Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Åbovarvet sett uppifrån.

Tingsrätten inleder rättegång gällande företagsspionage vid Åbovarvet – den åtalade dog under utredningen

En person som arbetade för Åbovarvet Meyer Turku fram till 2017 kopierade varvets och rederiet Royal Caribbeans filer till sin egen hårddisk och lämnade över dem till det konsultföretag han ägde.

Helsingforsvarvet.

Det kanadensiska företaget Davie planerar köpa Helsingforsvarvet

Kopplingar till Ryssland har försvårat varvets affärer.

Nytt Icon-fartyg byggs vid Åbovarvet

Produktionen av ett nytt Icon-fartyg har inletts vid Åbovarvet.

Fartyget har beställts av Royal Caribbean Group och ska stå färdigt år 2025.

För tillfället pågår också bygget av den första jättekryssaren i Icon-klassen som heter Icon of the Seas vid Meyer Turku-varvet i Åbo.

Varvet har också slutit avtal med beställarna om ett tredje Iconklassat fartyg som ska stå färdigt år 2026.

Raumovarvet inleder omställningsförhandlingar

Förhandlingarna gäller hela verksamheten inom Rauma Marine Constructions, meddelar bolaget i ett pressutskick.

Enligt bolagets nuvarande uppgifter kan upp till 20 personer sägas upp på varvet.

Raumovarvet hade drygt 210 anställda i slutet av 2022. Enligt bolaget har verksamheten gått på förlust i flera år.

För tillfället bygger varvet flera fartyg åt Marinen, samt två passagerarfärjor åt ett australiensiskt rederi. Orderstocken är värd över en miljard euro, och sträcker sig fram till år 2028.

Åbovarvet samarbetar med företag i Gdansk och Nystad för att bygga bevakningsfartyg

Meyer Turku har offentliggjort samarbetsparterna som ansvarar för konstruktions- och utrustningsfasen för de nya bevakningsfartygen som Åbovarvet ska leverera åt Gränsbevakningen.

Skroven ska byggas av polska Baltic Operator i Gdansk och Uudenkaupungin Työvene i Nystad ansvarar för däckkonstruktionerna samt utrustningen.

Meyer Turku bekräftade i juni 2022 att de ska bygga två bevakningsfartyg åt Gränsbevakningen. Det första fartyget ska överlåtas till Gränsbevakningen år 2025 och det andra 2026.

EU-kommissionen godkänner statens jättelån på 80 miljoner euro till Åbovarvet

EU-kommission har godkänt statens lån på 80 miljoner euro till Åbovarvet Meyer Turku.

Enligt varvet behöver man lånet för att klara av de rekordhöga råvarukostnaderna.

Varvet meddelar också att man nu tack vare lånet kommer att klara av de ekonomiskt svåra tiderna och nu kan fokusera på att bygga fartyg.

– Meyer har en stabil orderbok. Men kriget i Ukraina har försvårat vår verksamhet ytterligare i ett redan ostabilt världsläge, säger Tim Meyer, vd för Meyer Turku, i ett pressmeddelande.

Låneförberedelserna fortsätter nu i Finland efter kommissionens godkännande.

Suomenlahden Telakka söks i konkurs

Suomenlahden Telakka Oy, som har verksamhet i Valkom i Lovisa, söks i konkurs.

Det är det inhemska arbetspensionsbolaget Elo som i en ansökan till Västra Nylands tingrätt har krävt att varvet försätts i konkurs.

Enligt ansökan har varvet skulder, men är oförmöget att betala dem. Varvet har försummat att betala de försäkringsskulder och påföljande räntor som har sänts som formell fordran.

Konkursfordrans sammanlagda summa var den 14 december cirka 46 000 euro.

I maj tillträdde Tero Tiisala som ny vd för Suomenlahden Telakka med avsikt att utvidga verksamheten och anställda fler arbetstagare.

Tidningen Tekniikka & Talous var först ut med nyheten.

Första sektionen av nya kvarkenfärjan på väg ner i torrdockan i Raumo.

Staten är beredd på att ta över Raumovarvet om det går i konkurs

Raumovarvets dotterbolag RMC Defence, som bygger farkoster för Marinen, skulle övergå till statens ägo om varvet gick i konkurs, informerar Försvarsmakten.

Meyer

Jättekryssare får enorm glaskupol på fören – massivt lyft på Åbo varv under helgen

Den gigantiska glas- och stålkonstruktionen som kallas ”kupolen” kommer att lyftas på plats under fredag ​​och lördag. Helgens väder kan dock fortfarande påverka arbetet.

Ett kryssningsfartyg förtöjt vid åbovarvet

Åbovarvet Meyer Turku överräckte nybygge till Carnival Cruise Lines – kryssningsbranschen ser ut att återhämta sig, säger vd

Fartyget som heter Carnival Celebration lämnade Åbo idag och lade kurs mot Southhampton. Trots pandemiår och andra kriser har Åbovarvet levererat fartyget enligt tidtabell.

Förbindelsebåten Falkö en dimmig höstmorgon

Ny förbindelsebåt för Nagu norra rutt – fartyget byggs i Pargas

Det nya fartyget börjar trafikera första maj år 2023.

Costa Toscana sjösattes vid Åbovarvet 15.1.2021.

Meyer Turku-varvet i Åbo får miljoner från EU – ska utveckla ett klimatneutralt kryssningsfartyg

Varvet satsar också på att vara helt koldioxidneutralt 2030.

Höegh Autolinersin Aurora-luokan autonkuljetusalus

Åboföretaget Deltamarin ska designa världens största biltransportfartyg

Designavtalet gäller design av fartyg i Aurora-klassen.

Fartyget M/S Laura åker på havet i hög hastighet

Langh Ship och Outokumpu inleder samarbete – tre nya skepp beställs från Kina

Leveransen av det första fartyget sker i mitten av 2023.

Meyer Turun telakka

Åbovarvet ska bygga två fartyg till Gränsbevakningsväsendets nya flotta

Två nya multifunktionella bevakningsfartyg ska byggas.

En enorm segelbåt står på land.

Baltic Yachts 45 meter långa segelbåt anlände till hamnen i Jakobstad

Tre segelbåtar ska levereras i vår och sommar.

Halvfärdigt fartyg vid kaj intill en orange lyftkran. Det finns snö på marken och himlen är blå.

237 coronafall vid Raumovarvet inom loppet av två veckor – så här gick det till

Nästan en fjärdedel av varvets arbetskraft smittad.

Första sektionen av nya kvarkenfärjan på väg ner i torrdockan i Raumo.

Coronaläget på varvet i Raumo försvårar bygget av Kvarkenfärjan

Över 100 coronafall har bekräftats på varvet.

Mardi Gras lähti koeajolle Turusta 28.9.2020.

Åbovarvet överlät M/S Mardi Gras till Carnival Cruise Lines

Meyer Turku har nu överlåtit M/S Mardi Gras.

Meyer Turun telakka

84 anställda sägs upp vid Åbovarvet

Totalt 250 har sagts upp sedan augusti.

Lyftkranar och tillverkningen av Mardi Gras på Åbovarvet.

Meyer Turku stänger för tre veckor i december – försöker spara pengar

Genomförs som permitteringar, semestrar och ledigheter.

Viking Line

Viking Glory i Åbo tidigast hösten 2021

Coronaläget i världen kan fortsätta påverka leveranstiden.

Meyer Turkus varv.

Meyer Turkus underleverantörer slarvar med arbetarskyddet

Utländsk arbetskraft arbetar med minimal lön.

Färjan Aurora Botnia byggs i Raumo.

Bygget av Aurora Botnia håller tidtabellen

Sista skrovmodulerna färdigställs nu.

Visa fler Du är på sida 1, gå till följande sida