Senaste artiklar
Kunden är illa ute när företag går i konkurs – så här kan du gardera dig
Vi frågade konsumentrådgivaren.
Monitori stänger sina dörrar i Skansen i Åbo
Servicen i Monitori läggs ner i köpcentret Skansen i Åbo inom kort. Verksamheten i Monitori är ett samarbete mellan Åbo stad, Egentliga Finlands välfärdsområde och FPA.
De som besöker Monitori kan bland annat beställa och returnera biblioteksböcker, ladda sitt busskort och köpa fiskelicenser. I lokalerna erbjuds också service för familjer och FPA:s tjänster.
Nu har staden ändå beslutat att säga upp hyreskontraktet i Skansen och därför stänger Monitori sina dörrar den 5 december.
Monitoritjänsterna i Åbo centrum fortsätter i normal ordning, meddelar Åbo stad. FPA söker i sin tur lämpliga lokaler för att kunna erbjuda service i östra delarna av Åbo.
Taxichaufförer i Borgå går ihop för att göra det lättare att säkert få en taxi
Det har ofta varit svårt att få taxi i Borgå efter taxireformen. Nu går drygt tjugo taxiföretagare ihop för att garantera lokal och tvåspråkig service i Borgå.
Vanligt med sexuella trakasserier på restauranger under julfestsäsongen: ”Värsta tiden på året”
Tre av fyra servitörer har upplevt sexuella trakasserier.
Åbo skattebyrå är stängd tills vidare – akustikplattor i taket har fallit ner
Kunder uppmanas sköta skatteärenden på webben eller ringa.
Helen förkortade telefontjänstens öppettider och tog bort e-postadressen från hemsidan – prickas för bristande kundservice
En del av kunderna hann inte sköta sina ärenden i tid.
Busschaufför Mats Karlsson tycker det är viktigt att ta hänsyn till passagerare som är barn: "Som vuxen har man ett ansvar"
Det är ledsamt att se nyheter om situationer då barn blir bemötta dåligt i busstrafiken, tycker Mats Karlsson. Han hoppas att flera busschaufförer skulle ha ett brinnande intresse för kundservice.
Snart ska tusentals kunder ersättas för höga elräkningar – Vasa elektriska: ”Kunderna ska inte behöva vara i kontakt med oss”
Återbetalningen sker automatiskt via elfakturan.
Norrena & Frantz: Snuskgubbar, krångelpettrar och folk som knäpper med fingrarna åt en – skräckhistorier från servicebranschen
Relationspodden brukar för det mesta fokusera på de stora relationerna, som parförhållanden, vänner och släktingar. Den här gången bestämde vis oss för att rikta strålkastaren mot de många små relationerna vi också har i vardagen.
Rekordförsäljning för Veritas – vårens börsras försämrade ändå resultatet
Har satsat på radikalt koncept: fungerande kundbetjäning.
Mari är en av dem som svarar då du ringer för att få vård: ”70 samtal per dag kan det bli”
Kundservicecentralen hoppas att tekniken nu är i skick.
Långa köer till energibolaget Helens kundtjänst
Enligt Helsingforsbolaget beror de långa köerna dels på ett nytt sorts elavtal som har intresserat kunderna och dels på att de sjunkande priserna på börsel har fått många att ta kontakt.
Dessutom har bolaget tampats med ett systemfel som ytterligare har förvärrat rusningen.
Köerna har pågått sedan december och eskalerat på sistone och är nu anmärkningsvärt långa.
Helen har rekryterat flera personer som efter en kort introduktion ska hjälpa till med köerna.
Under tiden hänvisar bolaget dig till nättjänsten OmaHelen. Om du till exempel vill utnyttja den i konsumentskyddslagen lagstadgade 14-dagars ångerrätten, kan Helen se från telefonloggen att du har försökt ringa inom den utsatta tiden och sköta ärendet retroaktivt.
Åbo stads telefontjänster fungerar igen
De tekniska problemen med Åbo stads telefontjänster är lösta och alla servicenummer fungerar som vanligt igen, meddelar Åbo stad på Twitter.
Åbo stad hade problem med bland annat telefonnumren till Föli, Monitori och servicehandledningen för småbarnsfostran.
Felet började på tisdagsmorgonen och det berodde på operatören.
Serviceavbrott i Vasa – påverkar telefonväxel och bibliotek
I Vasa pågår under onsdagen ett serviceavbrott som påverkar stadens IT-tjänster.
Stadens telefonväxel är stängd klockan 10–16. Nättjänsten för föredragningslistor och protokoll till stadens organ är ur bruk klockan 10–20.
På bibliotekets verksamhetsställen fungerar låne- och returneringsautomaterna inte, men man kan låna och returnera via servicediskarna. Det meröppna biblioteket i Sundom är öppet klockan 11–15.30 och i Lillkyro klockan 12–19.
Staden beklagar situationen.
Ordningsvakt tryggar kundbetjäningen vid Vasa elektriska: ”Det är fråga om en förebyggande åtgärd”
Vasa elektriska har anlitat en ordningsvakt för att trygga så väl kundernas som personalens säkerhet. Enligt bolaget har det inte hittills förekommit någon störande av ordningen.
De ökade kundmängderna har fått Vasa elektriska att agera och bolaget har sedan december haft en ordningsvakt på plats.
Enligt kundservicechefen Mirja Kohtamäki finns ordningsvakten där för att trygga kundernas och personalens säkerhet.
Det är fråga om en förebyggande åtgärd och hittills har inga problem uppstått.
– Ordningsvakten har en central roll i att visa kunderna vägen till servicedesken, så att kundbesöket går så smidigt som möjligt.
Kundservicen är öppen tisdagar kl.8-11 och torsdagar kl.13-16.
Svårt att nå välfärdsområdet på telefon – systemet drabbat av tekniska problem och personalbrist: ”Nu är felet korrigerat och vi ringer nog tillbaka”
Kundservicecentralen får tillfälligt mer personal.
Långa telefonköer till vårdens kundservice i Vasa och Laihela
Kötiderna är långa och man måste vänta längre än vanligt på att bli återuppringd, upp till tre vardagar. Har man lämnat en begäran om återuppringning ska man inte göra det på nytt, eftersom det kan belasta systemet ännu mer.
Orsakerna bakom är både att teleoperatören hade problem förra veckan och att centralen bara har hälften av sin ordinarie personal på plats.
– Tyvärr märks förkylningssäsongen och coronaviruset av även hos oss och det är svårt att få vikarier. Vi ger som bäst nya arbetstagare introduktion, men det tar en tid innan de kan börja jobba, berättar överskötare Kathy Guss.
Det är heller inte möjligt att boka tid elektroniskt till tjänster i Vasa för tillfället, på grund av att hälsostationerna håller på att flyttas till H-huset.
Man kan förnya recept och kolla labbresultat via Mina Kanta-sidorna och få bedömningar via Omaolo. Man kan också ringa jourhjälpen 116 117.
Det lilla ordet tack räcker långt i mataffären: ”Ett gott uppförande känns på riktigt otroligt fint” säger Åbobon Alisa Hodzic som prisbelönas för sitt jobb som kassabiträde
Ett artigt biträde i matbutiken kan pigga upp dagen också under jobbiga tider. Som kund kommer man långt med att komma ihåg att säga tack.
Yan förgyller tågpassagerarnas dag: "Jag hoppas att nästa dag alltid är bättre än den föregående"
Yan Balodis har hunnit bli lite av en kändis på tågen.
Miljardbolaget Metsä Board satsar på billig arbetskraft i Polen framom Finland: ”Vi har haft flera värdelösa möten där HR och ledningen bara pratat smörja”
Tysta omställningsförhandlingar drabbar 100 personer.
Helens webbplats missgynnar svenskspråkiga kunder – erbjuder färre alternativ för den som vill teckna nytt elavtal
Svensk- och engelskspråkiga kunder missgynnas.
Borgå Energi står inför prishöjningar: "Trycket är stort på oss"
När prishöjningen sker är oklart.
Posten tappade bort Jesper Toss paket – servicen på svenska brast och ersättningen täcker inte utgifterna
Posten har en lagstadgad plikt att ge service på svenska, men kundtjänsten kunde inte kommunicera med Jesper Toss. Vid Posten ser man inga större brister med servicen.
Försäkringsbolaget Pohjola medger stora utmaningar med att betala ut ersättningar – kunder har tvingats vänta i månader på beslut och pengar
Antalet ersättningsansökningar har ökat markant.
Folkpensionsanstalten vill stänga sitt kontor i Ekenäs
Raseborgs stadsdirektör är negativt inställd till planerna.
Fennia samarbetsförhandlar – 137 jobb kan försvinna
530 anställda inblandade i förhandlingarna.
FPA i Hangö och Karis minskar öppettiderna - allt fler sköter sina ärenden på nätet
Besöken i Karis har minskat med 100 per vecka.
Vårdcentralen fixade extra tider: Restaurangpersonalen i Hangö får gå på coronatest
Aktiv krögare tog tag i saken.
Estland och Finland intensifierar kampen mot gränsöverskridande skattebrott – utbyter skatteinformation i realtid
Samarbetet är unikt i världen.
Postnord har stora problem i sina paketleveranser – förseningar och försvunna paket vardag
Postnord beklagar rusningen.
Aktias kontanthantering försvinner i Borgå - bankens regiondirektör: "Dagligvaruhandeln har de klart bästa rutinerna för kontanthantering"
Bankerna i Borgå erbjuder olika typer av service.
Stockmann inleder samarbetsförhandlingar
Samarbetsförhandlingarna omfattar omkring 870 personer.
Experten om Stockmanns sanering: Varuhusförsäljningen ger snabba cash - men var är de konkreta utvecklingsplanerna?
Helheten är kortsiktig, säger konsulten Mika Rubanovitsch.
Efter #metoo: Sexuella trakasserier inom servicebranschen ökar
Det visar en enkät som servicefacket PAM har gjort.
Omfattande avbrott i Nordeas och OP:s banktjänster under helgen - varken betalkort eller nättjänster kommer att fungera
Avbrotten beror på underhåll av datanätverket.
Svårt att få tillbaka pengarna för avbokade utlandsresor: "Vi har hört om kunder som fått vänta i flera månader"
Om resebolaget avbokar ska resan återbetalas inom 14 dagar.
I ett slag försvann alla kunder - bybornas samlingsplats i Liljendal kämpar för att hålla öppet: “Jag tänker på hur de äldre i byn skulle klara sig om vi stänger”
Bybornas samlingsplats kämpar för att hållas vid liv.
Köerna blev för långa vid skattebyrån i Lojo - en del får vänta utanför
Väktare har fått agera dörrvakt.
FPA beklagar datastrul – men ansökningar kan också lämnas in per telefon då e-tjänsten ligger nere
Knepigt att ansöka om sjukdagpenning.
Sportbutikerna har klättrat mest i fråga om kundnöjdhet – får höga poäng särskilt av unga konsumenter
Hälsotjänsterna populärast, trots att nöjdheten sjönk.
Kassabetjäning och kontanter ett minne blott vid Aktias kontor i Ingå
Personalen handleder kunder att ta i bruk andra system.
”Stadens image har fått sig en törn” - inspelade samtal avslöjar bristerna med svenskan i Borgå stads växel
Fyrahundra bandade samtal gav en dyster bild.
Borgåbo som ringt HUS jourhjälp fick upprepade gånger stå på sig för att få svensk service – trots att hon valt att bli betjänad på svenska
Viktigt att anmäla liknande situationer.
"Kan du tala finska?" – fortfarande problem med svenskan i Borgå stads telefonväxel
Man måste byta till finska för att få service.
Klassisk musik kan få dig att köpa dyra märkeskläder - musiken påverkar ditt köpbeteende
Musik väljs noga ut för att påverka kundernas beteende.
Privata ärenden ska inte diskuteras vid Pargas servicepunkt
Folk chockerade över att problem diskuteras offentligt.
Borgå Energi flyttade sitt kontor ut till Tolkis: "Det är så närenergi det kan bli"
Kundbetjäningen blir ändå kvar i centrum, på Lundagatan.
Andelsbankens kund i Borgå fick meddelande skrivet på bristfällig svenska - banken beklagar det inträffade
Andelsbanken profilerar sig som tvåspråkig.
Raseborgarna ger tummen upp för kommunala hälsovården - men önskar mera tjänster digitalt
Raseborgs stad lovar beakta önskemålen.
Nu ska Telia utbilda personalen så att Borgåborna får tala svenska med stadens växel
Borgå stad har utlokaliserat sin växel.