Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Vasa stads bildelningsbilar parkerade bakom tekniska verket.

Elbilarna i Vasa heter Voltti, Waltti och Ohmi

Vasas elektriska hyrbilar har namngetts.

De för vasaborna gemensamma Mini-Lifti-bildelningsbilarna dök upp i gatubilden i september. Samtidigt inleddes en namntävling, där man letade efter ett eget namn för varje bil.

Närmare 300 namnförslag kom in, och av dem valdes Voltti, Waltti och Ohmi.

Bilarna har hittills haft flera hundra användare och över 12 000 körkilometrar har registrerats.

- Den respons vi har fått är i huvudsak positiv. Men visst finns det också saker att utveckla, och vi försöker ta tag i responsen, meddelar Vasa stad i ett pressmeddelande.

Dumpperi ajaa maa-ainesta Keliberin kaivosalueella.

Kelibers fabrik i Karleby redo för byggstart – kan bli första av sitt slag i Europa

Kelibers litiumprojekt kostar nästan 600 miljoner euro.

En man med glasögon och mörk kavaj står i en trädgård.

Energiexpert: Vindkraften har gett förutsättningar för stora industrietableringar i Österbotten – högskolorna måste vara på alerten

Energiklustret i Österbotten växer och kan i framtiden också utöver batteriindustri omfatta vätgasindustri. Enligt professor Peter Lund kompletterar de här två segmenten varandra bra.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry.

”Rätt stabilt” ekonomiskt läge i Vasa – stadsdirektören utlovar nyheter om batterifabriksområdet

Vasa stad investerar 65 miljoner euro nästa år, av vilket 7,8 miljoner sätts på batterifabriksområdet. Samtidigt utlovar stadsdirektör Tomas Häyry nyheter gällande området.

En släckningsbassäng för elbilar.

Wasaline tar i bruk bassäng för släckning av bränder på bildäck

Wasaline har tillsammans med andra rederier tagit fram en släckningsbassäng för elbilar. Vid en eventuell brand på bildäck ska bassängen kyla ner bilen.

Personporträtt på professor Monika Österberg.

Stora Enso utreder storsatsning på ny teknik – professor Monika Österberg tror att ligninet nu får sitt genombrott

Stora Enso utreder möjligheten att bygga en stor fabrik för komponenter till laddbara batterier. Råvaran är ett material som i dag bränns upp.

Skiss över ett möjligt batterifabriksområde på Långskogens industriområde i Vasa.

Batteridelstillverkare går skilda vägar – framtiden för tomten på Gigavasa-området är oviss

Finska Grafintec och indiska Epsilon Advanced Materials som tillsammans reserverat en tomt på Gigavasa-området i Vasa har gått skilda vägar.

Storindustriområdet i Karleby

Nytt storprojekt i Karleby – staden ingår avtal med tillverkare av batterimaterial

Politiker: En meganyhet. Oklart exakt vad det innebär.

Man i grå kostym står på en trottoar.

Keliber fick bygglov för sin fabrik i Karleby

Litiumkemifabriken ska vara igång om ett par år.

Långskogens industriområde i Vasa.

Korsholm vill se mer fokus på sina områden när battericellsfabriken planeras

Vill också ha bättre utredning om trafikmängder.

Skiss över ett möjligt batterifabriksområde på Långskogens industriområde i Vasa.

NTM-centralen: Johnson Matthey måste göra trafik- och avloppsutredning

Även följderna för åkergrodan ska bedömas.

Juha Häkkinen på Österbotten handelskammare poserar i Yle Österbottens nyhetslandskap.

Handelskammarens vd Juha Häkkinen: "Vasa stärker sin dragningskraft"

Råvaror och spetskunskap avgjorde till Vasas fördel.

Visa fler Du är på sida 1, gå till följande sida