Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Monitori stänger sina dörrar i Skansen i Åbo

Servicen i Monitori läggs ner i köpcentret Skansen i Åbo inom kort. Verksamheten i Monitori är ett samarbete mellan Åbo stad, Egentliga Finlands välfärdsområde och FPA.

De som besöker Monitori kan bland annat beställa och returnera biblioteksböcker, ladda sitt busskort och köpa fiskelicenser. I lokalerna erbjuds också service för familjer och FPA:s tjänster.

Nu har staden ändå beslutat att säga upp hyreskontraktet i Skansen och därför stänger Monitori sina dörrar den 5 december.

Monitoritjänsterna i Åbo centrum fortsätter i normal ordning, meddelar Åbo stad. FPA söker i sin tur lämpliga lokaler för att kunna erbjuda service i östra delarna av Åbo.

Taksin katolla oleva kyltti lähikuvassa.

Taxichaufförer i Borgå går ihop för att göra det lättare att säkert få en taxi

Det har ofta varit svårt att få taxi i Borgå efter taxireformen. Nu går drygt tjugo taxiföretagare ihop för att garantera lokal och tvåspråkig service i Borgå.

Skatteförvaltningen i Åbo.

Åbo skattebyrå är stängd tills vidare – akustikplattor i taket har fallit ner

Kunder uppmanas sköta skatteärenden på webben eller ringa.

Busschaufför Mats Karlsson sitter i förarsätet i en buss.

Busschaufför Mats Karlsson tycker det är viktigt att ta hänsyn till passagerare som är barn: "Som vuxen har man ett ansvar"

Det är ledsamt att se nyheter om situationer då barn blir bemötta dåligt i busstrafiken, tycker Mats Karlsson. Han hoppas att flera busschaufförer skulle ha ett brinnande intresse för kundservice.

Arg man i mataffär tittar på sitt kvitto

Norrena & Frantz: Snuskgubbar, krångelpettrar och folk som knäpper med fingrarna åt en – skräckhistorier från servicebranschen

Relationspodden brukar för det mesta fokusera på de stora relationerna, som parförhållanden, vänner och släktingar. Den här gången bestämde vis oss för att rikta strålkastaren mot de många små relationerna vi också har i vardagen.

Carl Haglund står i Veritas kontor i Helsingfors iklädd mörk dubbelknäppt kavaj och slips .

Rekordförsäljning för Veritas – vårens börsras försämrade ändå resultatet

Har satsat på radikalt koncept: fungerande kundbetjäning.

Långa köer till energibolaget Helens kundtjänst

Enligt Helsingforsbolaget beror de långa köerna dels på ett nytt sorts elavtal som har intresserat kunderna och dels på att de sjunkande priserna på börsel har fått många att ta kontakt.

Dessutom har bolaget tampats med ett systemfel som ytterligare har förvärrat rusningen.

Köerna har pågått sedan december och eskalerat på sistone och är nu anmärkningsvärt långa.

Helen har rekryterat flera personer som efter en kort introduktion ska hjälpa till med köerna.

Under tiden hänvisar bolaget dig till nättjänsten OmaHelen. Om du till exempel vill utnyttja den i konsumentskyddslagen lagstadgade 14-dagars ångerrätten, kan Helen se från telefonloggen att du har försökt ringa inom den utsatta tiden och sköta ärendet retroaktivt.

Åbo stads telefontjänster fungerar igen

De tekniska problemen med Åbo stads telefontjänster är lösta och alla servicenummer fungerar som vanligt igen, meddelar Åbo stad på Twitter.

Åbo stad hade problem med bland annat telefonnumren till Föli, Monitori och servicehandledningen för småbarnsfostran.

Felet började på tisdagsmorgonen och det berodde på operatören.

Serviceavbrott i Vasa – påverkar telefonväxel och bibliotek

I Vasa pågår under onsdagen ett serviceavbrott som påverkar stadens IT-tjänster.

Stadens telefonväxel är stängd klockan 10–16. Nättjänsten för föredragningslistor och protokoll till stadens organ är ur bruk klockan 10–20.

På bibliotekets verksamhetsställen fungerar låne- och returneringsautomaterna inte, men man kan låna och returnera via servicediskarna. Det meröppna biblioteket i Sundom är öppet klockan 11–15.30 och i Lillkyro klockan 12–19.

Staden beklagar situationen.

Ordningsvakt tryggar kundbetjäningen vid Vasa elektriska: ”Det är fråga om en förebyggande åtgärd”

Vasa elektriska har anlitat en ordningsvakt för att trygga så väl kundernas som personalens säkerhet. Enligt bolaget har det inte hittills förekommit någon störande av ordningen.

De ökade kundmängderna har fått Vasa elektriska att agera och bolaget har sedan december haft en ordningsvakt på plats.

Enligt kundservicechefen Mirja Kohtamäki finns ordningsvakten där för att trygga kundernas och personalens säkerhet.

Det är fråga om en förebyggande åtgärd och hittills har inga problem uppstått.

– Ordningsvakten har en central roll i att visa kunderna vägen till servicedesken, så att kundbesöket går så smidigt som möjligt.

Kundservicen är öppen tisdagar kl.8-11 och torsdagar kl.13-16.

Långa telefonköer till vårdens kundservice i Vasa och Laihela

Österbottens välfärdsområdes kundservicecentral är överbelastad i Vasa, Laihela och Lillkyro för tillfället.

Kötiderna är långa och man måste vänta längre än vanligt på att bli återuppringd, upp till tre vardagar. Har man lämnat en begäran om återuppringning ska man inte göra det på nytt, eftersom det kan belasta systemet ännu mer.

Orsakerna bakom är både att teleoperatören hade problem förra veckan och att centralen bara har hälften av sin ordinarie personal på plats.

– Tyvärr märks förkylningssäsongen och coronaviruset av även hos oss och det är svårt att få vikarier. Vi ger som bäst nya arbetstagare introduktion, men det tar en tid innan de kan börja jobba, berättar överskötare Kathy Guss.

Det är heller inte möjligt att boka tid elektroniskt till tjänster i Vasa för tillfället, på grund av att hälsostationerna håller på att flyttas till H-huset.

Man kan förnya recept och kolla labbresultat via Mina Kanta-sidorna och få bedömningar via Omaolo. Man kan också ringa jourhjälpen 116 117.

Alisa Hodzic. Foto: Suvi Elo

Det lilla ordet tack räcker långt i mataffären: ”Ett gott uppförande känns på riktigt otroligt fint” säger Åbobon Alisa Hodzic som prisbelönas för sitt jobb som kassabiträde

Ett artigt biträde i matbutiken kan pigga upp dagen också under jobbiga tider. Som kund kommer man långt med att komma ihåg att säga tack.

Paket på postens logistikcentrum i Lieto i november 2021.

Posten tappade bort Jesper Toss paket – servicen på svenska brast och ersättningen täcker inte utgifterna

Posten har en lagstadgad plikt att ge service på svenska, men kundtjänsten kunde inte kommunicera med Jesper Toss. Vid Posten ser man inga större brister med servicen.

Folkpensionanstaltens kontor i Ekenäs.

Folkpensionsanstalten vill stänga sitt kontor i Ekenäs

Raseborgs stadsdirektör är negativt inställd till planerna.

Försäkringsbolaget Fennias neonskylt

Fennia samarbetsförhandlar – 137 jobb kan försvinna

530 anställda inblandade i förhandlingarna.

Stockmannin Helsingin keskustan tavaratalo.

Stockmann inleder samarbetsförhandlingar

Samarbetsförhandlingarna omfattar omkring 870 personer.

En servitris håller i ett block och en penna och skriver ner en beställning.

Efter #metoo: Sexuella trakasserier inom servicebranschen ökar

Det visar en enkät som servicefacket PAM har gjort.

Ett bankhus i Ingå kyrkby som tillhör Aktia.

Kassabetjäning och kontanter ett minne blott vid Aktias kontor i Ingå

Personalen handleder kunder att ta i bruk andra system.

Pargas servicepunkt och turistinformation, en disk med två stolar framför.

Privata ärenden ska inte diskuteras vid Pargas servicepunkt

Folk chockerade över att problem diskuteras offentligt.

Medelålders man i kostym står med armarna i kors och tittar ut genom ett stort fönster. Bakom honom synns genom fönstret en tom gårdsplan och en del av det röda huset.

Borgå Energi flyttade sitt kontor ut till Tolkis: "Det är så närenergi det kan bli"

Kundbetjäningen blir ändå kvar i centrum, på Lundagatan.

Visa fler Du är på sida 1, gå till följande sida