Senaste artiklar
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen för att ha erbjudit konsumenter dyrare krediter än lagen tillåter.
Bolaget har tagit betalt för ”kompletterande tjänster” – så som möjlighet att göra ändringar i betalningstidtabeller och förhandsbetalningar – som egentligen borde klassas som kreditkostnader. Kreditkostnader omfattas av prisreglering med ett lagstadgat maximibelopp, vilket Bondora inte tagit i beaktande.
I förhandlingarna med Bondora har man inte nått samförstånd och därför söker ombudsmannen ett avgörande i ärendet av Marknadsdomstolen.
Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer
Flygbolaget Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer om standardersättning för försenade flyg.
Finnair kräver att kunderna ska reklamera inom två månader, om de ska få ersättning. Enligt konsumenttvistenämnden ska man kunna reklamera saken ännu efter fem månader.
Konsumenttvistenämnden tycker att särskilt statsägda bolag borde värna om rekommendationerna. Enligt nämndens ordförande Pauli Ståhlberg är det ovanligt att stora bolag som Finnair går emot rekommendationen.
Om ett flyg ställs in eller anländer mer än tre timmar sent till måldestinationen ska konsumenten få en standardersättning på 600 euro, enligt Konsumenttvistenämnden.
Källor: STT, Yle Uutiset
Från och med årsskiftet krävs skriftligt anbud och konsumentens underskrift även inom telefonförsäljningen
De nya reglerna är avsedda att skydda konsumenterna.
Expert på konsumentskydd: Vasa Elektriskas pris fortfarande oskäligt
Tycker bolaget har råd med en större sänkning.
Över hundra klagomål om solpanelsföretag som lurat äldre – vi ställde fem frågor till Konsumentverket
Ny lag på kommande för bättre konsumentskydd.
Ingen myndighet övervakar att klimatkompensation fungerar – miljömedvetna företag lämnas vind för våg
Företag omfattas inte av konsumentskyddslagen.
Reglerna kring telefonförsäljning skärps – nu krävs skriftlig bekräftelse på affärer
Bland annat ska affärer bekräftas skriftligt
KKV: Disponentförbundet och flera disponentföretag misstänks för priskartell
Kundpriserna kan felaktigt ha stigit med runt 10 procent.
Elbolaget som i fjol samlade på sig nästan tusen klagomål
Fi-Nergy tar betalt i förväg och behåller överskottet.
Finländska smittade är med och drar de ansvariga för coronahärden i Ischgl inför rätta: “Får det inga följder kan det hända på nytt”
Sen nedstängning gjorde skidorten Ischgl till smittohärd.
Svårt att få tillbaka pengarna för avbokade utlandsresor: "Vi har hört om kunder som fått vänta i flera månader"
Om resebolaget avbokar ska resan återbetalas inom 14 dagar.
Två av tre finländare vill förbjuda telefonförsäljning – Konkurrens- och konsumentverket föreslår att man begränsar verksamheten
Borde alla telefonköp kräva en skriftlig bekräftelse?
Inställda resor ett stort problem för passagerare - kundernas rättigheter måste respekteras trots coronakrisen, påminner konsumentorganisation
Konsumentorganisationerna jobbar för högtryck just nu.
Nej, du behöver inte ta emot en kupong som betalning för ett inställt flyg – det här ska du tänka på då biljetten avbokas
Flygbolag i kris försöker undvika återbetalningar.
Försvinner ditt brev är det Postens ansvar - men mest bara i teorin
Vem ersätter om Posten tappat bort din räkning?
Blir du lurad på nätet? Testa hur bra du klarar av fällorna!
Testa med tio frågor om du öppnar dörren för nätbedragare.
Konsumentmyndighet om flygbolag i gungning: Betala din resa med kreditkort - reseförsäkring hjälper sällan vid konkurs
Kreditkortsbetalning kan rädda dig från problemen.
Företag marknadsför snabblån för personer med betalningsanmärkning - konsumentmyndigheterna tar sig an fallet: "Fullständigt olämpligt"
Vissa lån kan återbetalas först i pensionsåldern.
Köksmästare om nya regler kring ursprungsmärkning av kött: "Genomskinlighet är alltid bra"
Men mer regler betyder också mer byråkrati.
Tidningen Kouluturvaa får hundratals klagomål
Konsumenter tackar nej, men kan ända få räkning.
Borde du få välja vem som reparerar din mobil? – i USA kämpar konsumenterna för sin rätt att välja, i EU litar vi på konsumentskyddet
Apple och Samsung får mest kritik.
Ann-Katrin pressades av hemförsäljare - skrev under avtal om rörrenovering trots att de inte behövde förnyas
Situationen kändes hotfull och otrygg, säger hon.
Aggressiv hemförsäljning ökar - äldre pressas att ingå renoveringsavtal för tiotusentals euro
Klagomål om fräcka hemförsäljare ökar oroväckande.
Reklam för våld och cannabis kan dyka upp i mobilspel för barn
Det är svårt att säga hur man undviker reklamen.
Kristdemokraterna vill ge till barnfamiljer och ta av sötsugna
Skuggbudgetsäsongen inleddes i riksdagen.
Coachning har blivit ett modeord: En del vill ha livsförändring, går på kurs och startar ett eget coachningsföretag
Ingen kontroll över vem som får coacha.
Tyskt krismöte – dieselns framtid på spel
Kartellmisstankar över tysk bilindustri.
Två bilbarnstolar visade sig vara farliga i test
Bilstolarna är Recaro Optia och Jané Grand.
Konsumentrådgivare: Att lämna tillbaka kläder för ofta kan vara oetiskt
Dessutom kan det höja affärens priser.
Viktig info i liten font - bilförsäljare kör missvisande reklam
Bilkedjor lockar kunder in i butikerna med bristfällig info.
Vilseledande elförsäljning i Borgå energis namn
Var uppmärksam på vem som egentligen ringer!
Konsumentombudsmannen: Möbler säljs med konstgjorda rabatter
Det brister i reklamen för möbler.
Pappersräkningar får kosta - men inte mer än fem euro
Konsumenttvistenämnden tog ställning till fakturor.
Fråga fritt: Varför kräver eldistributören garantiavgifter av kunder?
Garantiavgifter vållar huvudbry bland elkunder i Åboland.
En billig resa på nätet kan stå dig dyrt
Skulle köpa flygresa på nätet, debiterades dubbelt.
Högsäsong för konkurrensutsättning av elavtal – det här ska du hålla koll på
Viktigt att kolla både nuvarande och nya kontrakt.
Finländare bra på att hantera sin ekonomi
Det visar en OECD-studie som omfattar 30 länder.
Nyaste Samsungmobilen får inte användas under flygningar
Bland annat Finnair förbjuder användningen ombord.
Sannfinländaren Kaj Turunen vill ändra på konkurslagen
Olika betalsätt kan ge olika rätt till ersättning.
Handelsavtal stöter på motstånd - protester på många orter
Konsumentskydd och hormonbehandlat kött oroar.
Konsumentförbundet: Förbjud glyfosat
Krav på att glyfosat förbjuds eller bruket begränsas.
Jäätteenmäki: TTIP-beskeden som något ur Pravda
Hon tror att det inte blir något avtal före 2017.
Tiotusentals skräp-sms – spåren pekar mot 25-årig skumraskföretagare
Kasinoreklamen har blivit aggressivare under våren.
Industrin planerar in slitage – konsumenten är ett hjälplöst offer
Apparater är avsedda att gå sönder.
"Carunas prishöjning på 15 procent är skälig"
Konsumenttvistenämnden har synat Carunas priser.
Nokian Renkaat: Ingen orsak att betala skadestånd
Företaget anklagas för att ha manipulerat däcktest.
Auroras vd: Prishöjningen är skälig
Priserna har höjts med upp till 47,5 procent.
Aurora höjde priserna med mellan 26 och 47 procent
Bolaget meddelar inte vad de gamla priserna varit.
Klädkedjan Mango snuvar sina kunder på rabatten
Priserna höjs för att reaprocenten ska se bättre ut.
Bättre skydd för resenärer som bokar via nätet
EU-parlamentet stärker konsumentens ställning.