Senaste artiklar
Minskande befolkning oroar Hangöbor, men visst finns det hopp: ”Hangö behöver en strategi för hållbar utveckling”
Hangö är inte ensam om att tappa invånare.
Pafs vd Christer Fahlstedt tror att Europa går mot en striktare spelreglering: ”Vi måste förstå att alla hatar spelreklamen, annars begår vi kollektivt självmord”
I licenssystemet kommer spelbolaget att tjäna mindre pengar.
”Kanske jag upplever ett slags rus som lägger sig, men det är inte otänkbart att bo i Raseborg” – stadens kampanj för nya raseborgare fortsätter i höst
Distansarbetet och gratisboendet sker under lågsäsong.
Maskun Kalustetalo dömdes till böter för vilseledande marknadsföring
Möbelvaruhuset Maskun Kalustetalo har dömts till böter för vilseledande marknadsföring (domen finns tills vidare endast på finska).
Företaget måste betala 300 000 euro i påföljdsavgift till staten.
Ursprungligen ansåg Konsumentombudsmannen att företaget skulle betala 1 miljon euro i böter, men Marknadsdomstolen sänkte summan.
Enligt konsumentombudsmannens utredning har Maskun Kalustetalo vilselett konsumenterna genom att ge ett intryck av stora rabatter eller rabattprocenter, som inte ger en riktig bild av någon faktisk prisnivå.
År 2016 dömdes Maskun Kalustetalo till böter på 100 000 euro för så kallad ständig rea på sina produkter.
Aino-glass får anmärkning för vilseledande marknadsföring
På Aino-glassen användes termen ”ansvarsfull” alltför vagt.
Professor uppmanar: Lär dig använda AI innan den tar ditt jobb
AI förändrar allt på samma sätt som internet gjorde.
Man dömdes till villkorligt fängelse för att ha marknadsfört penningspel på sociala medier
Att en del av följarna kanske bor utomlands hjälpte inte.
Ingå vill fortsätta vara glad och inte byråkratisk
”Glad i Ingå” ska stå som grund för marknadsföringen.
Konsumentombudsmannen missnöjd med Santander
Konsumentombudsmannen ingriper i kreditbolaget Santander Consumer Finance på grund av för höga kreditkostnader och oklar marknadsföring.
KO påpekar att konsumenter bör få information om kostnader på ett entydigt och tydligt sätt och att bolaget inte kan uppbära avgift för vanlig kundbetjäning.
Santander hade krävt 70 euro per timme och minst 35 euro per utredning då låntagaren hade begärt skriftlig utredning vid lån. Santander gav också motsägelsefulla uppgifter om betalningar.
Konsumentombudsmannen fann också problem bland annat med den avgift som togs för kontoförvaltning och för grundandet av krediten samt med den ränta som tas ut på avgiften för att grunda krediten.
Dessa avgifter är direkt kopplade till kreditförhållandet och ska därför räknas som kreditkostnader, slår KO fast.
Pargas blir delägare i Åbos turismföretag – stadsdirektör Patrik Nygrén: ”Jag tror på ett stort lyft för hela regionen”
Stadens egen turismenhet kommer att finnas kvar.
Mökki-müsli och Auranna-kläder dök upp på ryska Stockmann – fejkvarumärken rider på finsk framtoning
Ryska produkter marknadsförs med finskhet.
Maltesiskt spelföretag skickade sms till minderåriga – polisen ingrep
Marknadsför sig också på sociala medier.
Turistrådgivningen i Borgå flyttar till Kompassen
I Borgå får man nu turistrådgivning på Kompassen, sommartid också av ambulerande rådgivare och i en ny infocontainer på Krämaretorget.
Kundtjänsten för turister flyttar i sin helhet till Kompassen från och med april.
Kompassen ansvarar också för telefonrådgivningen till turister samt rådgivningen via elektroniska kanaler.
Det erbjuds inte längre någon officiell turistrådgivning på Konstfabriken.
På önskan av företagarna i Gamla stan testas också en infocontainer för turister på Krämaretorget från och med midsommaren.
Det är stadens turist- och evenemangstjänster som producerar turistbroschyrer och ansvarar för utvecklingen och marknadsföringen av turismen.
USA åtalar Google för reklammonopol
USA:s justitieministerium väckte på tisdagen åtal mot Google på grund av bolagets dominanta position i fråga om webbaserad reklam.
Enligt ministeriet har Google orättmätigt upprätthållit ett monopol som har förstört legitim konkurrens inom annonsteknikbranschen.
Åklagaren anser att Google är så dominant inom branschen att det kväver innovationer samtigit som annonsörernas utgifter ökar.
Justitieministeriet driver rättsprocessen tillsammans med åtta deltastater: Colorado, Connecticut, Kalifornien, New Jersey, New York, Rhode Island, Tennessee och Virginia.
Google förnekar monopolanklagelserna och pekar på andra stora teknologibolag: Amazon, Meta och Microsoft.
Källa: AFP, AP
Finansiella nätverksförsäljare lovar genväg till lyxliv – Svenska Yles reporter utkastad från event där unga lockas investera
Svenska Yle granskar Igenius och BE Movement.
Vart tionde Black Friday-erbjudande är falskt – nya regler ska få bukt med fejkade rabatter
Snart måste affärerna uppge det lägsta priset som en produkt sålts för under den senaste månaden. Genom nya regler hoppas man kunna motverka fejkreor.
Enligt reklamen lär "Universums finaste simhall" finnas på Georgsgatan – får man påstå vad som helst i marknadsföringen?
Georgsgatans simhall i Helsingfors är landets äldsta.
Bra turistsommar i Borgå, men inte lika många besökare som innan pandemin
De utländska turisterna börjar hitta tillbaka.
Många vill vara med och tävla om att få distansjobba i Raseborg
Flera hundra personer har ställt upp i tävlingen.
Ensamstående äldre luras att köpa solpaneler för tiotusentals euro: "Det här är fullständigt obegripligt"
Hårresande metoder används i marknadsföringen av solpaneler.
Marknadsföringen av September Open får kritik: "Nästa år tar vi tvåspråkigheten bättre i beaktande också på banderoller och vägskyltar"
Det medeltida evenemanget September Open förväntas hämta tusentals personer till Dalsbruk på Kimitoön under veckoslutet. Men alla är inte nöjda med hur evenemanget har marknadsförts.
Kapitalismen är vår Gud och influencern dess profet – därför resignerar följarna totalt inför influencerns marknadskrafter
Podden Sällskapet diskuterar vår tids profeter.
Regnbågsflaggan används ofta fel i reklam – förpliktigar inte företagen till någonting alls
Svårt att få rätt bild av företag i hbtq-frågor.
Kända influencers hjälper till att marknadsföra Österbotten i sommar: "De är skickliga på att sälja en upplevelse"
Tiotusentals finländare får se Fäboda på Instagram i sommar.
Lovisa utmanar Borgå och kallar sig Finlands bästa småstad: "En stor fördel är att man inte får parkeringsböter"
Lovisa utmanar Borgå i sin marknadsföring.
Ingå satsar på marknadsföring och turism – nya tjänstemän rekryteras
Kommunen uppdaterar sin förvaltning.
Stadsfullmäktige klubbade igenom visionen för framtidens Pargas – fler inflyttare ska lockas med bra marknadsföring
Servicetjänsterna ska marknadsföras bättre.
"Hur förbättrar det här stadsbilden?" – nya reklamskyltar vid infarten till Hangö duger inte för politikerna
Hangö har längre planerat byta ut skyltarna.
Reglerna kring telefonförsäljning skärps – nu krävs skriftlig bekräftelse på affärer
Bland annat ska affärer bekräftas skriftligt
Tiktok en guldgruva för företag som vågar slappna av – appen får fetaost och smink att ta slut i butikerna och böcker att klättra på topplistorna
Företags avslappnade ton på Tiktok går hem bland unga.
Trähusidyll hellre än badstränder? Kristinestad marknadsför lugnet och vill konkurrera med solsemesterorter
Turister hämtade in ungefär fem miljoner euro i somras.
Emma Böhme och hennes söner är nöjda med Borgå jultorg: "Vi har varit här flera gånger - ännu mer program skulle vara roligt nästa år"
Försäljningsbodar och karusell har skapat stämning.
Danmark förbjuder influerare att göra reklam för minderåriga om skönhetsoperationer och sugardating: "Galet, inte vår uppgift att utbilda"
Marknadsföringslagen träder i kraft vid årsskiftet.
Företag i Vasaregionen går samman för att locka arbetskraft
Riktar sig till personer i början av karriären.
Lovisa stad får fortsatt kritik för hur turismen sköts – stadsdirektör Oker-Blom: Det är för tidigt att noggrant utvärdera Cursor
Lovisa stad började samarbetet med Cursor vid årsskiftet.
Raseborgarna både belåtna och besvikna med sin hemstad
Undersökningen bidrar till Raseborgs varumärke.
Den inhemska turismen gav god avkastning i Östnyland – fullbokade hotell och restauranger i Borgå och Lovisa
I Lovisa tog ett nytt företag över turistinfon.
Borgå lockar som besöksmål också i år – sommaren ser ut att bli lika livlig som i fjol: “Det är trevligt för hela staden att folk kommer hit”
Gamla stan kan locka upp till 7 000 besökare per dag.
Oatlys kampanj Mjölkmyter får kritik – broschyr som utnyttjar barns klimatångest strider mot god sed, säger Reklametiska rådet
Havremjölksföretaget bestrider utlåtandet.
Borgå vill locka turister till centrum med muminstaty på torget: "Det här behövs så att centrum inte torkar ut"
Idén om en muminstaty kommer från Borgåbon Klaus Suhonen.
Googles rättstvist i Frankrike avgjord: Döms till 220 miljoner euro i böter
Har gynnat sina egna tjänster i onlineannonsering.
Närpes vinnaren i språkpodden Näst sista ordets tävling om Svenskfinlands bästa slogan
"Staden där allt är möjligt" är Svenskfinlands bästa slogan.
Miljömyndigheter anklagar populärt skogscertifikat för vilseledande marknadsföring: "PEFC-certifikatet är inte så miljövänligt som det vill påstå"
Finlands miljöcentral drar sig ur samarbete.
Reklamdesigner sågar Lovisa stads turismsamarbete österut - stadsdirektör Jan D. Oker-Blom tror på samarbete i två riktningar
Cursor kan trots allt ge Lovisa ännu större synlighet.
Bättre produkter målet för ny webbportal i Hangö: "Det blir inte en webbutik utan en informationsbank"
Hanko Exit beviljades 130 000 euro av Nyland förbund.
Lovisa är nu "Lovisa Haven" – marknadsföringen sköts av bolaget Cursor, medan staden utvecklar kulturturismen
Cursor satsar på att öka antalet övernattningar i Lovisa.
5 råd till dig som vill lyckas med affärer mellan Finland och Sverige – förtrolla finländare med fakta och förankra fullt ut med svenskar
Dyrbara råd till dig som vill göra affärer i Sverige.
Mera samarbete och turism året om är några av åtgärderna i Pargas stads nya turismstrategi: "Önskemålen har kommit direkt från företagarna"
Visit Pargas nya logo visar alla delar av staden.
Ingå kommun börjar marknadsföra tomterna på Västerbrinken
Det blir ingen ekoby på Västerbrinken.
Är traditionell reklam föråldrad? Företagets värderingar och kundernas data blir allt viktigare
Allt fler gör reklam i sociala medier.