Senaste artiklar
Smidigare väg till och från Pargas kan bli verklighet – Pargasleden prioriteras i regeringens finansiering
Redan för 50 år sedan gjordes planer för Pargasleden. Då regeringen gör sina finansieringsbeslut får Pargasleden prioriterad status.
Vajerfärjan mellan Gustavs och Vartsala byggs om till en miljövänligare hybridvajerfärja
Rederiet Finferries skriver i ett pressmeddelande att färjan mellan Gustavs och ön Vartsala kommer att byggas om till en mer miljövänlig hybridvajerfärja. Den förnyade vajerfärjan kommer att ha 50 procent mindre utsläpp än vad färjan har i dag.
Det är företaget HL-Metal Ab i Pargas som kommer att ta hand om ombyggnaden av färjan. Endast vajerfärjans skrov kommer att sparas och allt annat byts ut, inklusive tekniken.
Ombyggnadsarbetet kommer uppskattningsvis att ta fyra månader och den förnyade vajerfärjan återgår i trafik under våren 2024. Under ombyggnadsarbetet kommer en reservfärja att åka mellan Gustavs och Vartsala.
Försöket med eldriven dragvajerfärja fortsätter igen i Nagu – nu går vajern under vattnet
Meningen är att hitta nya sätt att ersätta en dieseldriven vajerfärja med en miljövänligare eldriven vajerfärja.
Finferries inledde försöket på Högsarfärjan redan år 2018, men försöket stötte på patrull eftersom driftvajrarna kom upp ovanför vattenytan under färden. Frågan har behandlats både Vasa förvaltningsdomstol och i Högsta förvaltningsdomstolen.
Högsta förvaltningsdomstolen gav rederiet och myndigheterna rätt att fortsätta försöket med hjälp av bland annat trafikljus.
Nu har rederiet ändå gjort tekniska ändringar på dragvajerfärjan vilket betyder att färjans driftvajrar hålls cirka två meter under vattnet då färjan är i trafik.
Under nästa helg kommer arbeten att utföras vid färjefästena och det kan orsaka kortare störningar i trafiken, meddelar Finferries.
Skärgårdsbornas röster ska höras i nytt nätverk – i Maxmo skärgård vill man bevara både lugnet och servicen
Diskuterar skärgårdens utmaningar och möjligheter.
Ingå kommun vill hörsamma skärgårdsbornas behov och önskemål
I Ingå ska skärgårdsborna få hjälp i sina ärenden av kommunens förvaltningschef, det vill säga Eija Taskinen.
Det är kommunstyrelsen som utsett Taskinen att ansvara för skärgårdsärenden och fungera som en kontaktperson mellan skärgårdsborna och kommunen.
Hon är i kontakt med skärgårdsborna angående deras önskemål, koordinerar deras ärenden samt funderar på förbättringar.
Även sommargästernas behov beaktas.
Bredare vägar kunde lösa frustrationen mellan sommargäster och skärgårdsbor: “Idealet och vardagen i skärgården kraschar”
Bilarna i skärgården verkar ha blivit fler i sommar.
Förturskriterierna på landsvägsfärjorna irriterar: ”Galenskap att inte släppa dem med förtursskylt först av färjan”
Förtursskyltar används ofta av fastboende i skärgården.
M/s Baldur fick nytt namn – fartyget till Utö heter numera m/s Utö
Förbindelsebåten Baldur som kör Utö-rutten har varit på dock. Under dockningen målades färjan om till gul och blå. Det har även gjorts allmänna generella förbättringar på fartyget, uppger Finferries i ett pressmeddelande.
Även namnet på förbindelsebåten byttes i samband med dockningen och fartyget heter nu m/s Utö.
Förbindelsebåten m/s Utö återgår till vanlig tidtabell onsdagen den 14.6.2023.
Under den första turen stannar m/s Utö vid varje hamn i tio minuter, så att de som bor längs med rutten har möjlighet att bekanta sig med fartyget.
Ny webbplats samlar alla rutter och tidtabeller för förbindelsebåtarna i Åbolands skärgård
Nu finns alla rutter och tidtabeller för förbindelsebåtstrafiken på en och samma webbplats. Det här gäller för rutter i Egentliga Finland, Nyland och Kymmenedalen.
Broplaner för Skåldö går vidare – NTM-centralen föreslår bro öster om färjan
Bron ska ersätta den nuvarande färjan.
Finferries tar över Utörutten – m/s Baldur ska få ny färg på Nådendals varv
Utöruttens fartyg har idag, fredag, överförts till Finlands Skärgårdsrederis ägo.
Det gäller alltså m/s Baldur, m/s Kökar och m/s Tuuli. Det här framkommer i ett pressmeddelande av Finferries. Med köpet överförs också ansvaret för trafiken på Utörutten till Finferries.
Den sista maj kommer M/s Baldur att dockas på Nådendals varv. Fartyget ska målas i bolagets färger och samtidigt görs allmänna generella förbättringar på fartyget. Fartyget ska enligt planerna återgå i trafik den 14 juni.
Under tiden som m/s Baldur dockas, kommer reservfartyget m/s Kökar att trafikera på rutten.
Utredningen kring olyckan med Nagu–Korpo-färjan pågår i månader
Myndighetsutredningen kring färjeolyckan i Korpo i april kommer att pågå i flera månader.
Finferries planerar att ta över Utörutten
Finlands Skärgårdsrederi Ab, som hör till Finlands Färjetrafik har undertecknat ett villkorligt avtal för de fartyg som kör rutten.
Rederiet vill köpa fartygen m/s Baldur och m/s Kökar, som ägs av rederiet Saariston Meritie. Dessutom ska rederiet köpa fartyget m/s Tuuli som ägs av Kuljetus Savolainen.
I samband med köpet överförs Utöruttens serviceavtal, trafikeringsansvar och besättning till Finlands Skärgårdsrederi Ab. Det meddelar rederiet på sin webbplats.
Nu sjösätts sjöbussen som ska ta biennalbesökare till Skanslandet – efter tuffa år hoppas rederi på livligare skärgårdstrafik i Helsingfors
Skärgårstrafiken gör sig redo för sommarens turister.
Färjan mellan Nagu och Korpo i trafik igen
I Åbolands skärgård är hybridfärjan mellan Nagu och Korpo i trafik igen.
Färjan var ur trafik i en vecka efter att den tappat styrförmågan på grund av ett fel i kontrollpanelen.
Det ledde till att färjan krockade i en närliggande betongbrygga.
Nu har felet i kontrollpanelen korrigerats, och hybridfärjan L-317 har fått tillstånd att återgå i trafik, skriver Finferries i ett pressmeddelande.
Färjan började åka mellan Pärnäs och Retais på fredag klockan 11, lämpligt till helgtrafiken.
Virtuella vajerfärjor – ett verktyg för säkrare sjötrafik eller ett svepskäl för att spara i lönekostnader?
Den virtuella vajerfärjan mellan Nagu och Korpo väcker oro, myndigheterna hävdar att den tvärtom gör rutten ännu tryggare.
Nagu–Korpo färjan krockade med brygga intill färjefästet – orsakade skador för tiotusentals euro enligt företagare
Färjan tappade styrförmågan under torsdagskvällen.
Färjan mellan Nagu och Korpo fick blackout på torsdagskvällen – drev i land på Korposidan
Färjan L-317 mellan Nagu och Korpo fick blackout på torsdagskvällen. Färjan var på väg mot Korpo när den av okänd orsak tappade styrförmågan och drev i land på Korposidan, meddelar Västra Finlands sjöbevakningssektion.
Det var endast två från besättningen som befann sig ombord när färjan fick blackout.
Sjöräddningscentralen larmade en patrull från Nagu sjöbevakningsstation till uppdraget. Besättningen lyckades ändå själva få kontroll över färjan med hjälp av nödstyrningen och körde tillbaka färjan till Nagusidan.
Sjöbevakningen kontrollerade färjan efter händelsen, men inga tecken på läckage upptäcktes på färjan.
L-317 står stilla för tillfället, och istället sköts trafiken av en mindre färja.
Ny förbindelsebåt döptes i Åbo – trafikerar rutten i Nagu norra skärgård från och med maj
Ny förbindelsebåt heter Innamo.
Pellingefärjan stod i en timme – är nu i trafik igen
Färjan till Pellinge i Borgå skärgård stod stilla i en dryg timme på torsdagseftermiddagen (2.2).
Vattenpumpen böts ut på färjan och servicearbetena drog ut på tiden. Strax innan klockan 15 kunde färjan tas i trafik på nytt.
En kö med kring 20 bilar hann bildas på fastlandet innan färjan började gå igen.
2.2 klockan 15.15. Texten uppdaterades om att färjan är i trafik igen.
Tekniskt fel på Elektra på fredagseftermiddagen – trafiken löper normalt igen
Landsvägsfärjan Elektra drabbades av ett tekniskt fel under fredagseftermiddagen. Elektra kör mellan Pargas och Nagu.
Enligt säkerhets- och trafikdirektör Pasi Roos vid rederiet Finferries fick Elektra problem med rampen. Därför ersattes hon av landsvägsfärjan Falco.
Elektra flyttades bort från färjefästet så fort som möjligt, så att landsfärjan Altera kunde ta emot passagerare igen. Under den tiden var Falco den enda färjan på rutten.
Vid 16.30-tiden meddelade Finferries att trafiken löper normalt igen.
Artikeln uppdaterades 20.1.2023 klockan 17:08 med informationen om att trafiken igen löper normalt mellan Pargas och Nagu.
Nya Bergöfärjan försenas med ett halvt år – samtidigt spränger markarbetena budgeten
Blir flera hundratusen euro dyrare.
Ny webbplats för Pörtö Lines och andra båtars tidtabeller
Efter nyår flyttar reseplaneringstjänsten för landsvägfärjor och förbindelsebåtar från webbplatsen lautta.net till tjänsten matka.fi.
Det är NTM-centralen i Egentliga Finland som hittills ansvarat för reseplaneringen som även omfattat privata transporter i Sibbo och Lovisa.
Efter nyår flyttar tjänsten till opas.matka.fi som upprätthålls av Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Det betyder att rutter och tidtabeller för bland annat Pörtö Line och Finferries publiceras på opas.matka.fi från och med den 1 januari 2023.
Landsvägsfärjornas och förbindelsebåtarnas positioner kan däremot ses via Fintraffics trafikläget-tjänsten.
Tidtabellerna för landsvägsfärjor och förbindelsebåtar finns även på trafikanternas nätsidor.
Eldriven vajerfärja föreslås för Björkö-Panike vandringsled
Nu börjar utvecklingsplanen för Björkö-Panike vandringsled i Korsholm vara klar. Som förbindelse över Korsbådafjärden föreslås en automatiserad, eldriven vajerfärja som skulle få sin elektricitet från solpaneler.
Snart börjar en ny hybridfärja köra mellan Nagu och Korpo – Finferries: Trafiken kommer löpa mycket smidigare
Vid årsskiftet överlämnas en ny hybridfärja till Finferries. Färjan kommer att öka kapaciteten på rutten mellan Nagu och Korpo. Enligt VD Mats Rosin är den dessutom nästan utsläppsfri jämfört med den tidigare färjan.
Sibbobor och sommargäster trivs i skärgården men önskar mer service – fler båtturer, bilplatser och bränsleförsäljning
300 personer besvarade kommunens skärgårdsenkät.
Finferries förberedda på trafik under forneldarnas natt – skärgårdstrafiken förväntas löpa smidigare än förra helgen
Finferries förväntar sig mycket folk i skärgården.
Lång väntetid vid Pargas–Nagu färjan – stockningen beror på sommarvädret och byggarbeten
Väntetiden uppskattas vara åtminstone 90 minuter.
Stella gick på grund vid Houtskär på lördagskvällen – trafiken löper med hjälp av ersättande färjor
Stella trafikerar mellan Korpo och Houtskär.
Bra början för taxibåttjänst i Östnyland – fler förare behövs
För samman kunder och båtföretagare på en plattform.
Elhybridfärjan Altera redo för tjänst – tas stegvis i bruk från och med i sommar
Systerfartyget till Elektra har byggts i Polen.
Ännu oklart om Pörtö Line får fortsätta sköta skärgårdstrafiken i Borgå och Sibbo – trafiken kommer inte att avbrytas, lovar företaget
Marknadsdomstolen tuggar ännu på ett besvär från i fjol.
Ny förbindelsebåt för Nagu norra rutt – fartyget byggs i Pargas
Det nya fartyget börjar trafikera första maj år 2023.
Pargas stad vill grunda skärgårdsnämnd: "Viktigt att föra fram skärgårdsbornas talan bättre"
Missnöje med hur staden sköter skärgårdsfrågor.
Möjliga stopp i färjtrafiken mellan Pargas och Nagu oroar skärgårdsbor – NTM-centralen försäkrar att störningarna blir minimala
Byggprojektet pågår mellan mars och juli.
Företag satsar på kryssningar mellan Salo och Mathildedal i sommar
Två båtar börjar röra sig i Salos skärgård.
Keistiöfärjan stod stilla i nästan ett dygn på grund av blåsten – färjtrafiken löper nu normalt igen
Keistiöfärjan har stått stilla sedan förmiddagen.
Staten beviljar pengar för Mjösundsvägen och planering av cykelväg i Nagu
Finansieras med hjälp av de så kallade julklappspengarna.
Ny företagare tar över skärgårdstrafiken i Ingå
Hoverline sköter trafiken åren 2022–2023.
Budgetförslaget i Åboland: Pengar för skärgårdstrafik, sysselsättning och Skärgårdshavet – men kommunerna efterlyser större andelar
Budgetförslaget får både ris och ros i Egentliga Finland.
Färjetrafiken mellan Nagu och Korpo krånglade under lördagsförmiddagen
Felet åtgärdades under eftermiddagen, meddelar Finferries.
Nya färjan mellan Pargas och Nagu ska heta Altera
Färjan tas i bruk senast i januari 2023.
Sjölivet och skärgården lockade Tomas Backman att ta över taxibåten Mirella i Barösund
Gamla ägaren Tryggve Henriksson har fungerat som mentor.
Nästa vecka kan du beställa båtskjuts till Sibbo och Borgå skärgård – taxifärderna beställs genom en app i telefonen
Två båtförare kör till tio olika resmål.
Kollektivtrafiken växer i Ingå: Taxibåt trafikerar varje veckoslut mellan Ingå och Barösund
Nu är Ingå skärgård tillgänglig också utan egen båt.
Felaktiga omkörningar i färjkön väcker irritation och orsakar farliga situationer i skärgården
Bilister använder ofta förkörsrätten fel.
Taxibåten Mirella i Barösund får ny ägare i juni
Två taxibåtar fortsätter köra i Barösund.
Pörtö Line ser ut att få fortsätta sköta skärgårdsrutterna i Borgå och Sibbo i fem år: “Det känns jättebra och vi vill utveckla servicen”
Besvärstiden för beslutet har inte löpt ut än.
Skärgården lockar i påsk – "människor vill njuta av naturen"
Färjetrafiken har varit på normalnivå.