Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

En man i mössa med björnöron och ett bikupsmönstrat förkläde står i förgrunden, i bakgrunden sitter fyra människor kring ett litet bord.

Teater: Välspelad djurfabel snubblar vid avgrundens rand

Mamman och gorillan spelas på svenska i Östra Centrum.

Paul Olin, Betaniahuset och Jan Liesaho.

Teaterhuset Universum renoveras till daghem – nu söker man febrilt efter nya utrymmen

Sirius Teatern och Teater Mars hör till grupperna som måste flytta från Styrmansgatan i Helsingfors. ”Vi har älskat utrymmet”, säger Paul Olin som stod på scenen i husets teaterpremiär 2001. ”Men kanske blir det här början på något riktigt nytt.”

En grupp dansare i pastellfärgade kläder ligger huller om buller i en hög på golvet.

Scenkonst: Det bedrägliga ljuset är en svävande föreställning om minne, förgänglighet, allt och inget

Föreställningen gör breda tematiska anspråk men förblir rätt vag i sina påståenden, såvida inte vagheten själv är budskapet.

En kvinna i vit skjorta gör ett danssprång. I bakgrunden går en svartklädd man.

Teater: Tänk om ingen längre skulle behöva dö?

Infinito utspelar sig i odödligheten.

Foto från Marat/Sade på Universum.

Teaterrecension: Marat/Sade eller revolution i Mumindalen?

Tre finlandssvenska teatrar går i kamp med utmanande pjäs.

Foto från Jag, Inga Finne.

Teaterrecension: Jag, Inga Finne – hundraåringen som klev ut ur glömskan

Den nationella självbilden granskas i ny pjäs på Universum.