Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Nya trafikarrangemang på Rävsundsbron flyttas till mars

Rävsundsbron ska bli enkelriktad för tung trafik först i mars.

Bron är i dåligt skick och för att minska belastningen på bron ska man göra den tunga trafiken enkelriktad.

Tanken var att ta i bruk de nya trafikarrangemangen i februari, men på grund av att det tar lång tid för trafikljus att levereras kan bron bli enkelriktad först i mars.

Enligt Närings-, trafik- och miljöcentralen är det fortfarande tryggt att köra på Rävsundsbron. Den nya bron som ersätter Rävsundsbron ska vara färdig år 2025.

Trafikerad korsning i vintrigt väglag

Trafikmärke bucklade bilen – privatperson får skadestånd av Vasa stad

Ett trafikmärke föll ner på en bil på Skolhusgatan.

Sininen kyltti jossa tietoja pyöräilijöille.

Nya skyltar för cyklande Vasabor – staden ska också satsa på vinterunderhållet

Totalt ska det bli 50 kilometer nya gång- och cykelvägar.

Skylt som pekar mot Vasa hamn.

ÖSP ryter till om Vasa hamnväg

Har lämnat in en förvaltningsklagan.

Rivningsarbetet av bron vid Skolgatan i Åbo förbereds på onsdag

Förberedelserna för rivningen av bron vid Skolgatan börjar på onsdag. Själva rivningsarbetet startar nästa vecka.

Rivningen av bron kommer att ta uppskattningsvis 2–3 månader, varefter man börjar bygga den nya bron.

Ett körfält är ur bruk från och med onsdag. Två körfält är i bruk under hela arbetet.

Gång- och cykelvägen är avstängd under rivningsarbetet. Fotgängare och cyklister uppmanas ta vägen genom Allegatan.

Trafikstockningar på Skolgatan och i närheten är att vänta, särskilt under morgon- och eftermiddagsrusningen.

Arbetet är relaterat till järnvägsprojektet Kuppis–Åbo. Som helhet beräknas projektet vara klart 2025.

Man i glasögon på en trottoar.

Vasa hamnväg får vänta – NTM-centralen prioriterar Giga Vasa

Planeringen av Vasa hamnväg drar ut på tiden. Just nu prioriterar NTM-centralen vägarna på Giga Vasa-området och personalen räcker inte till allt.

Vägarbete stänger körfil i Vasa

Asfalteringsarbeten pågår vid korsningen mellan Smedsbyvägen och Kvarngatan i Vasa 18-19 oktober. Av säkerhetsskäl stängs den ena körfilen vid platsen för vägarbetet från Karlebyhållet.

För gång- och cykeltrafik försöker man ordna passage bredvid byggarbetsplatsen. Det kan uppstå köer vid byggarbetsplatsen på Smedsbyvägen, särskilt på vardagsmorgnar.

Asfalteringen har samband med saneringsarbetet på Kvarngatan. Kvarngatan har varit stängd mellan Verkstadsgatan och Smedsbyvägen sedan början av augusti.

Horsbäck industriområde i Ekenäs

Planer på tre nya planskilda korsningar mellan Karis och Ekenäs

Trafiken skulle bli både tryggare och smidigare.

Väg rasade i Gammelbacka i Borgå

Det har inträffat ett ras på körbanan på Slingervägen, söder om Slingervägen och Bofinksvägens korsning, i Gammelbacka i Borgå.

Borgå stad undersöker raset och har inlett reparationsarbetet.

Staden har gjort behövliga trafikarrangemang i området. Trafiken går över körbroar vid raset och hastighetsbegränsningen har sänkts till 30 kilometer i timmen.

Mikko Uljas, planerare på Ramboll, vid en karta på den nya dfeagningen av Riksväg 3 mellan Vikby i Korsholm och Laihela.

Riksväg 3 mellan Vikby i Korsholm och Laihela behöver förbättras – ny sträckning och nya trafikplatser väcker frågor

På tisdag kväll samlades ett 20-tal Helsingbybor i byns skola då NTM-centralen i Södra Österbotten och planerarna på Ramboll höll ett informationsmöte om den nya vägsträckningen i Korsholm.

Porträttfoto på Patrik Hellman

Österbotten får pengar i budgetförslaget: ”Första konkreta goda nyheten”

Kasköbanans framtid ser ljusare ut, anser Patrik Hellman.

Bild över hur den nya vägen och broarna kunde se ut.

Smidigare väg till och från Pargas kan bli verklighet – Pargasleden prioriteras i regeringens finansiering

Redan för 50 år sedan gjordes planer för Pargasleden. Då regeringen gör sina finansieringsbeslut får Pargasleden prioriterad status.

Viktbegränsning införs på stadsbron i Kristinestad

I Kristinestad införs viktbegränsning på stadsbron och samtidigt blir körbanan smalare.

Vägbanden vid stadsbron sågs över i juli och utgående från de skador som finns i konstruktionerna har NTM-centralen och Trafikledsverket beslutat att vikten på bron begränsas till åtta ton. Tills nu har viktbegränsningen varit 25 ton.

Körbanan blir också smalare, sex meter i stället för 6 och en halv meter. Mittlinjen flyttas något och det arbetet görs under hösten. Det betyder att bron tidvis kommer att vara stängd för trafik i höst.

Bron ska genomgå reparationer, men i dag är det oklart vilka. Utmaningen är enligt NTM-centralen att bron är gammal - vägbanken är byggd på 1800-talet och planerades för trafik med häst.

I dag finns inga besked om när en reparation kan inledas och inte heller beslut om finansiering. Begränsningarna gäller tills bron och vägbanken har reparerats.

Tillfällig bro stänger farled vid Rävsundsbron – trafiken till byggarbetsplatsen dirigeras till den tillfälliga bron

Farleden för båttrafik kommer att stängas vid Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins.

Trafikledsverket har beviljat ett tillstånd för det här. Tillståndet gäller mellan åren 2023 - 2025 och vid behov också under år 2026.

Myndigheterna ska bygga en tillfällig bro för den tunga trafiken till byggarbetsplatsen. Enligt den ansökan som lämnats in kan också övrig tung trafik dirigeras till den tillfälliga bron vid behov.

Enligt Närings-, trafik- och miljöcentralen är bron ändå i det här skedet till för just trafiken från och till byggarbetsplatsen.

Därför måste farleden vid bron stängas för båttrafik.

Artikeln och rubriken uppdaterades 13.9.2023 klockan 12.17 med uppgifter från NTM-centralen.

De rikliga regnen i augusti omvandlade vägar till sjöar och orsakade ras på vägar i Egentliga Finland

Det regniga vädret i augusti orsakade skador på landsvägarna bland annat i Egentliga Finland. Det meddelar Trafikledsverket.

Rikliga regn orsakade gropar i de livligt trafikerade vägarna i augusti. De stora vattenmängderna orsakade också översvämningar och ras på mindre trafikerade vägar i landskapet. Lyckligtvis orsakade rasen inga personskador.

Enligt Trafikledsverket innebär klimatförändringen stora påfrestningar på vägarna, då störtregn och översvämningar blir vanligare. Det är något som myndigheterna ska jobba med under de kommande åren.

Trafik vid vägbygge

Knappt om tid att få rondellbygge i Korsholm klart till skolstart

Just nu pågår ett rondellbygge i korsningen av Korsholmsvägen och Källängsvägen i Smedsby i Korsholm. Målet är att rondellen ska vara asfalterad och kantstenar på plats till skolstarten den 15 augusti, men det kan bli knappt om tid.

Byggandet av gång- och cykelbana mellan Höstves och Martois inleds i juli

För att förbättra säkerheten för fotgängare och cyklister på Lillkyrovägen inleds byggandet av en gång- och cykelbana.

Byggplatsen finns längs landsväg 717 i Korsholm och Vasa. Byggarbetet inleds vecka 29.

Planen omfattar i sin helhet ett cirka 7 kilometer långt avsnitt mellan Höstves och Golkas bro. Men med den nu tillgängliga finansieringen byggs först ett cirka 2,5 kilometer långt avsnitt mellan Höstves och Martois.

Projektet finansieras av NTM-centralen, Korsholms kommun och Vasa stad. De totala kostnaderna för bygget uppgår till cirka 0,8 miljoner euro.

Vägarbetet kommer tidvis att orsaka en del störningar i trafiken på landsväg 717.

Arbetet förväntas bli färdigt i slutet av juli 2024.

Rävsundsbron

För tunga långtradare kör fortfarande över Rävsundsbron

För tunga långtradare kör dagligen över bron.

Skylt som pekar mot Vasa hamn, utanför Wasalandia.

Planeringen av Vasa hamnväg går vidare – NTM-centralen valde Vikbyalternativet

En utredningsplan presenteras för allmänheten nästa år.

Nu startar sommarens vägarbeten i Österbotten

I dag påbörjas sommarens beläggningsarbeten på de österbottniska vägarna. Först ut är väg 718 i Vörå.

Sammanlagt ska omkring 100 kilometer väg i de österbottniska landskapen få ny beläggning. Bland de största projekten finns arbeten på riksväg 8 i Lappfjärd och Nykarleby. På båda platserna handlar det om sträckor på cirka 20 kilometer.

Den här veckan inleds också arbetet med att lappa stadsbron i Kristinestad. Entreprenören hoppas vara klar med arbetet innan sommarmarknaden börjar den 13 juli. Under arbetets gång är endast en körfil på bron i bruk.

På NTM-centralen säger man att arbetet kommer att störa trafiken en aning. På de livligast trafikerade vägarna kommer man att jobba utanför rusningstid eller på natten.

Beläggningsarbetena pågår till slutet av september.

På bilden är en av broarna intill Svinö i Borgå.

Broarna till Svinö i Borgå ska förnyas – men först om några år

Broarna förstärks så de håller tills dess.

En plankorsning med bommar och trafikljus, vårvinter och soligt väder. Ovanför banan syns elledningar. Längre borta syns skog och hus.

Nu stoppas planerna på en ny vägtrafikbro över järnvägsspåret i Leksvall

Förvaltningsdomstolen vill behandla besvären först.

Nu byggs cykelvägar längs Östra Strandgatan i Åbo

Åbo stad ska bygga enkelriktade cykelvägar på båda sidorna av Östra Strandgatan. Samtidigt förnyas också bland annat gatubelysningen och trafikljusen på gatan.

Den första sträckan som byggs ut är mellan Teaterbron i centrum och Sotalaisgatan i Martins. Det arbetet inleds i juli och ska stå klart i september. Efter det bygger staden ut sträckan mellan Teaterbron och Rettigsbrinken.

Projektet kostar drygt 6 miljoner euro och staten står för drygt en miljon euro. Arbetet inleds i juli.

en cykel på en cykelväg

Gång- och cykelväg planeras mellan Trollböle och Leksvall

Den skulle löpa i nordvästlig riktning längs riksväg 25.

Rävsundsbron

Rävsundsbrons skick oroar, men politiker litar på myndigheterna: ”Ingen orsak att trycka på panikknappen”

Rävsundsbron är den enda fasta förbindelsen mellan Pargas och den väståboländska skärgården och fastlandet.

Bjarne Mara, David Köping, Fredrik Ström och Stefan Thölix vid en åker i Tölby i Korsholm.

De oroar sig för åkrarna – vill se mer utredningar innan beslut om Vasa hamnväg tas

Beakta invallningsområdena när ni planerar hamnvägen. Den uppmaningen skickar berörda i Tölby-Vikby området. Den tajta tidtabellen får också kritik.

För tunga transporter kör dagligen över Rävsundsbron – myndigheterna vill få bukt med problemet

Nu ska tunga transporter på Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins övervakas mer än tidigare.

Den högsta tillåtna vikten för en transport är 76 ton. Enligt NTM-centralens mätningar har ändå transporter på 80 ton dagligen kört över bron. Transporter på upp till 100 ton har också mätts. Det här vill myndigheterna nu få bukt med.

Inga nya specialtillstånd för transporter beviljas heller på Rävsundsbron, tills brons skick har granskats ytterligare. De allra tyngsta specialtransporterna måste kanske förbjudas helt.

Belastningen på bron monitoreras och granskningarna på brons skick fortsätter under den här veckan.

Hastigheten på bron sänktes till 30 kilometer i timmen för några dagar sedan.

En information kommer också att ordnas för allmänheten den 15 juni.

Järnvägsspår som leder till Kaskö hamn.

Trafikledsverket: Nedläggning av Kasköbanan det bästa alternativet

Ingen idé att renovera banan, anser Trafikledsverket.

Ny dragning av riksväg 8 i Korsholm

En ny väg ska dras mellan Vikby och Martois i Korsholm. Den kommer i framtiden att ses som en ny linjedragning av riksväg åtta från Vikby norrut.

Den nya vägförbindelsen börjar vid riksväg 3 och 8 planskilda anslutning och slutar vid Lillkyrovägen. Den planerade sträckan är cirka sju kilometer.

Målet är att planeringen ska vara klar i slutet av det här året men något beslut om genomförandet av projektet finns inte.

Under torsdagskvällen (11.5) presenterar NTM-centralen vägplanen för allmänheten på ett öppet möte i Helsingby skola i Korsholm.

Mer information om vägprojektet kan du läsa här.

Visa fler Du är på sida 1, gå till följande sida