Senaste artiklar
Konsumentombudsmannen missnöjd med Santander
Konsumentombudsmannen ingriper i kreditbolaget Santander Consumer Finance på grund av för höga kreditkostnader och oklar marknadsföring.
KO påpekar att konsumenter bör få information om kostnader på ett entydigt och tydligt sätt och att bolaget inte kan uppbära avgift för vanlig kundbetjäning.
Santander hade krävt 70 euro per timme och minst 35 euro per utredning då låntagaren hade begärt skriftlig utredning vid lån. Santander gav också motsägelsefulla uppgifter om betalningar.
Konsumentombudsmannen fann också problem bland annat med den avgift som togs för kontoförvaltning och för grundandet av krediten samt med den ränta som tas ut på avgiften för att grunda krediten.
Dessa avgifter är direkt kopplade till kreditförhållandet och ska därför räknas som kreditkostnader, slår KO fast.
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen
Kreditbolaget Bondora dras inför Marknadsdomstolen för att ha erbjudit konsumenter dyrare krediter än lagen tillåter.
Bolaget har tagit betalt för ”kompletterande tjänster” – så som möjlighet att göra ändringar i betalningstidtabeller och förhandsbetalningar – som egentligen borde klassas som kreditkostnader. Kreditkostnader omfattas av prisreglering med ett lagstadgat maximibelopp, vilket Bondora inte tagit i beaktande.
I förhandlingarna med Bondora har man inte nått samförstånd och därför söker ombudsmannen ett avgörande i ärendet av Marknadsdomstolen.
Expert på konsumentskydd: Vasa Elektriskas pris fortfarande oskäligt
Tycker bolaget har råd med en större sänkning.
Ensamstående äldre luras att köpa solpaneler för tiotusentals euro: "Det här är fullständigt obegripligt"
Hårresande metoder används i marknadsföringen av solpaneler.
Konsumentombudsmannen har fått över 200 anmälningar om elbolaget Fi-Nergy Voima redan i år – vd:n försvarar sig
Borgåbo förstod inte att hen ingått avtal med företaget.
Finnair får kritik för sin ersättningspolicy vid försenade flyg - behandling i marknadsdomstolen inleds idag
Bolaget prickas för att snåla med passagerarersättningar.
Black Friday orsakade många klagomål till konsumentmyndigheterna - felaktiga priser och produkter som inte levererades
Främst affärer som säljer elektronik och hushållsmaskiner.