Senaste artiklar
Kunden är illa ute när företag går i konkurs – så här kan du gardera dig
Vi frågade konsumentrådgivaren.
Flera bussbolag fälls för kartelliknande verksamhet i Åbotrakten – måste böta för drygt 1,5 miljoner
Bussbolagen bröt mot konkurrenslagstiftningen.
Dynamisk prissättning kan göra kultur till en lyxvara: ”I sista hand handlar det om samhällsmoralen”
Priser på tåg, flyg, hotell och nu kulturevenemang varierar.
Yles granskning blottar problem inom veterinärbranschen: Ett företag har nästintill monopol
Veterinärspriserna höjs, men lönerna släpar efter.
Helen förkortade telefontjänstens öppettider och tog bort e-postadressen från hemsidan – prickas för bristande kundservice
En del av kunderna hann inte sköta sina ärenden i tid.
AI tar sig an kampen mot oönskade telefonsamtal
Ska driva bedragare och telefonförsäljare till vansinne.
Marknadsdomstolen ska reda ut: Borde Vanda och Kervo välfärdsområde ha konkurrensutsatt Sarastiatjänsterna
Konkurrens- och konsumentverket (KKV) anser att Vanda och Kervo välfärdsområde gjort fel i fråga om Sarastia.
KKV kräver att Marknadsdomstolen utreder välfärdsområdets köp av Sarastias tjänster, och att avtalet med Sarastia avslutas i förtid.
Välfärdsområdet köpte år 2022 personaladministrationstjänster för 9,3 miljoner euro direkt av Sarastia.
Enligt välfärdsområdet var det frågan om en intern upphandling, eftersom Sarastia är en anknuten enhet.
Välfärdsområdet äger genom aktier 0,04 procent av Sarastia.
Enligt KKV borde välfärdsområdet ha konkurrensutsatt upphandlingen.
KKV började reda ut det hela på begäran av bland annat EK och Företagarna i Finland.
KKV uppger i ett pressmeddelande att oklarheter kring interna upphandlingar har blivit vanligare, och verket hoppas att Marknadsdomstolens beslut klargör spelreglerna.
Det råder till exempel oklarhet kring om Helsingfors stad som aktieägare i Sarastia gjorde rätt i att kringgå konkurrensutsättning.
Allt fler konsumentskyddsanmälningar om problem med solpaneler
”Oroväckande”, säger branschorganisationen.
Kund fick färdigt avtal istället för offert – priserna var så höga att kunden bytte elbolag
Viktigt att elbolagen gör skillnad på offerter och avtal.
Kunden ska veta vad läkarbesök kostar – privata vårdjättar lovar bli tydligare
De privata vårdjättarna Terveystalo, Mehiläinen och Pihlajalinna har förbundit sig vid att ange sina priser tydligare i framtiden, uppger Konkurrens- och konsumentverket.
Konsumentombudsmannen hade fäst uppmärksamhet vid att det ofta förblev oklart vad ett läkarbesök eller olika undersökningen faktiskt kostar.
Enligt konsumentombudsmannen ska alla uppgifter som konsumentskyddslagen kräver, såsom priset på tjänsten, alltid anges då en person bokar tid till privata hälso- och sjukvårdstjänster på nätet.
Nu har de privata aktörerna lovat att genomföra de ändringar som konsumentombudsmannen kräver på sina webbplatser.
Stadsdirektören lämnade Lojo för en grävmaskins skull – nu påpekar myndighet att staden gjorde fel då maskinen köptes
Konkurrens- och konsumentverket bannar Lojo.
Skrev du på ett elavtal då priset var som dyrast? Det här är konsumentverkets råd till dig
Tiotusentals hushåll missar billig el.
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen för att ha erbjudit konsumenter dyrare krediter än lagen tillåter.
Bolaget har tagit betalt för ”kompletterande tjänster” – så som möjlighet att göra ändringar i betalningstidtabeller och förhandsbetalningar – som egentligen borde klassas som kreditkostnader. Kreditkostnader omfattas av prisreglering med ett lagstadgat maximibelopp, vilket Bondora inte tagit i beaktande.
I förhandlingarna med Bondora har man inte nått samförstånd och därför söker ombudsmannen ett avgörande i ärendet av Marknadsdomstolen.
Disponentkartell dömdes till miljonböter
Marknadsdomstolen har dömt Finlands fastighetsförvaltningsförbund samt sex företag inom disponentbranschen till böter. Sammanlagt uppgår bötessumman till 4,9 miljoner euro.
Enligt marknadsdomstolen har de dömda aktörerna gjort sig skyldiga till brott mot konkurrenslagen, bland annat genom rekommendationer om prissättning för disponenttjänster. Brotten inträffade under åren 2014–2017.
Bötessumman är betydligt mindre än de cirka 22 miljoner euro som Konkurrens- och konsumentverket yrkade på.
KKV: Disponentförbundet och flera disponentföretag misstänks för priskartell
Kundpriserna kan felaktigt ha stigit med runt 10 procent.
Från och med årsskiftet krävs skriftligt anbud och konsumentens underskrift även inom telefonförsäljningen
De nya reglerna är avsedda att skydda konsumenterna.
Krista Kiurus ministerium säger att alternativ vård inte hör till dem – utreder ändå kvacksalverilag
Svenska Yle lyfte i måndags fram problem inom den alternativa vården på grund av en brist på reglering. För tillfället är det konsumentskyddet som har ansvar.
Vart tionde Black Friday-erbjudande är falskt – nya regler ska få bukt med fejkade rabatter
Snart måste affärerna uppge det lägsta priset som en produkt sålts för under den senaste månaden. Genom nya regler hoppas man kunna motverka fejkreor.
Enligt reklamen lär "Universums finaste simhall" finnas på Georgsgatan – får man påstå vad som helst i marknadsföringen?
Georgsgatans simhall i Helsingfors är landets äldsta.
Taxireformen höjde priserna i genomsnitt – sämre tillgång till taxi på landsbygden utanför tätorter
Stora prisvariationer då man jämför taxiföretag.
Elbolaget sade upp Per-Eriks avtal, men kan inte betala ersättningar: ”Kassan är tom”
Cirka 70 000 kunder drabbas.
Hotell krävde dubbelbetalning och beslagtog pass – nu ingriper det turkiska turistministeriet i charterkaoset i Alanya
Charterbolaget Deturs alla avresor från Finland har avbokats. Nu jobbar Turkiet på att förhindra lokala hotell från att kräva pengar av utsatta turister. För en del finländare har kaoset samtidigt inte märkts av alls.
Resebyrå Deturs kunder har problem i Turkiet – hotellen kräver att kunderna betalar hotellvistelsen på nytt
Turisterna får inte tag på resebolaget.
Över hundra klagomål om solpanelsföretag som lurat äldre – vi ställde fem frågor till Konsumentverket
Ny lag på kommande för bättre konsumentskydd.
Hangö stad lät bli konkurrensutsätta läkartjänster – kan dömas till böter på 65 000 euro
Hangö spjälkte upp avtalet i kortare tidsperioder.
Experter: Ofta onödigt att köpa skild försäkring eller garanti när du handlar ny elektronik
Elektronikaffärer säljer aktivt olika tilläggsskydd.
Bilverkstaden höll Tiina-Kaisas bil som pant tills hon betalade för reparation som inte gjorts
Verkstaden kräver betalning för arbete som gjorts inkorrekt.
Har du märkt att VR:s biljetter blivit billigare? Ny rapport visar att passagerare har sparat 80 miljoner euro
Konkurrerande busstrafik har gynnat tågpassagerare.
Närmare två tusen anmälningar om problem i samband med bilservice varje år – myndigheter uppmanar kunder att kolla fakturan noggrant
Brister och fusk ingen överraskning för myndigheterna.
Data visar: Bluffreorna frodas under Black Friday – mer än var tionde rabatt är falsk
Bluffreor är olagliga i Finland.
Kunder i kläm då konkurrenslagen tolkas på olika sätt – KKV: "Vi lägger upp en ram för taxiföretagen som sedan ska se till att det fungerar"
Konkurrens- och konsumentverkets utlåtande tolkas olika.
Busskartell har uppdagats i Åbotrafiken – böter på nästan två miljoner euro krävs av sex olika bussbolag
Sex bussbolag i Åboregionen har agerat som kartell.
Hård kritik mot konkurrensmyndigheternas tolkning av taxilagen: "Det här leder till en försämring för både kunder och företagare"
Prioriteringen av enskilda taxiföretagare slopas den 15.9.
Högsta förvaltningsdomstolen hittade inte bevis för bilskolekartell i Borgå
Tre bilskolor i Borgå anklagades.
Är det rätt av Finnair att sälja biljetter till flyg som aldrig lämnar marken?
Finnair har tvingats ersätta hundratals miljoner euro.
Nytt förslag om Veikkaus: Staten borde dela ut bidragspengarna i stället för spelbolaget
Motiveras med konflikt mellan vinstkrav och samhällsansvar.
KKV: Disponentförbundet och flera disponentföretag misstänks för priskartell
Kundpriserna kan felaktigt ha stigit med runt 10 procent.
Elbolaget som i fjol samlade på sig nästan tusen klagomål
Fi-Nergy tar betalt i förväg och behåller överskottet.
Väntan är tung för Vastaamo-offren – och nya brott begås med de läckta id-uppgifterna
Polisen ser positivt på att få största dataintrånget löst.
Pargas får böta 200 000 euro i Arkea-affären - men staden sparade också på att övergå till Kaarea
"Det här var ett misstag, men det händer inte ofta."
Konkurrensmyndighet: Friare apoteksmarknad är inte farlig för kunderna - apotekarna protesterar
Apotekarna hänvisar till eget förslag från i somras.
Svenska Yle avslöjar: Skattepengar slösas och digital utveckling släpar efter när kommuner undviker it-samarbeten – Åland visar att gemensamma lösningar fungerar
Digital utveckling lider när kommuner undviker it-samarbete.
Vem kan portförbjuda kunder som inte använder munskydd? - "Alla har rätt att handla mat!", säger konsumentskyddet
Lagändring behövs om rekommendation ska bli till tvång.
Varför talar Alfons bara finska på Netflix? Licenser och upphovsrätt sätter finlandssvenska streamare i kläm
Vissa filmer går inte att se med svenskt tal eller textning.
Konkurrens- och konsumentverket säger nej till fusion av Mehiläinen och Pihlajalinna
Marknadsdomstolen måste fatta beslut inom tre månader.
Veikkaus miljonavtal för centralspelsystem var olagligt – får inte böter
Avtalet är värt tiotals miljoner euro.
STT: Munskydd som inte fyller säkerhetskraven vanliga på marknaden
Tillverkare kan också ha uppgett en för hög säkerhetsklass.
Efter en paus på sex år: Jokerit spelade träningsmatch mot ett FM-ligalag
Jokerit vann över Jukurit i träningsturnering.
Svårt att få tillbaka pengarna för avbokade utlandsresor: "Vi har hört om kunder som fått vänta i flera månader"
Om resebolaget avbokar ska resan återbetalas inom 14 dagar.
Två av tre finländare vill förbjuda telefonförsäljning – Konkurrens- och konsumentverket föreslår att man begränsar verksamheten
Borde alla telefonköp kräva en skriftlig bekräftelse?
Konsumentverket fick flera tusen klagomål på grund av coronan - handlade om gymmedlemskap och resor
Många gym har öppnat utan att meddela kunderna.