Senaste artiklar
I år repareras fler broar i Egentliga Finland än i fjol – bron över Kustö sund en utmaning
Närings- trafik och miljöcentralen meddelar att totalt tretton broar kommer att repareras i Satakunta och Egentliga Finland.
Det största broprojektet är förnyandet av Rävsundsbron och Hessundsbron. Årets mest utmanande projekt är bron över Kustö sund i S:t Karins. Där är terrängen speciellt svår.
Kostnaden för dessa reparationer landar på cirka nio miljoner euro. Det är fem miljoner euro mindre än förra året. NTM-centralen vill ändå betona att de reparationer som behöver göras är billigare än de som gjordes förra året.
Broarnas skick är inte alltid synligt för trafikanterna, så reparationsarbetet kan ibland komma som en överraskning.
I Egentliga Finland finns 1 132 broar varav 100 är i dåligt skick. I Satakunta finns 699 broar varav 64 behöver repareras.
Arbetet vid Rävsundsbron går framåt – buller, vibrationer och korta trafikstopp att vänta
Rävsundsbron ska vara klar 2025.
Oljud oroar invånare då vägen mellan Pargas och Åbo ska bli kortare: ”Vi undrar varför det är så bråttom ut till skärgården”
Vägplanen för en ny omfartsväg från Skärgårdsvägen över Kustö till S:t Karins börjar ta form. Områdets invånare ifrågasätter om de planerade bullerskydden kommer vara tillräckliga för att hålla oljudet borta.
Sju saker du inte visste om Rävsundsbron och Hessundsbron – nu börjar arbetet med att förnya broarna
Båda de nuvarande broarna är mer än 50 år gamla.
Arbetet med Rävsundsbron och Hessundsbron inleds – trafiken i området påverkas
Trafiken i området kommer att påverkas då byggarbetet drar igång i oktober. De nya broarna byggs mellan 2022–2025 och de gamla broarna rivs 2026.
Fartkameror ska minska på fortkörningarna på Rävsundsbron
Rävsundsbron ska ersättas om några år.
Bron över Kustö sund måste förnyas – byggs troligtvis samtidigt som nya Rävsundsbron och Hessundsbron
Nuvarande bron har tre till sex år kvar, visar granskning.
För tungt fordon kunde inte köra över Rävsundsbron och fick vända tillbaka: "Viktbegränsningarna borde inte vara någon överraskning"
Asfaltfräsare kunde inte transporteras till Pargas.
Snart börjar den nya Rävsundsbron byggas – intensiva förberedelser pågår
Projektet förväntas kosta 128 miljoner euro.
Nya broar i Pargas bådar gott för turismen: "Jag hoppas Rävsundsbron blir så vacker att den är en attraktion i sig själv"
Planerna för nya broar går framåt.
Rävsundsbron stängs för tung trafik – nytt hängstag installeras natten mellan onsdag och torsdag
Bussar kommer ändå kunna köra över bron.
Rävsundsbron repareras natten mellan den 5 och 6 maj – begränsningar i den tunga trafiken införs
Ett hängstag på bron ska bytas ut.
Reparationerna på Rävsundsbron sker troligtvis i maj – då hängstaget byts ut får ingen tung trafik köra över bron
Vilka dagar begränsningen gäller är ännu inte klart.
"Det är viktigare att förbättra Skärgårdsvägen än att bygga Pargasleden" - alla håller inte med om att Pargasleden behövs
En alternativ väg till fastlandet borde utredas.
Det lönar sig att bygga Pargasleden samtidigt som Rävsundsbron förnyas: "Det är finansieringen som avgör tidtabellen"
"Jag ser många fördelar för trafiksäkerheten och miljön."
Kommunikationsministern: "Vi var alla mycket eniga om att det krävs snabba åtgärder" - en ny bro över Rävsundet kan börja byggas redan nästa år
"Jag vill försäkra att allt går framåt utan dröjsmål."
"Vi vill att kommunikationsministern ska se hur lönsam Pargasleden är" - dagens möte med kommunikationsministern leder förhoppningsvis till en lösning för Rävsundsbron
Kortare restid och mindre utsläpp med Pargasleden.
Landskapsstyrelsen vill försnabba finansieringen av ny Rävsundsbro - "viktigt att få med bron i tilläggsbudgeten"
"Alla förstår att något måste göras."
Transportföretagare oroar sig för hur länge Rävsundsbron håller: "Hela Pargas stannar om bron går sönder"
De största skadorna repareras under våren.
Industriföretagare i Pargas är bekymrade över Rävsundsbrons dåliga skick: "Om läget blir sämre minskar även vår konkurrenskraft"
En ny bro kan komma tidigast 2025.
Skadorna på Rävsundsbron mellan Pargas och S:t Karins har förvärrats - nu sänks hastigheten på bron
Planeringen av den nya bron snabbas på.
Rävsundsbron reparerades - stålkonstruktioner svetsades natten mot fredag
Bron var stundvis stängd för trafik.
Förslag: Bygg Rävsundsbron öster om gamla bron
Planerna för den nya Rävsundsbron i Pargas har klarnat.
Rävsundsplanerna dammar av kortare Skärgårdsväg
Dyr investering, men kortare och säkrare väg.
Här är planerna för en ny bro mellan Pargas och S:t Karins
Valet står mellan en hängbro och en stålbalkbro.
Bro eller tunnel mellan Pargas och S:t Karins?
På onsdag kväll presenteras alternativen för allmänheten.
Den nya Rävsundsbrons framtid klarnar i januari
I januari 2016 ska nya skisser visas upp.
Regionens broar i dåligt skick
Rävsundsbron en av de största utmaningarna.
Planeringen av en ny bro till Pargas kör igång
Den nya bron ska stå klar innan Rävsundsbron ger upp
Hastigheten sänks på Rävsundsbron
Hastigheten sänks från 80 till 70 kilometer i timmen.
Nya begränsningar på Rävsundsbron
Hastighetesbegränsningen sänks på bron
Rävsundsbrons skick skapar debatt - en ny bro klar tidigast om 10 år
Bron är i så dåligt skick att den snabbt måste ersättas
Skärgårdsvägen ska bli tryggare
Nya korsningar och svängfiler kunde byggas
Rävsundsbron fyller 50 år - men brons dagar är räknade
Bron är den enda fasta förbindelsen från Pargas
Pargas förbindelse till fastlandet är för ömtålig
En bro mellan Pargas och Sagu skulle ha många fördelar
Nya viktbegränsningar ett problem för Rävsundsbron
Den högsta tillåtna vikten för tungtrafik höjs
Tungtrafiken sätter press på våra broar
Den tillåtna vikten på transportbilar höjs
Rävsundsbron till Pargas byggs 1963
Kraftiga don på Finlands längsta hängbro