Senaste artiklar
Polisstyrelsen startar kampanj mot olaglig marknadsföring av penningspel
Polisstyrelsen inleder i dag en kampanj som uppmärksammar olaglig reklam för penningspel på sociala medier.
Kampanjen Ingen Gräns ska öka medvetenhet om fenomenet bland unga vuxna, som enligt polisstyrelsen ofta är målgruppen för reklamerna.
Enligt polisstyrelsen marknadsförs ofta penningspel olagligt med hjälp av influerare. Då framkommer inte alltid riskerna med penningspelen, och det kan bli otydligt att det handlar om reklam.
I Fastlandsfinland har Veikkaus Ab ensamrätt att idka verksamhet med penningspel och marknadsföra dem.
Källa: Polisstyrelsen
Sexualbrottsmisstänkte Andrew Tate hålls häktad i 30 dagar i Rumänien
Tate misstänks för en rad brott tillsammans med tre andra.
Greta Thunberg ger Andrew Tate svar på tal efter hans tweet om sina lyxbilar
Svaret har blivit viralt.
Kampanj för mer tillgänglighet: Också synskadade vill se bilder i sociala medier och du kan hjälpa till
Kampanjen Min bild uppmanar oss att börja beskriva våra bilder med ord så att alla ta del av dem. Det enda du behöver göra är att klicka fram funktionen alt-text när du publicerar en bild.
Dagens influencers är multitalanger i ett föränderligt klimat: "De blir mer och mer integrerade i den traditionella företagsvärlden"
Arbetet styrs av algoritmer och samarbetspartner.
Kapitalismen är vår Gud och influencern dess profet – därför resignerar följarna totalt inför influencerns marknadskrafter
Podden Sällskapet diskuterar vår tids profeter.
Sami Sykkö är universitetsvärldens nya scrollkarl: "Jag kan kombinera dans och information"
Finlands första "Tiktokprofessor" vill nå unga studerande.
"Det var som ett jävla gladiatorspel" – internets kändisar gick från provokatörer till att bli din bästa vän
En ny dokumentär från SVT djupdyker i bloggarnas guldålder.
Välfärdsområdesvalets kampanjer sker digitalt: "Det är bara att acceptera och börja på"
Samarbeten mellan influerare och kandidater är sköra.
Danmark förbjuder influerare att göra reklam för minderåriga om skönhetsoperationer och sugardating: "Galet, inte vår uppgift att utbilda"
Marknadsföringslagen träder i kraft vid årsskiftet.
Lögner på sociala medier väcker oro och ångest bland flickor, visar stor internationell undersökning – också finländska unga vittnar om psykiskt illamående
Läget värst i länder där mediekunskap inte lärs ut.
Sannfinländarna sopar mattan med alla andra partier på sociala medier - Expert: De är de enda som för politisk debatt via Youtube
Sociala mediers roll växer när torgmötena faller bort.
"Solen lyste som en fucking fittapelsin på himlen" — författaren Tone Schunnesson fortsätter att leverera njutningsfull fulsnygg litteratur rakt ur samtiden
Tone Schunnessons nya roman tar avstamp i vårt liv just nu.
Influerare tjänar allt mer och har inga tydliga regler: "Jag vill ändå känna att det jag publicerar är det jag tycker och tänker"
"Influerare borde tillsammans tänka ut regler".
Från klimatångest till klimatkärlek – Julia Degerth och Ida Haapamäki vill rädda sig själva - och planeten
"Mitt mål är att rädda världen".
Dokumentär: spelreklam drev influencern Carl Déman till självmordets brant
Dokumentär om influencern Carl Démans spelmissbruk.
Essä: Klimatförändringen har blivit ett ideologiskt verktyg - vad betyder det här för demokratin?
Kan krav på snabba åtgärder vara ett sätt att styra folk?
Att skatta som influerare är inte svårt – inkomstregistret har gjort det ännu enklare
Skatteförvaltningen har tydliga anvisningar.
En tredjedel av influerarna funderar på att sluta - tungt med konstant kritik och svårt att tjäna pengar
Andra orsaker är utmattning och tidsbrist.
Tobaksbolag stoppar kampanj på sociala medier – bröt mot sina egna regler
Kampanjen använde sig av så kallade influerare.
Borde influencers ha strängare regler? "Om man skulle tänka på alla som läser skulle man inte ens skriva hälften av det man gör nu"
Oklart med ansvarsregler för influencers.
Osynliga Ninni är med sina 270 000 följare Finlands största modeinfluencer – till vardags serverar hon vårrullar åt hungriga Jakobstadsbor
22-åriga Ninni Nguyen lever ett dubbelliv av rang.
Runeberginfluencern Kasper Strömman: "Jag representerar Runebergstårtornas högerfalang"
Den traditionella tårtan är bäst, enligt Strömman.
Smygreklamen breder ut sig på Instagram – Milja är mikroinfluerare och noga med när hon gör reklam
Med 2 400 följare anses hon mer äkta än de stora fiskarna.
Språkkolumnen: En influencer ger också språkliga influenser
Influerare och influencers konkurrerar sinsemellan.
Amanda dansar och sjunger för 2,7 miljoner följare - agenturer jagar nya influencers också i Finland
Växande miljonbusiness kring finska influencers.