Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Man med reflexväst och skyddshjälm står med ryggen mot kameran framför en brädhög.

Sjöbevakningen sökte fartyg i nöd i sophög i Karleby

En patrull från Karleby kustbevakningsstation skickades ut till en återvinningsanläggning i Karleby sedan ett nödlarm från ett holländskt fartyg skickats ut från platsen.

En 3D-modell av ett vitt lastfartyg med texten StenaLine.

Wärtsilä levererar lösningar till två unika metanoldrivna lastfartyg

I Kina byggs för tillfället två av världens första metanoldrivna ro-ro-hybridfartyg för det svenska rederiet Stena RoRo.

Teknologikoncernen Wärtsilä står för de integrerade hybridframdrivningssystemen på fartygen, som ska optimera bränsleförbrukningen och möjliggöra en fullständigt grön drift i framtiden.

”Det är med stolthet vi stöder dessa innovativa hybridfartyg med våra metanoldrivna motorer och elektrifieringssystem. Stena RoRo och Wärtsilä delar samma engagemang för att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten, och dessa fartyg utgör ytterligare ett steg i denna riktning genom att vara de första metanoldrivna hybridfartygen i sin klass, säger Roger Holm, direktör för Wärtsiläs affärsområde Marine Power.

Fartygen blir 147 meter långa och ska kunna ta 2 800 filmeter frakt. Beräknad leverans är i juni och november 2025.

Ro-ro-fartyg är lastfartyg som kan lastas och lossas via akter- eller bogrampen, eller sidportarna, vilket innebär att lastfordon enkelt kan köra av och på fartyget.

Ålandstrafikens skärgårdsfärja M/S Skiftet vid Houtskär

Besättningen på M/S Skiftet misstänks för grovt äventyrande av trafiksäkerheten

Fartyg passerade varandra på 15 meters avstånd i helgen.

Wasaline har haft rekordsommar

Sommaren har varit bra för Wasaline som fortsätter visa rekordsiffror på rutten Vasa-Umeå.

I juli hade rederiet 67 000 passagerare vilket är en ökning på nästan sju procent jämfört med förra året.

Överlag har också passagerarmängderna i år varit bättre än förra året. Under tidsperioden januari till juli har passagerarmängderna varit över tolv procent högre jämfört med samma tidsperiod förra året.

Fraktmängderna har dock minskat med cirka nio procent på grund av lågkonjunkturen.

Filippinerna: Kina har skjutit fartyg med vattenkanoner

Kinas kustbevakning sköt Filippinernas fartyg med vattenkanoner på det omstridda Sydkinesiska havet. Det säger Filippinernas kustbevakning.

Incidenten ska ha ägt rum på lördag, då den filippinska kustbevakningen eskorterade fartyg med utrustning till Spratlyöarna, även de omstridda.

Den filippinska kustbevakningen fördömer dådet och kallar det olagligt och farligt i sitt pressmeddelande.

Kina har inte kommenterat händelsen offentligt. En del av Spratlyöarna bebos av filippiner. Öarna är mitt i det Sydkinesiska havet och dess stridigheter.

Källs: STT-AFP

Jättebeställning på fraktfartyg för Åboföretaget Deltamarin

Åboländska fartygskonstruktionsföretaget Deltamarin har fått stora beställningar på fraktfartyg.

Det är frågan om PCTC-fartyg, alltså Pure Car and Truck Carriers som är specialbyggda fartyg som transporterar fordon.

Kinas största elbilstillverkare BYD Auto har beställt fyra fartyg. Också det schweiziska företaget Sallaum Lines har beställt fyra fartyg och har option på två till fartyg.

Även China Merchants Energy Shipping beställer två fartyg och har option på ytterligare fyra fartyg.

Deltamarins huvudkontor finns i Åbo men företaget ägs till största delen av det kinesiska företaget Wing Hing Ship Investment Ltd.

Fartyhget Baltic Princess utanför Runsala.

Baltic Princess återvänder till rutten mellan Åbo och Kapellskär

Tallink Siljas passagerarfartyg Baltic Princess återgår till att trafikera på rutten mellan Åbo och Kapellskär och övergår till vintertidtabeller från och med den 22 augusti.

Nederländskt fartyg nu bogserat

Lastfartyget som började brinna utanför den nederländska kusten förra veckan har nu bogserats.

Fartyget Fremantle Highway bogserades 66 kilometer till en ö norr om Nederländerna. Operationen gick bra, meddelar Nederländernas vattenvårdsmyndighet Rijkswaterstaat.

Fartyget bogserades i ett försök att undvika en klimatkatastrof. Hur miljön kommer att påverkas av branden väcker ännu oro, eftersom skärgårdsmiljön är känslig.

Ett oljebekämpningsfartyg väntar i närheten och myndigheterna hoppas kunna undersöka det brända fartyget så snabbt som möjligt.

Fartyget Ilmarinens vrak utanför Utö undersöks – beräknas innehålla 100 000 liter brännolja

Pansarfartyget Ilmarinens riskvrak undersöks den här veckan söder om Utö. Det finländska pansarfartyget sjönk efter att ha kört på en mina år 1941. Fartygets vrak ligger delvis nedsänkt i bottenleran på cirka 80 meters djup.

Vrakets tankar beräknas innehålla cirka 100 000 liter lätt brännolja och utgör en betydande miljörisk.

Syftet med undersökningen är att utreda hur vraket skulle kunna tömmas på olja. Om man beslutar sig för en tömningsoperation skulle den genomföras under 2024.

Man uppskattar att det finns ytterligare tusen vrak i Finlands territorialvatten. En stor del av dem kan innehålla betydande mängder olja eller andra miljöfarliga ämnen.

Källa: Finlands miljöcentral

Bogseringen av lastfartyget som fattade eld utanför Nederländerna har inletts

Bogseringen av lastfartyget som fattade eld utanför Nederländerna har inletts. Det rapporterar holländska myndigheter.

En brand bröt ut på lastfartyget Fremantle Highway på tisdagen. På fartyget fanns circa 3 800 bilar.

Branden har nu lagt sig, men rök stiger fortfarande från fartyget. Bogseringen förväntas vara klar inom ett dygn.

Minst en medlem av fartygets besättning dog i branden och flera skadades.

Källa: STT-AFP

Brand ombord på det panamanskt registrerade lastfartyget Fremantle Highway.

Bogsering av fraktfartyget utanför Nederländernas kust förbereds

Fartyget med tusentals bilar ombord brinner fortfarande.

Bogsering av fraktfartyget utanför Nederländernas kust försenas på grund av hård vind

I går meddelades det att man förberedde bogsering av fraktfartyget ”Fremantle Highway” som brinner utanför Nederländernas kust. Då menade man att bogseringen skulle ske under veckoslutet.

Nu ser det ut som att hård vind försenar operationen, meddelar Rijkswaterstaat, myndigheten som överser landets vatteninfrastruktur.

Brand ombord på det panamanskt registrerade lastfartyget Fremantle Highway.

Bogsering av fraktfartyget utanför Nederländernas kust förbereds

Fartyget med tusentals bilar ombord brinner fortfarande.

Vindens riktning och styrka är sådan att bogserbåten skulle uppslukas av rök från det brinnande skeppet.

Enligt Rijkswaterstaat kan skeppet på grund av detta förbli där det är i åtskilliga dagar.

Nederländerna: Fraktfartyg brinner fortfarande

Ett fraktfartyg utanför Nederländernas kust står fortfarande i lågor mer än ett dygn efter att en brand bröt ut.

Temperaturen är fortfarande hög och elden är svår att släcka, uppger Nederländernas kustbevakning på torsdag.

Enligt kustbevakningen har släckningsarbetet avbrutits för att fartyget inte ska fyllas med för mycket vatten. Det skulle påverka fartygets stabilitet.

Fartyget Freemantle Highway fattade eld i går, onsdag. Branden misstänks ha startat i en elbil ombord.

Minst en besättningsmedlem har omkommit och flera har skadats.

Källa: STT–AFP

Maskin hissas ner i havet vid Estonias vrak.

Estonias vrak undersöks nu av en grupp internationella forskare

Särskilt fartygets bogramp ska undersökas.

Finnlines tog emot sitt nya fartyg i Kina – fartyget tas i bruk i september

Det första av Finnlines två passagerarfartyg av Superstar-klassen har levererats till rederiet från varvet i Weihai i Kina, meddelar Finnlines i ett pressmeddelande.

Fartyget, som fått namnet Finnsirius, börjar trafikera rutten Nådendal-Långnäs-Kapellskär i september. Systerfartyget Finncanopus förväntas levereras till Finnlines under slutet av 2023.

Finnsirius är cirka 236 meter lång och 33 meter bred. Fartyget har plats för 1 100 passagerare och kommer att öka Finnlines lastkapacitet med närmare 24 procent, till 5 200 lastmeter.

Parocs brandskyddsskivor för kryssningsfartyg klarade inte säkerhetstest – så här kommenterar moderbolaget

Företaget Parocs brandskyddsskivor, som används på kryssningsfartyg, har tappat sitt säkerhetscertifikat till följd av att de inte klarade av ett säkerhetstest och kommer att återkallas, skriver tidningen Financial Times.

Problemen framkom i slutet av förra veckan, när det italienska varvet Fincantieri skulle överlåta fartyget Explora I som beställts av rederiet MSC.

Enligt Financial Times lär samma sorts brandskyddsskivor ha installerats på upp till 45 kryssningsfartyg, som i nuläget trafikerar på världshaven.

”Paroc blev nyligen medveten om farhågor relaterade till en av dess isoleringsprodukter som endast används inom den marina industrin. Vi arbetar för närvarande med både kunder och tillsynsmyndigheter för hantera eventuella risker som kan uppstå vid användning av dessa produkter”, kommenterar Parocs amerikanska moderbolag Owens Cornings kommunikatör Matt Schroder i ett mejl till Yle Åboland.

Paroc har en av sina fabriker i Pargas.

Litet fartyg förtöjt vid kaj i Vasa.

Dykarklubbens båt sattes på drift i Vasa

Någon lossade båtens förtöjningar.

Gränsbevakningens bevakningsfartyg Tursas i Lappvik hamn.

Snart huserar också sjöbevakarna i Lappvik tillsammans med gränsbevakningens fartyg

I september ska sjöbevakarna från Baggö vara installerade.

M/s Baldur fick nytt namn – fartyget till Utö heter numera m/s Utö

Förbindelsebåten Baldur som kör Utö-rutten har varit på dock. Under dockningen målades färjan om till gul och blå. Det har även gjorts allmänna generella förbättringar på fartyget, uppger Finferries i ett pressmeddelande.

Även namnet på förbindelsebåten byttes i samband med dockningen och fartyget heter nu m/s Utö.

Förbindelsebåten m/s Utö återgår till vanlig tidtabell onsdagen den 14.6.2023.

Under den första turen stannar m/s Utö vid varje hamn i tio minuter, så att de som bor längs med rutten har möjlighet att bekanta sig med fartyget.

I maj övergick fartyget till Finlands Skärgårdsrederis ägo.

Risteilyalus Silver Wind Vaasan satamassa.

Lyxkryssaren stannade vid Valsörarna för att passagerarna ska få uppleva en solnedgång i Kvarken

På måndagen angjorde det 160 meter långa kryssningsfartyget Silver Wind kajen i Vasa hamn. Ombord fanns 274 passagerare och nästan lika många besättningsmän.

En lastbil i förgrunden har precis lämnat Viking Lines fartyg i hamnen. I bakgrunden Tallinks fartyg.

Viking Line väntar sig räkning på 25 miljoner euro för utsläpp – påverkar också passagerarpriser

Steg ett är bränslesnålhet, steg två är fossilfria bränslen.

TS: Finnlines planerar picknick- kryssningar från Nådendal

Rederiet Finnlines planerar att inleda picknick- kryssningar mellan Nådendal och Långnäs på Åland.

Det skriver Turun Sanomat.

Finnlines har beställt nya fartyg till linjen Nådendal-Kapellskär. När de nya fartygen tas i bruk ska rederiet också inleda dagskryssningar till Åland, skriver tidningen.

Enligt Turun Sanomat finns det planer på att bygga en ny terminalbyggnad i Långnäs för det här ändamålet.

Rederiet understryker ändå att de främst satsar på frakttrafik också i fortsättningen.

Gamla ångfartyget Bore återvänder till sin plats i Aura å

På fredag kväll återvänder hotellfartyget s/s Bore till Åbo efter att i en månad ha renoverats på Åbo reparationsvarv i Nådendal.

Bland annat har skrovet och båtdäcket målats om, så att Bore fått tillbaka sina originalfärger och ska klara korrosion bättre.

Men renoveringen är inte helt klar. Fartygets livbåtar ska ännu sjösättas och sättas fast på fartyget igen.

Bore öppnas som fartygshotell för gäster igen den 17 maj.

Upplev ångfartygets sista resa från Åbo till Stockholm här. Efter 1976 tog bilfärjorna över.

Finferries planerar att ta över Utörutten

Finlands Skärgårdsrederi Ab, som hör till Finlands Färjetrafik har undertecknat ett villkorligt avtal för de fartyg som kör rutten.

Rederiet vill köpa fartygen m/s Baldur och m/s Kökar, som ägs av rederiet Saariston Meritie. Dessutom ska rederiet köpa fartyget m/s Tuuli som ägs av Kuljetus Savolainen.

I samband med köpet överförs Utöruttens serviceavtal, trafikeringsansvar och besättning till Finlands Skärgårdsrederi Ab. Det meddelar rederiet på sin webbplats.

Aboa Mare i Åbo lär Mærsks manskap köra med metanol

Sjöfartsutbildningen Aboa Mare vid Yrkeshögskolan Novia i Åbo utbildar det danska rederiet A.P. Møller-Mærsks manskap.

Däcks- och maskinrumspersonal ges skräddarsydd utbildning eftersom Mærsks nya fartyg ska drivas med grön metanol.

Mærsks första metanoldrivna fartyg kommer att sjösättas i år. Ytterligare 18 större fartyg sjösätts under 2024 och 2025.

Vid Aboa Mare tror man att behovet av liknande utbildning ökar i takt med att allt fler fartyg börjar använda metanol.

Delar av besättningen kommer att utbildas av Aboa Mares utbildningspartner i Filippinerna.

Tallinks resultat på plus under årets första kvartal

Fartygskoncernen Tallinks affärsvinst uppgick till 1,9 miljoner euro under perioden januari–mars 2023.

Under fjolårets första kvartal gjorde koncernen en förlust på 34,6 miljoner euro.

För närvarande är sex av koncernens 15 fartyg uthyrda till olika platser i världen. Nyligen meddelade Tallink dessutom att fartyget Star, som går mellan Helsingfors och Tallinn, hyrs ut till Irland.

Koncernens hyresintäkter ökade till 30,3 miljoner euro under första kvartalet i år mot 2,9 miljoner euro under samma period i fjol.

Omsättningen uppgick till 171,2 miljoner euro under årets första kvartal.

Källa: STT

USU: Marinens kommendör vill köpa u-båtar

Marinen är förberedd på att skicka fartyg till Natooperationer också utanför Östersjön. Det säger Marinens kommendör Jori Harju till tidningsgruppen Uutissuomalainen i dag (bakom betalmur).

Det handlar om minröjare, robotbåtar och kustförband.

Harju säger ändå att fartyg i den största klassen inte sänds längre bort, eftersom de är en central del av Finlands försvar.

Harju säger också att han personligen skulle införskaffa u-båtar till det finska försvaret med omedelbar verkan.

Det här är ändå inte realistiskt, säger han. Realiteten är att de är för dyra.

Båt som det står "J. L Runeberg" på förtöjd vid en hamn. En person står på däcket.

Fartyget J.L. Runeberg inleder kryssningssäsongen på mors dag

m/s J.L. Runeberg inleder säsongen med en kryssning i Borgå skärgård den 14 maj.

Kryssningarna till Helsingfors och i den östnyländska skärgården fortsätter sedan till och med den 9 september.

Rederiet har i år förnyat sin webbplats som gör det möjligt att både boka resor och köpa biljetter på nätet.

Enligt skeppare Ted Lönnroos är rederiets ekonomi stabil trots pandemin och fjolårets kortare säsong på grund av brist på reservdelar.

I februari beviljades rederiet utmärkelsen ”Årets turismgärning 2022” av föreningen Borgå Turistguider för sitt förtjänstfulla, långsiktiga och bestämda arbete för att erbjuda upplevelsefulla kryssningstjänster i Helsingfors och Borgå.

Gasen från Nord Stream 1-ledningen syns på Östersjöns yta utanför ön Bornholm.

Läckorna från Nord Stream inte längre en fara för allmänheten

Fartyg får röra sig runt gasledningarna igen.

Stadsfärjan Förin ska på service på måndag – ersätts av m/s Ruissalo

Åbo stadsfärjan Föri ska på underhållsservice nästa vecka, mellan måndag och fredag (24-28.4).

Förin bogseras till varvet i Pansio. I samband med dockningen målas Förins undersida och däck. Delarna av färjan som ligger under vattenytan ska inspekteras och underhållas. Dessutom kommer belysningen på flytvästarna bytas ut.

Under tiden ersätts Förin med m/s Ruissalo. Fartyget kan transportera 50–75 fotgängare samtidigt. Tillträde till fartyget sker via reservbryggor. Det här sker via trappor, så cyklar, barnvagnar eller rullstolar kan inte gå ombord.

Visa fler Du är på sida 1, gå till följande sida