Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

HS: Kanadensare vill köpa Helsingfors varv

Det Kanadensiska varvsföretaget Davie tänker köpa Helsingfors varv, skriver tidningen Helsingin Sanomat.

Helsingforsvarvet har råkat i ekonomiskt trångmål på grund av sanktionerna mot Ryssland som har varit varvets viktigaste marknadsområde.

Enligt HS är förhandlingarna som inletts vid årsskiftet redan långt komna. Davies kommunikationsdirektör Paul Barret som deltagit i förhandlingarna säger till tidningen att affären i bästa fall kan vara klar inom några veckor.

Varvet ägs nu av ett cypriotiskt holdingbolag som ägs av två ryska affärsmän. Varvet eller ägarna omfattas inte av några sanktioner.

joakim sitter i fören på alexandra träskutan och fogar ihop rep. Han är glad.

För Joakim Grönqvist var det självklart att bli sjöman: "Det är inte ett jobb för alla"

Sjömanspappan Joakim har alltid velat jobba till sjöss, trots att det betyder veckor borta från familjen och att han går miste om familjevardagen, högtider och fester på land.

Costa Toscana sjösattes vid Åbovarvet 15.1.2021.

Meyer Turku-varvet i Åbo får miljoner från EU – ska utveckla ett klimatneutralt kryssningsfartyg

Varvet satsar också på att vara helt koldioxidneutralt 2030.

HMHS Britannic till sjöss.

Titanic, Olympic och Britannic: Tre osaliga systrar

Tre mäktiga oceanångare. Tre tragiska öden.

En man och ett barn ombord på en segelbåt.

Historiequizet: Hav och livet vid kusten

Ett historiequiz för hela familjen.

Flera personer följer med kölsträckningen av kryssningsfartyg.

Stororder byggs vid Åbovarvet – kölsträckningen av Costa Smeralda firades i duggregn

Det 337 meter långa italienska fartyget levereras 2019.

Den nya forskningsbåten som Tvärminne zoologiska station beställt från Karleby.

Forskningsfartyg värt två miljoner euro byggs i Karleby

Tvärminne zoologiska station ska ta fartyget i bruk år 2019.

En bild på fyra kryssningsfartyg på avstånd. Bilden har Yle Nyhetsskolans logo i högra övre hörnet.

Hur länge tar det att bygga ett kryssningsfartyg?

Nyhetsskolans reportrar tog reda på.

En svetsare som svetsar.

Tuffa tider inom metallbranschen, trots varvsuppsving

Metallföretag kämpar med svag lönsamhet.

Wärtsiläs logotyp

Wärtsilä köper Eniram

Värdet för affären är 43 miljoner euro.

Sauli Niinistö och Vladimir Putin i Moskva.

Putin: Alliansfrihet är den bästa garantin för Finlands säkerhet

Presidenterna diskuterade även om kärnkraftsverk.

Underleverantörerna inte beroende av Åbovarvet

Många företag i branschen har sökt sig andra marknader.

åbovarvet,

Facket manar till lugn angående fartygsbeställningarna

Ett samarbetsavtal garanterar inga fartyg

Fartyget M/V Cleopatra

Färre fartyg lönsamt för skeppsredare

Det ljusnar en aning i horisonten för skeppsredarna.

jacobstads vapen med vega-hallen i bakgrunden.

Arbetet med Wapnet fortsätter

Jacobstads Wapens Skellefteå-vänner må lägga ner men i Gamla hamn i Jakobstad fortsätter arbetet med både galeasen och skonaren Vega. Och det finns stora visioner för området. Nu ska Wapnet bottenbesiktas och riggas och pengar avgör om Jacobstads Wapen seglar nästa sommar.

Gott om jobb inom fartygsplanering

De goda nyheterna inom varvsindustrin kan öka ungas intresse för fartygsplanering. Redan nu finns det gott om arbete för de som blir färdiga.

Sjukhusfartyg ritas i Åbo

Åboföretaget Deltamarin ska rita världens största sjukhusfartyg för civilbefolkning. Fartyget byggs på ett varv i Kina och ska användas av välgörenhetsorganisationen Mercy Ships.

Varvarbetare.

Banker räddar STX

Sydkoreanska banker kommer att rädda varvsjätten STX från konkurs, skriver Turun Sanomat.

Bygget av vikingaskeppet finansieras delvis med EU-pengar

Unikt vikingaskepp byggs på Åland

Entusiaster från både Åland och Sverige håller på och bygger ett vikingaskepp enligt uråldrig modell. Inga ritningar har bevarats ända från vikingatiden, men man bygger enligt en modell som har utarbetats i Uppsala.

Anställda vid STX-varvet i Raumo

Nedräkning för STX-varven

Regeringen bereder sig på att verksamheten vid skeppsvarven i Åbo och Raumo läggs ned. Enligt uppgifter till Yle Nyheter tror regeringen att det är mycket sannolikt.

Anställda vid STX-varvet i Raumo

Lapintie kräver permanent lösning för Åbovarvet

Åbopolitikern Annika Lapintie som är ordförande för vänsterförbundets riksdagsgrupp är inte överraskad över nyheterna om att STX- koncernen står nära branten till konkurs.

TS: STX-koncernen konkursfärdig

Den koreanska STX-koncernen - som äger varven i Åbo och Raumo - är konkursfärdig, skriver Turun Sanomat. Den del av koncernen som ansvarar för skeppsbyggande - STX Offshore & Shipbuilding - ansökte på tisdag om frivillig skuldreglering.

Nya Kvarkenfärjan ska vara miljövänlig och snabb

Framtidens Kvarkenfärja ska vara byggd av höghållfasthetsstål och ha motorer som drivs med flytande naturgas. Och den ska vara ett nybygge och ska inte kosta mer än 80 miljoner euro.

Wärtsilä

Wärtsilä inte med för att rädda Åbovarvet

Verkstadskoncernen Wärtsilä är inte intresserad av att gå in som ägare i varvet i Åbo.

Företagargrupp vill köpa in sig i Åbovarvet

En grupp finländska företagare inom skeppsbyggnadsbranschen försöker rädda STX varv i Åbo.

Här är ritningarna till nya Titanic II

Hon får fyra skorstenar precis som sin föregångare och interiören ska vara identisk med den från 1912. Men nya Titanic II får en hel extra våning med livbåtar. Ritningarna för Titanic II finslipas just nu på ingenjörskontoret Deltamarin i Reso.