Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

I år repareras fler broar i Egentliga Finland än i fjol – bron över Kustö sund en utmaning

Närings- trafik och miljöcentralen meddelar att totalt tretton broar kommer att repareras i Satakunta och Egentliga Finland.

Det största broprojektet är förnyandet av Rävsundsbron och Hessundsbron. Årets mest utmanande projekt är bron över Kustö sund i S:t Karins. Där är terrängen speciellt svår.

Kostnaden för dessa reparationer landar på cirka nio miljoner euro. Det är fem miljoner euro mindre än förra året. NTM-centralen vill ändå betona att de reparationer som behöver göras är billigare än de som gjordes förra året.

Broarnas skick är inte alltid synligt för trafikanterna, så reparationsarbetet kan ibland komma som en överraskning.

I Egentliga Finland finns 1 132 broar varav 100 är i dåligt skick. I Satakunta finns 699 broar varav 64 behöver repareras.

En karta som visar vart den nya bron ska byggas mellan åbo och pargas.

Oljud oroar invånare då vägen mellan Pargas och Åbo ska bli kortare: ”Vi undrar varför det är så bråttom ut till skärgården”

Vägplanen för en ny omfartsväg från Skärgårdsvägen över Kustö till S:t Karins börjar ta form. Områdets invånare ifrågasätter om de planerade bullerskydden kommer vara tillräckliga för att hålla oljudet borta.

Kirjalansalmen silta, Rävsundsbron

Arbetet med Rävsundsbron och Hessundsbron inleds – trafiken i området påverkas

Trafiken i området kommer att påverkas då byggarbetet drar igång i oktober. De nya broarna byggs mellan 2022–2025 och de gamla broarna rivs 2026.

Hastighetskamera på Rävsundsbron i Pargas.

Fartkameror ska minska på fortkörningarna på Rävsundsbron

Rävsundsbron ska ersättas om några år.

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins

Förslag: Bygg Rävsundsbron öster om gamla bron

Planerna för den nya Rävsundsbron i Pargas har klarnat.

rävsundsbron,

Rävsundsplanerna dammar av kortare Skärgårdsväg

Dyr investering, men kortare och säkrare väg.

alternativ för rävsundsbron, östra dragningen

Här är planerna för en ny bro mellan Pargas och S:t Karins

Valet står mellan en hängbro och en stålbalkbro.

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins.

Bro eller tunnel mellan Pargas och S:t Karins?

På onsdag kväll presenteras alternativen för allmänheten.

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins

Den nya Rävsundsbrons framtid klarnar i januari

I januari 2016 ska nya skisser visas upp.

Rävsundsbron

Regionens broar i dåligt skick

Rävsundsbron en av de största utmaningarna.

Planeringen av en ny bro till Pargas kör igång

Den nya bron ska stå klar innan Rävsundsbron ger upp

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins

Hastigheten sänks på Rävsundsbron

Hastigheten sänks från 80 till 70 kilometer i timmen.

Nya begränsningar på Rävsundsbron

Hastighetesbegränsningen sänks på bron

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins

Rävsundsbrons skick skapar debatt - en ny bro klar tidigast om 10 år

Bron är i så dåligt skick att den snabbt måste ersättas

Skärgårdsvägen i Pargas

Skärgårdsvägen ska bli tryggare

Nya korsningar och svängfiler kunde byggas

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins

Rävsundsbron fyller 50 år - men brons dagar är räknade

Bron är den enda fasta förbindelsen från Pargas

Pargas förbindelse till fastlandet är för ömtålig

En bro mellan Pargas och Sagu skulle ha många fördelar

Nya viktbegränsningar ett problem för Rävsundsbron

Den högsta tillåtna vikten för tungtrafik höjs

Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins

Tungtrafiken sätter press på våra broar

Den tillåtna vikten på transportbilar höjs

rävsundsbron byggs, 1963

Rävsundsbron till Pargas byggs 1963

Kraftiga don på Finlands längsta hängbro