Senaste artiklar
Batteribränder ökar i takt med elcykelns popularitet – räddningschef: ”Ladda aldrig batteriet då du sover”
I tisdags totalförstördes en lägenhet i en batteribrand.
Tomas Häyry om läget med batterifabrikerna: ”Jag är inte orolig”
Vd:n för Epsilon Advanced Materials besökte Vasa på torsdag och bedyrade bolagets engagemang. Stadsdirektör Tomas Häyry säger att många projekt går framåt på Giga Vasa-området.
Vd för indiskt bolag om att bygga fabrik i Vasa: ”Det här är en viktig marknad för oss”
Siktar på byggstart 2024 eller 2025.
Franskt företag bygger rekordstora batteriparker i Estland – kan täcka en åttondel av landets elbehov när det är som störst
Batteriparken är färdigbyggd år 2025, lovar Corsica Sole.
Stora batterier kan göra börselen dyrare
Elbolagen sparar hellre sin el än säljer den billigt.
Freyr:s battericellsfabrik i Vasa får ge vika för USA – Tomas Häyry: ”Ingen nyhet”
Planerna på en katodmaterialfabrik går vidare.
Högskolor svarar på behovet av arbetskraft till batteriindustrin – startar avgiftsfri nätutbildning
Ansökningstiden till utbildningen har redan startat.
NTM-centralen om katodfabrik i Vasa: Buller och trafik men ändå bra för klimatet
Nu har NTM-centralen också kommenterat Freyrs planerade katodmaterialfabrik i Vasa.
Enligt NTM-centralens slutsats om företagets miljökonsekvensbedömning har projektet sannolikt inga betydande skadliga konsekvenser.
Dock blir det mer trafik och buller under såväl byggandet av fabriken som under själva driften.
NTM-centralen konstaterar att beredskapen för miljörisker och kemikalietransporternas säkerhet bör planeras omsorgsfullt.
Som helhet anser myndigheten att projektet faktiskt påverkar klimatet på ett positivt sätt, eftersom det främjar lagring av förnybar energi.
Alla utredningar hittas här. Fabriken ska tillverka mellan 20 000 och 60 000 ton litiumjärnfosfat-material per år.
Förra veckan gav man utlåtande om Freyrs andra planerade fabrik, en battericellsfabrik på samma område.
På måndag kommer svar om Freyr Battery:s planer i Vasa
Det handlar om en MKB för en katodmaterialfabrik.
Brister i Freyr Battery:s miljökonsekvensbedömning för battericellfabriken i Vasa
Vd:n vill inte kommentera svaret ännu.
Freyrs Finlandschef kräver åtgärder – Europa måste också ha batteritillverkning
EU måste svara på utmaningen från USA.
Tyska BASF lägger miljardinvestering i batterifabrik i Harjavalta på is
Tyska kemikaliejätten BASF lägger utvidgningsplanerna vid batterifabriken i Harjavalta på is.
Batterifabriken har haft en utmanande start då det funnits funnits oklarheter hur produktionens sulfatutsläpp påverkar närmiljön. Sedan den 4 september har fabriken ett nytt miljölov eftersom företaget nu säger sig ha löst utsläppsproblemen.
Utvidgningen beräknades röra sig i miljardklassen men BASF lägger nu planerna på is eftersom företaget anser att den finländska kostnadsnivån samt energipriserna fortsättningsvis är för höga.
Tidningen Tekniikka & Talous var först med nyheten.
Finskt batteriföretag vill börja leta malm i Terjärv: ”Branschen växer otroligt snabbt”
Behovet av grafit kan öka kraftigt de närmaste åren.
Elbil som misstänkts för att ha fattat eld på fartygsdäck skapar oro – brandman påpekar att risken är liten
Elbilar fattar inte eld lättare än bensindrivna bilar.
Yrkeshögskolan Novia utbildar snart batterikunniga – kör igång redan i höst
Alla nordiska aktörer har varit med i planeringen.
Solenergi lagras i gamla elbilsbatterier: “Om energilagring är grönt är detta dubbelgrönt”
Ett pilotprojekt startar i Pedersöre i sommar.
Litiumanrikningen börjar i Karleby med importerat råmaterial, även om mineralet finns i närheten – orsaken är besvären som lämnats in
Kelibers anrikning av litium blir den första i sitt slag i Europa. Det unika är att företaget producerar litium från egen malm.
Planerna på en anodmaterialfabrik i Vasa framskrider
MKB-programmet för fabriken presenterades på onsdag.
Staten satsar ytterligare 54 miljoner i Keliber
Finlands Malmförädling ökar sin andel i gruvbolaget.
Avfallshög i Horsbäck fattade eld under fredagsnatten
Natten till fredagen (21.4) bröt en brand ut i en hall på avfallsstationen i Horsbäck i Ekenäs. Jourhavande brandmästare Kaarlo Minkkinen säger att det är omöjligt att säga vad som orsakade branden, men att den kan ha berott på till exempel ett batteri eller någon kemikalie som fanns i högen.
Han påminner om att man alltid ska vara noga med vad man slänger bort och hur det ska hanteras.
Högen som brann var några kvadratmeter stor. Räddningsverket släckte branden kring halv två på natten och eftersläckningsarbetet pågick i flera timmar. Femton enheter var på plats.
Branden spred sig inte till några övriga byggnader och inga människor skadades. Däremot fick hallen rökskador och elinstallationerna smalt.
Uppdaterad klockan 8.36 med information om att hallen skadades.
Vattendragen i fokus då miljökonsekvenser för koboltfabrik i Karleby utreds
Ett nytt koboltraffinaderi ska byggas på storindustriområdet i Karleby. Nu har NTM-centralen i Södra Österbotten gett sitt utlåtande om programmet för miljökonsekvensbedömningen.
Enligt NTM-centralen utgör de olika modelleringar som Jervois Finland planerar göra för programmet en god grund för bedömningen.
De anser också att bedömningen av projektets vattendragskonsekvenser är viktig, men att även konsekvenserna för människornas hälsa, levnadsförhållanden och trivsel bör utredas tillräckligt.
Koboltraffinaderiets huvudprodukter är både koboltsulfatlösning och koboltsulfatkristaller. Dessutom kan även andra kobolt- och nickelprodukter tillverkas. Den planerade produktionsmängden av kobolt är 10 000 ton per år.
Gigavasas framtid hänger på tillgången på kunnig arbetskraft: ”Vi behöver få de stora investeringarna att realiseras”
Branschen behöver flera tusen nya yrkespersoner.
Freyer krävs på tydligare utredningar om fabrik i Vasa
Freyr planerar att bygga en fabrik för katodaktivt material på Långskogens industriområde i Vasa.
Fabriken ska producera material som används i batterier för elbilar och för lagring av el i batterier. Planerad produktionskapacitet är högst 60 000 ton per år.
I NTM-centralens utlåtande om Freyers miljökonsekvensbedömning vill myndigheten se en noggrannare utredning av fabrikens processavloppsvatten och dess konsekvenser för utsläppsområdet utanför Vasa.
Man förutsätter också att det utreds hur trafiken påverkar invånarna i området och ända till hamnen och Vasa centrum.
Sammanlagt 22 utlåtanden och fyra åsikter lämnades in till NTM-centralen. I dessa lyftes bland annat konsekvenserna av projektets dagvatten, trafikkonsekvenserna och beredskapen för miljörisker fram.
Bedömningsprogrammet och utlåtandet hittas i sin helhet här.
Grafintec vill bygga fabrik på Gigavasa-området – första tomtreserveringen i Korsholm
Grafintec planerar bygga anläggning för anodmaterial där.
Planerna för batteriindustriområdet i Vasa framskrider som väntat – stadsdirektör Häyry: "Högst sannolikt att projektet förverkligas"
Området har väckt stort intresse under vintern.
Nytt samarbete mellan Finlands Malmförädling och Freyr Battery kring katodmaterialfabrik i Vasa
Finlands Malmförädling och norska batteritillverkaren Freyr Battery har tillsammans undertecknat ett avtal om att samarbeta kring den katodmaterialfabrik som Freyr Battery redan reserverat en tomt för på batterifabriksområdet i Vasa.
Avtalet gör Finlands Malmförädling, som verkar som utvecklingsbolag inom gruv- och batteribranschen, till en part i projektet som man just nu utreder förutsättningarna för. Om man framöver faktiskt besluter sig för att bygga fabriken ser parterna framför sig ett sambolag som tillsammans för projektet framåt.
Fabriken skulle anläggas på en cirka 51 hektar stor tomt på det så kallade Gigavasa-området. Freyr Battery har i januari lämnat in de handlingar som krävs för att myndigheterna ska kunna bedöma miljökonsekvenserna av bygget.
Batterifabriksområdet kan få stopp på långtradarrallyt genom Vasa centrum – hamnvägen återupplivas
Nu återupptas planerna på Vasa hamnväg.
Vasa är Freyr Batterys förstahandsval: ”Vasa har visat sig vara det bästa alternativet för oss”
Norska Freyr Battery går vidare med sina planer på en katodmaterialfabrik i Vasa.
Teknologicenter: ”Erfarenheter från Northvolt kommer att gynna oss i längden”
Sabina Storbacka på Merinova är inte särskilt oroad över Northvolts rekryteringskampanj i Finland.
Batteritillverkarens turné nådde Vasa – studerande och erfarna industriarbetare visar intresse
Northvolt siktar på att värva ett dussintal från Finland.
Batteriföretagen i Finland siktar högt – planerar investeringar på över sex miljarder euro
Nio finländska företag inom batteribranschen har grundat en ny intresseorganisation som blir en del av Kemiindustrin.
Företagen inom batteribranschen planerar investeringar på över sex miljarder euro i Finland under de närmaste åren.
Senast år 2027 strävar företagen inom branschen efter en omsättning på sammanlagt cirka nio miljarder euro om året och branschen skulle sysselsätta 6 000 personer.
Intresseorganisationens vd Pia Vilenius säger att företagen inom batteribranschen i Finland är inriktade på att föra framåt Arbets- och näringsministeriet mål om att Finland ska bli en stormakt inom batteribranschen.
Källor: Kemiindustrin, STT
Gigavasa-området fortsätter växa: “Det finns helt klart en drive för batterier”
Energiklustret i Vasa utvidgas med ytterligare en komponent.
Freyr Battery reserverar en tomt för en katodmaterialfabrik på Gigavasa-området
Tidigare reseverade Freyr en tomt för en battericellsfabrik.
Batteritillverkaren Northvolt söker finsk arbetskraft – men Österbotten behöver sina ingenjörer
Rekryteringsturné i Karleby och Vasa i januari.
Åbo stad har en plan för eventuella elavbrott – så här kan tjänsterna påverkas
Åbo stad, Åbo vattenförsörjning och Åbo Energi har presenterat sin plan för eventuella elavbrott på två timmar. Målet med elavbrotten är att försöka förhindra större elbrist.
Elbilarna i Vasa heter Voltti, Waltti och Ohmi
Vasas elektriska hyrbilar har namngetts.
De för vasaborna gemensamma Mini-Lifti-bildelningsbilarna dök upp i gatubilden i september. Samtidigt inleddes en namntävling, där man letade efter ett eget namn för varje bil.
Närmare 300 namnförslag kom in, och av dem valdes Voltti, Waltti och Ohmi.
Bilarna har hittills haft flera hundra användare och över 12 000 körkilometrar har registrerats.
- Den respons vi har fått är i huvudsak positiv. Men visst finns det också saker att utveckla, och vi försöker ta tag i responsen, meddelar Vasa stad i ett pressmeddelande.
Kelibers fabrik i Karleby redo för byggstart – kan bli första av sitt slag i Europa
Kelibers litiumprojekt kostar nästan 600 miljoner euro.
Energiexpert: Vindkraften har gett förutsättningar för stora industrietableringar i Österbotten – högskolorna måste vara på alerten
Energiklustret i Österbotten växer och kan i framtiden också utöver batteriindustri omfatta vätgasindustri. Enligt professor Peter Lund kompletterar de här två segmenten varandra bra.
"Batterier är framtiden åtminstone just nu" – Ny utbildning startar i Karleby för att större aktörer ska vilja etablera sig i regionen
Centria utbildar 25 experter inom batteriteknik.
”Nu skulle det vara ett bra tillfälle att fundera på vad man har och inte har” – finländarna uppmanas förbereda sig för strömavbrott
Finländarna uppmanas i vinter ha beredskap för eventuella elavbrott på grund av elbrist.
”Rätt stabilt” ekonomiskt läge i Vasa – stadsdirektören utlovar nyheter om batterifabriksområdet
Vasa stad investerar 65 miljoner euro nästa år, av vilket 7,8 miljoner sätts på batterifabriksområdet. Samtidigt utlovar stadsdirektör Tomas Häyry nyheter gällande området.
Wasaline tar i bruk bassäng för släckning av bränder på bildäck
Wasaline har tillsammans med andra rederier tagit fram en släckningsbassäng för elbilar. Vid en eventuell brand på bildäck ska bassängen kyla ner bilen.
Sydafrikanskt företag har investerat 336 miljoner i Keliber – äger nu mer än 80 procent av gruvbolaget
Ännu behövs 250 miljoner euro innan litiumprojektet kommer igång.
Stora Enso utreder storsatsning på ny teknik – professor Monika Österberg tror att ligninet nu får sitt genombrott
Stora Enso utreder möjligheten att bygga en stor fabrik för komponenter till laddbara batterier. Råvaran är ett material som i dag bränns upp.
Bakslag för batterifabriksplanerna i Vasa oroar inte ministeriet: ”Små saker måste falla på plats”
Vasa har haft två bakslag på kort tid.
Batteridelstillverkare går skilda vägar – framtiden för tomten på Gigavasa-området är oviss
Finska Grafintec och indiska Epsilon Advanced Materials som tillsammans reserverat en tomt på Gigavasa-området i Vasa har gått skilda vägar.
Nederländerna är bäst i Europa på solkraftsproduktion – finska Wärtsilä bygger landets största solenergibatteri
Hur lyckades det regninga landet bli föregångare i solkraft?
Nytt storprojekt i Karleby – staden ingår avtal med tillverkare av batterimaterial
Politiker: En meganyhet. Oklart exakt vad det innebär.
Freyr arrenderar 130 hektar i Vasa: "En idealisk plats för vår planerade battericellsfabrik"
Nu ska jordmånen och omgivningen analyseras.