Senaste artiklar
Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer
Flygbolaget Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer om standardersättning för försenade flyg.
Finnair kräver att kunderna ska reklamera inom två månader, om de ska få ersättning. Enligt konsumenttvistenämnden ska man kunna reklamera saken ännu efter fem månader.
Konsumenttvistenämnden tycker att särskilt statsägda bolag borde värna om rekommendationerna. Enligt nämndens ordförande Pauli Ståhlberg är det ovanligt att stora bolag som Finnair går emot rekommendationen.
Om ett flyg ställs in eller anländer mer än tre timmar sent till måldestinationen ska konsumenten få en standardersättning på 600 euro, enligt Konsumenttvistenämnden.
Källor: STT, Yle Uutiset
Klagomålen mot Finnair ökade med 70 procent - "skamligt" säger Konsumentförbundet om Finnairs låga ersättningar
Klagomålen mot Finnair har ökat med 70 procent på ett år.
Barn köpte speldelar på mammans mobil utan hennes vetskap - behöver inte betala
Operatören blir tvungen att gottgöra räkningen.