Senaste artiklar
15-slaget från Järnvägsstationens klocktorn ljöd idag för första gången
Stationstornets klockor ljuder för första gången.
Östbanan kan innebära en halvtimmes restid mellan Borgå och Helsingfors och järnvägsstation under Borgå å
Om Östbanan byggs kan den vara klar i slutet av 2030-talet.
Kommunikationsministeriet: Europeisk spårvidd för dyr för Finland
EU-kommissionen vill ha gemensam spårvidd i hela Europa.
Det tar 280 år för Östbanan att betala miljöskulden – stadsdirektören i Borgå hoppas ändå på järnväg om 15 år
Östbanan skulle kosta staten 1,66 miljarder euro.
Kända handbollsprofiler köper Karis stationshus: "Vi hoppas få verksamhet i hela huset"
Väntrummet ska tas i bruk igen.
Östbanedragningen kandidat för att bli knutpunkt i Europeiskt trafiknätverk
Skulle vara del av passagerartrafikens kärnnätverk.
Planeringen av Östbanan framskrider – staten godkände grundandet av projektbolag
Ett steg framåt i lång process.
Totalavbrott i tågtrafiken mellan Karis och Åbo 29.5–7.6
Tågtrafiken ersätts med bussar under en dryg veckas tid.
"Förstås tar vi befintligt byggnadsbestånd i beaktande" – östnylänningar kan vara rätt så lugna inför järnvägsplaner
Var Östbanan skulle gå är ännu inte noggrant planerat.
"Östbanan skulle spränga sönder mitt drömhem" – Lovisa- och Lappträskbor starkt emot järnvägsplaner
Namninsamling startad för den östra kustbanan.
Hård kritik mot Kommunikationsministeriet efter Östbanebeslut - ministeriet: Vi har gjort utredningarna på ett mycket öppet sätt
Ministeriet valde Östbanan framom östra kustbanan.
Tåget tuffar inte via Lovisa - Östbanan vann över Kustbanan
Kustbanan samlade inte tillräckligt med ekonomiskt stöd.
Estland har börjat bygga Rail Baltica-järnvägen till Europa – men snabbtåget genom Baltikum är upp till fyra år försenat
Öppning 2030 mer realistiskt än planerade 2026.
Magasinboden har bytt ägare - stationsområdet i Borgå kan snart livas upp av julmarknad och musikfestival
Arbetet för att utveckla och liva upp stationsområdet pågår.
Y-tågen till och från Sjundeå byts ut mot långsammare turer några veckor i sommar
Orsaken är banarbeten.
Den gamla järnvägsidyllen i Karis förfaller – hugade husköpare får ta kontakt
Bostadsbolagets vd kan tänka sig sälja VR:s gamla hus.
I den gamla järnhandeln i Borgå går det ännu att fynda hela våren
Ägaren stannar gärna kvar i Borgå med sin affär.
Från skinande Vanda till sunkiga Helsingfors - stora skillnader mellan stationerna på ringbanan
Ringbanans stationer håller väldigt olika standard.
Unik järnhandel i Borgå på fallrepet
Huset är till salu och verksamhten bör flytta eller upphöra.
Avbrott i tågtrafiken till Vasa
Totalt 14 tågturer ställs in mellan Vasa och Seinäjoki i helgen. Orsaken är banarbeten och tågen ersätts med bussar.
Elektrifiering av tågbanan Bennäs-Alholmen kostar 3,3 miljoner
Elektrifieringen av tågbanan från Bennäs till Alholmen är ekonomiskt vettig visar Trafikverkets förstudie som blivit klar. Nu borde politikerna få loss pengar för projektet så fort som möjligt.
Kustbanan kräver mera klös
Det borde lobbas bättre för den tågbana som är viktig för Västnyland, säger tidigare stadsdirektör Kaj Lindholm och Merja Laaksonen, SFP, kommunstyrelseordförande i Sjundeå.
Ingen vill köpa Grankulla stationshus
Grankulla stationshus brann år 2008 och reparerades av VR som äger det. VR vill hyra ut eller allra helst sälja stationshuset men ingen vill köpa.
Kaskö utreder järnvägsförbindelse
Kaskö stad låter göra en egen utredning av kostnaderna för att reparera järnvägsförbindelsen till Seinäjoki. Detta efter att banförvaltningscentralen kommit till att projektet är för dyrt att satsa på.
Borde ödet för järnvägsbron i Kristinestad bestämmas med folkomröstning?
I Kristinestad har debatten om den 100 åriga järnvägsbron stundtals gått het. Frågan har varit om den skall bevaras eller rivas. På måndagkväll tar fullmäktige ställning till om man i Kristinestad skall ordna en folkomröstning om brons framtid.