Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Polisstyrelsen startar kampanj mot olaglig marknadsföring av penningspel

Polisstyrelsen inleder i dag en kampanj som uppmärksammar olaglig reklam för penningspel på sociala medier.

Kampanjen Ingen Gräns ska öka medvetenhet om fenomenet bland unga vuxna, som enligt polisstyrelsen ofta är målgruppen för reklamerna.

Enligt polisstyrelsen marknadsförs ofta penningspel olagligt med hjälp av influerare. Då framkommer inte alltid riskerna med penningspelen, och det kan bli otydligt att det handlar om reklam.

I Fastlandsfinland har Veikkaus Ab ensamrätt att idka verksamhet med penningspel och marknadsföra dem.

Källa: Polisstyrelsen

Andrew Tate i munkjacka med händerna i handklovar. Två poliser leder honom på en gata.

Sexualbrottsmisstänkte Andrew Tate hålls häktad i 30 dagar i Rumänien

Tate misstänks för en rad brott tillsammans med tre andra.

ett kollage av svartvita bilder av sex olika personer som ser glada ut, i vänstra högra hörnet syns kampanjlogon Min Bild.

Kampanj för mer tillgänglighet: Också synskadade vill se bilder i sociala medier och du kan hjälpa till

Kampanjen Min bild uppmanar oss att börja beskriva våra bilder med ord så att alla ta del av dem. Det enda du behöver göra är att klicka fram funktionen alt-text när du publicerar en bild.

Humorgruppen JLC i Sverige på gräsmatta med Carl Dëman i mitten.

Dokumentär: spelreklam drev influencern Carl Déman till självmordets brant

Dokumentär om influencern Carl Démans spelmissbruk.

Tobaksbolaget Philip Morris internationella huvudkontor i Lausanne i Schweiz.

Tobaksbolag stoppar kampanj på sociala medier – bröt mot sina egna regler

Kampanjen använde sig av så kallade influerare.

Porträttbild på Minna Levälahti.

Språkkolumnen: En influencer ger också språkliga influenser

Influerare och influencers konkurrerar sinsemellan.