Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

En man med kort hår, glasögon och munskydd sitter i ett tåg.

Markku Mäenpää jobbade 42 år på VR – allt mer sällsynt med bara en arbetsgivare

Forskardoktor Susanna Kultalahti har undersökt karriärer.

Y-tåget åker från Karis mot Helsingfors en tidig morgon.

Nya tågturer till Raseborg gav taxichaufförerna mera nattarbete

VR:s personal skjutsas mellan Karis och Helsingfors.

A-tåget anländer till Ilmala station en solig dag.

HRT om biljettstrul: Det är mycket beklagligt att det gick så här

Biljettautomaterna ska finnas på stationerna inom augusti.

Fjärr- och lokaltåg

VR:s biljettförsäljning strulade under lördagen

Både automater och webbsidan drabbade.

Biljettautomat på Helsingfors centralstation

Slut på biljettförsäljningen i närtågen i sommar

Biljetten bör köpas innan man kliver på närtåget.

VR-Tåg på spår.

Fjärrtågen går normalt igen

Utmarschen på torsdagen påverkade 50 000 personer.

Många tåg var inställda under utmarschen 31.3.2016

Fjärrtågen står stilla i dag - konduktörerna protesterar

Enligt VR påverkas hela 50 000 resenärer.

Zeidi Salviander

Spårvagnskonduktör i 1940-talets Åbo

Zeidi Salviander var spårvagnskonduktör under kriget

Biljettautomater

Konduktörerna känner sig utrotningshotade

Inom den närmaste framtiden kommer yrken att försvinna och ersättas av andra i en rasande takt, i alla fall om man får tro på forskarna. Det här är något som skrämmer tågkonduktörerna, de är rädda att de står näst i tur.

Tågkonduktörerna strejkade i Åbo den 3 februari 2015. Många tåg ersattes med bussar.

Konduktörer i Åbo strejkar - tågtrafiken återgår till det normala

Enligt VR håller tågtrafiken på att återgå till det normala. Konduktörernas strejk pågår fortfarande. Enligt VR:s informatör Mika Heijari kom strejken som en total överraskning.

Spårvagnslinje 12 i Kiev går genom skog

Spåran återerövrar världen

Spåran är pop och stadens puls

Robin Lindberg: Jag kände mig som boskap

Häromveckan (25.9) var det ingen toppenstämning på rälsbussen mellan Ekenäs och Karis. I och med att biljettautomaten ombord hade tagits i testbruk fick passagerare stå och köa till den enda automaten i den rullande rälsbussen, i stället för att sitta på sina platser. Automaten var inte heller så enkel att tas med.

Anki Schevelew försöker köpa biljett till rälsbussen. Automaten ville inte ta hennes kort.

Rälsbussarna kanske utan konduktör i slutet av året

Från och med december är rälsbussen mellan Hangö och Karis antagligen utan konduktör. VR hade planer på att ta bort konduktörerna i augusti, men de kan tas bort först då biljettautomaterna ombord fungerar ordentligt.

Ett IC-tåg på järnvägsstationen i Karis.

Allt fler konduktörer börjar dagen i Helsingfors

Bemanningspunkten för VR:s konduktörer i Karis upphör. Det betyder att alla inte längre kan inleda och avsluta sin arbetsdag i Karis, utan gör det i stället i Helsingfors.