket
Affärerna har ljugit om hur stor rabatt de ger.
Yle stärker sitt oberoende och sin journalistik, samt ledarskapet
Yle gör förändringar i sin verksamhet.
Regeringen vill sätta stopp för chockhöjning av elöverföringspriset
På ett år får priset höjas med högst 15 procent.
Konsumentombudsmannen: Möbler säljs med konstgjorda rabatter
Det brister i reklamen för möbler.
Caruna och Åbo Energi prissätter olika
Geografin avgör prissättningen.
Försenade stöd drabbar jordbrukarna ojämnt
Inte alla jordbrukare lider av de försenade stöden.
Klädkedjan Mango snuvar sina kunder på rabatten
Priserna höjs för att reaprocenten ska se bättre ut.
Carunas chockhöjningar kan leda till Finlands första grupptalan
Över 600 000 konsumenter kan delta i grupptalan mot Caruna.
"Facebookreklam är som skräppost"
Konsumentombudsmannens byrå i Norge har reagerat på den reklam som syns i människors nyhetsflöden på Facebook. En dialog har nu inletts med Facebook för att få bort reklamen, men en rättsprocess är inte utesluten.
AL: Grupptalan fungerar dåligt
Inte en enda grupptalan har gått vidare från konsumentombudsmannen till rätten trots att flera tiotals grupper har velat få sin sak prövad, skriver Aamulehti. Konsumentverket vill inte ge sig in i svåra och långa rättsprocesser eftersom det innebär stora utgifter för verket.
Köp och släng - moderna och farliga köpcenter 1968
Man köper onödiga produkter och skapar avfallsberg.
I juletider lura man de intet ont anande hemmafruarna med förjugna ideal
Det är svårt att ge kärlek, men att ge gåvor är lätt!