Senaste artiklar
Fäbodavägen i Jakobstad rätas ut
I Jakobstad har Fäbodavägen stötts och blötts i årtionden.
Nu ser det ut som om man äntligen kommer till skott med att bygga en rakare väg som blir en del av statens vägnät.
Den nuvarande vägen som är både smal och kurvig ersätts av en sträcka som staten ska underhålla.
Nu väntar staden på att trafik- och kommunikationsverket Traficom ska godkänna planen för vägen.
Jakobstad står ändå för både planerings- och byggkostnader på uppskattningsvis 2,2 miljoner euro.
Den nya vägen väntas vara klar inom ett par år och dras från rondellen vid Västerleden, söder om travbanan och möter Fäbodavägen före korsningen vid Farmvägen.
Tarvobron i Munksnäs stängs av – välj annan rutt för din promenadrunda
Östra Tarvobron stängs av, eftersom det inte är tryggt att röra sig på den.
Helsingfors stad ber dem som rör sig i området att ta en cirka 200 meter lång omväg längs Ritobergsvägen. Skyltar har satts ut.
Det är frågan om en 150 meter lång pontonbro i Munksnäs, mellan fastlandet och holmen Tarvo. Bron är avsedd för gång- och cykeltrafik.
Staden uppger i ett pressmeddelande att bron från år 1998 tjänat klart. Den behöver, speciellt efter skador från de senaste vinterstormarna, ersättas med en ny.
Bygget av Sandögatans cykelbana i Vasa tar paus över vintern
Anläggandet av cykelbanan längs Sandögatan i Vasa tar paus över vintern. Under pausen har de nya trottoarerna och cykelvägarna en yta av krossgrus, och den slutliga asfalteringen av körbanorna görs i vår och sommar.
Bygget har försenats på grund av att marken sett annorlunda ut än förväntat och i synnerhet schaktningarna blev man tvungen att göra på ett annat sätt än planerat. Därför förlängs tidtabellen till nästa år.
Bygget kommer att fortsätta så fort tjälen har gått ur marken. Då görs bland annat trädplanteringar, sten- och asfalteringsarbeten samt andra färdigställande arbeten. Dessutom kommer sträckan mellan Strandgatan och Inre hamnen och sträckan mellan Rådhusgatan och Handelsesplanaden att byggas under nästa år.
Ingå bygger ut fibernätet – 1 500 fastigheter ska få tillgång till snabbare dataförbindelser
Västnyländska Karis Telefon blir leverantör.
Lovisas flytande bro repareras efter ruskvädret
Den flytande Kronobron i Lovisa ska förbättras och renoveras efter höststormarna.
Under de kommande veckorna ska man installera bräder längs nedre delen av broräcket så att bron blir ännu säkrare att gå på.
Kronobrons markstöd har delvis gett vika men enligt staden så förorsakar det ingen fara för dem som använder bron. Markstödet ska repareras och samtidigt förstärkas.
Staden påminner om att beakta vädret när man rör sig på bron. Brons yta kan emellanåt vara hal i höstvädret.
Nu ska bilister köra över Kustösundet på en reservbro – i nästan ett år
Hastighetsbegränsningen är 30 km/h på reservbron.
Ny temporär träbro togs i bruk i Hagalund
Efter olyckan i Hagalund i Esbo i maj, där 24 personer skadades då en tillfällig bro rasade, har de temporära broarna i området rivits ner och nu ersatts av en ny träkonstruktion.
Den nya träbron togs i bruk den 2 oktober och går över Östanvindsgränden. Tanken är att du ska kunna gå från köpcentret Ainoa till Omnia och vidare till Norrskensvägen.
En till bro ska byggas under hösten.
Broarna finns där eftersom ett omfattande byggarbete pågår i centrala Hagalund.
HS: Brändö bro måste rivas och byggas om
År 2021 påbörjade Helsingfors stad markundersökningar som visade att det inte är lönsamt att reparera Brändö bro. Den måste monteras ner.
Borgå stad: Flytta båten till södra sidan av Gamla bron redan i höst
Gamla bron i Borgå ser ut att renoveras i början av 2024.
Borgå stad förbjuder därför trafik längs ån vid Gamla bron i vinter och under hela byggarbetet.
De som behöver flytta sin båt längs ån till brons södra sida borde göra det redan under hösten.
Enligt den preliminära tidtabellen håller ombyggnadsarbetena vid Gamla bron på från början av 2024 till maj 2025.
Målet är att förnya bron så att den motsvarar dagens krav, och att förbättra brons säkerhet och bärkraft.
Smidigare väg till och från Pargas kan bli verklighet – Pargasleden prioriteras i regeringens finansiering
Redan för 50 år sedan gjordes planer för Pargasleden. Då regeringen gör sina finansieringsbeslut får Pargasleden prioriterad status.
Knappt om tid att få rondellbygge i Korsholm klart till skolstart
Just nu pågår ett rondellbygge i korsningen av Korsholmsvägen och Källängsvägen i Smedsby i Korsholm. Målet är att rondellen ska vara asfalterad och kantstenar på plats till skolstarten den 15 augusti, men det kan bli knappt om tid.
Hangö–Hyvinge-banan: Ingen lösning för farliga plankorsningen i Sannäs i Karis
En bro skulle kräva mer tid och egna projektpengar.
Ingå vill förbättra fibernätet på landsbygden
Kommunen hoppas bättre fibernät förbättrar möjligheten att jobba på distans och att vara företagare på landsbygden. En fiberanslutning anses också höja värdet på fastigheterna.
Kommunen vill samarbeta med en extern aktör för att på sikt bygga ut fibernätet till hela kommunen. De flesta hushållen ska kunna ansluta sig till fibernätet till ett rimligt pris, som är högst 3 000 euro.
Nylands förbund sköter upphandlingen av projektet. Följande steg är därför att kommunstyrelsen ger kommundirektör Robert Nyman och kommuningenjör Piia Nordström i uppdrag att be Nylands förbund inleda upphandlingen.
Markägare i Korsholm överväger att låta åkrar svämma över efter hamnvägsvalet
Jordbrukare vill visa missnöje över ny hamnväg.
WSJ: Kina har också säkerhetstrupper utomlands, men de fungerar inte som ryska Wagner
En allt mer synlig del av Kinas växande globala avtryck.
Reparationen av Mannerheimvägens bro fortsätter
Helsingfors stad fortsätter arbetet med att reparera Mannerheimvägens bro.
Arbetet inleds måndagen den 3 juli. Då stängs gång- och cykelvägen Banan av från trafik under Mannerheimvägen, av säkerhetsskäl.
Cyklister och fotgängare får ta en liten omväg så länge arbetet pågår.
Renoveringen av bron stoppades i maj på grund av att en naturskyddsförening krävde att bron skulle skyddas. Kravet togs tillbaka i slutet av juni, och nu fortsätter staden förnya bron.
Betongvalvet kommer att bytas ut, men brons stenvalv kommer att restaureras så att stenfasaden bevaras.
Staden övervägde att restaurera bron så att det gamla betongvalvet bevarades, men konstruktionen ansågs vara i för dåligt skick.
De tillfälliga broarna i Hagalund rivs – i stället byggs en träbro och en förbindelse på marknivå
De olycksdrabbade broarna ska rivas, och nybygget påskyndas.
Broarna till Svinö i Borgå ska förnyas – men först om några år
Broarna förstärks så de håller tills dess.
Regeringen ska utreda en fast förbindelse mellan Vasa och Umeå
Inte nödvändigtvis en bro, kan också vara en gasledning.
Nu byggs cykelvägar längs Östra Strandgatan i Åbo
Åbo stad ska bygga enkelriktade cykelvägar på båda sidorna av Östra Strandgatan. Samtidigt förnyas också bland annat gatubelysningen och trafikljusen på gatan.
Den första sträckan som byggs ut är mellan Teaterbron i centrum och Sotalaisgatan i Martins. Det arbetet inleds i juli och ska stå klart i september. Efter det bygger staden ut sträckan mellan Teaterbron och Rettigsbrinken.
Projektet kostar drygt 6 miljoner euro och staten står för drygt en miljon euro. Arbetet inleds i juli.
Korsholm föreslår tunnel eller broalternativ för hamnvägen
Ifall målet med hamnvägen är att minska på trafikmängderna i Vasa centrum så är tunnel- eller broalternativet att föredra. Det anser samhällsutskottet i Korsholm.
– Bro-alternativet är det dyraste, men vill man ha effekt ska man använda det, konstaterar utskottets ordförande Kenth Nedergård (SFP).
Konsekvensbedömningen som utskottet tog ställning till gällde de två alternativ för hamnvägen som skulle löpa genom markområden i Korsholm, det vill säga Fladan och Vikby-alternativen.
Av dessa två alternativ föredrar utskottet Vikby-alternativet, men man anser att det primära syftet med Vasa hamnväg är att minska på genomfartstrafiken via Vasa stadscentrum och det uppfylls inte i dessa två alternativ.
Spårjokern börjar kanske gå redan på hösten
Under sommaren ska de sista arbetena och testen på spårjokern utföras och det finns goda chanser att spårvägen blir klar och kan börja användas i förtid.
Planen är att projektet ska lämnas över till Huvudstadsregionens stadstrafik i augusti.
Om snabbspårvagnen kan börja köras redan då beror på hur många enskilda spårvagnar som levererats och hur många förare det finns. Spårjokern ska tas i bruk nästa år men i bästa fall börjar trafiken gå redan i höst.
För tillfället har 10 av linjens 29 spårvagnar anlänt. Resten ska levereras senast nästa sommar.
Spårjokern kommer att gå mellan östra centrum och kägeludden och sammanlagt finns det 34 hållplatser längs rutten.
Pålningsarbete vid Hessundsbron inleds nästa vecka – körfältet mot Pargas och Korpo stängs av
Pålningsarbete vid Hessundsbron orsakar buller och trafikarrangemang i närmiljön. Trafikarrangemangen tas i bruk när arbetet startar på kvällen den 5 juni.
Gång- och cykelleden söder om Hessundsbron flyttas på en cirka 200 meter lång sträcka till en separat rutt under arbetet.
På Skärgårdsvägen stängs körfältet mot Pargas/Korpo av och trafiken dirigeras med hjälp av trafikledare.
Källa: Trafikledsverket.
Arbeten på Skatudden rör till trafiken ytterligare
Skatuddsborna kommer att få en besvärligare bilsommar i år. Orsaken är omfattande arbeten som pågår och de för med sig en del specialarrangemang.
Infrastrukturen kommer att förnyas, bland annat spårtrafiken, tele- och belysningsnätet ska förnyas.
Det här kommer att påverka fotgängare och bilister men också spårvagnstrafiken kommer delvis att vara på undantagsrutter.
Esbo stad håller tillfälliga broar i Hagalund stängda efter broraset – inspektion uppdagade flera brister
Enligt en utomstående inspektion som Esbo stad beställt finns flera problem med de tillfälliga broarna vid ett bygge i Hagalund.
Broarna hålls därför stängda tills vidare, meddelar staden.
Staden stängde broarna efter olyckan 11 maj då en tillfällig bro rasade och tiotals skolbarn skadades.
Den utomstående inspektören har bland annat hittat brister i stöd och låsning av ställningarna samt brister i stödet av gallren mot knäckning.
En del av planeringsarbetet och beräkningarna måste också preciseras.
Reparationerna som krävs har redan genomförts men en ny utomstående inspektion måste göras innan broarna kan öppnas igen.
Olycksutredningscentralen utreder orsaken till broraset.
Risken för ett broras i Åbo är liten: ”Vi är noggranna med att förebygga den här typen av situationer”
Broraset i Esbo har lett till diskussion också i Åbo.
Bygget av nya Rävsundsbron och Hessundsbron i Pargas går som på räls – i sommar ökar byggtakten markant
Nu står pålningsarbetet stilla då områdets fiskar ska yngla.
I år repareras fler broar i Egentliga Finland än i fjol – bron över Kustö sund en utmaning
Närings- trafik och miljöcentralen meddelar att totalt tretton broar kommer att repareras i Satakunta och Egentliga Finland.
Det största broprojektet är förnyandet av Rävsundsbron och Hessundsbron. Årets mest utmanande projekt är bron över Kustö sund i S:t Karins. Där är terrängen speciellt svår.
Kostnaden för dessa reparationer landar på cirka nio miljoner euro. Det är fem miljoner euro mindre än förra året. NTM-centralen vill ändå betona att de reparationer som behöver göras är billigare än de som gjordes förra året.
Broarnas skick är inte alltid synligt för trafikanterna, så reparationsarbetet kan ibland komma som en överraskning.
I Egentliga Finland finns 1 132 broar varav 100 är i dåligt skick. I Satakunta finns 699 broar varav 64 behöver repareras.
Helsingfors ska bygga nio kilometer till cykelväg för närmare 30 miljoner euro
Nu kan Helsingfors börja förbereda en ny sträcka för cykelvägen Norra Banan från Kottby station till kommungränsen mot Vanda.
Fullmäktige godkände på onsdagen översiktsplanen och kostnadsberäkningarna för cykelvägen.
Banan beräknas kosta ungefär 29 miljoner euro.
Dessutom godkändes en kläm som säger att staden ska utreda möjligheten att köpa mer mark i Mosabacka för att cykelvägen ska kunna göras ännu rakare än vad planerna hittills tillåtit.
Efterlängtad cykel- och gångled i Nagu blir av – ska börja byggas nästa år
På onsdag presenterar Närings- trafik- och miljöcentralen planen för den kommande gång- och cykelleden i Nagu. Den planerade leden är cirka 13 kilometer lång och går mellan Ernholmsvägen och Prostviks färjehamn.
Åbo stad mätte hur flitigt Logomobron används – resultatet var jämförbart med andra broar i staden
Åbo har räknat hur mycket Finlands dyraste bro används per kvadratmeter. Det här är den första gången som användningen av bron mätts sedan den blev klar för ett år sedan.
Sju saker du inte visste om Rävsundsbron och Hessundsbron – nu börjar arbetet med att förnya broarna
Båda de nuvarande broarna är mer än 50 år gamla.
Arbetet med Rävsundsbron och Hessundsbron inleds – trafiken i området påverkas
Trafiken i området kommer att påverkas då byggarbetet drar igång i oktober. De nya broarna byggs mellan 2022–2025 och de gamla broarna rivs 2026.
Gatuarbetena i Vasa centrum fortskrider – nu asfalteras rondellen vid järnvägsstationen
Om ungefär två månader beräknas förlängningen av gågatan i Vasa vara klar.
Lillholmens bro öppnad för allmän trafik – lokal bilförening inledde med parad över bron
Bron öppnades för biltrafik 25 augusti klockan 12.
Nu är bron i Läpp i Karis i bruk – hela korsningen färdig i augusti
Kostnaderna uppgår till fyra miljoner euro.
Cykling har minskat stadigt sedan 2020 – Cykelförbundet vill se satsning på 100 miljoner i nästa budget
Cykling har minskat med nästan 14,5 procent sedan 2020.
Byggarbetare upptäckte sprickor i berget där stödpelaren för Finlands största bro ska byggas: "När man bygger brukar det komma överraskningar"
"Det vi nu känner till fördröjer arbetet en aning"
Kvarnträsket i Trollböle får en pontonbro
Några av rågrannarna har anmärkt på planen.
I mitten av juli öppnar nya planskilda korsningen i Läpp i Karis för trafik – helt färdig en månad senare
Arbetena kostar totalt fyra miljoner euro.
Plankorsningar i Leksvall kan ersättas med ny överfartsbro
Planläggningsnämnden ger sitt utlåtande 4.5.
Bro kunde ersätta Skåldöfärjan i Ekenäs – staten menar allvar: "Inte gör vi en vägplan för skojs skull"
NTM-centralen har börjat utarbeta en vägplan för Baggövägen.
Hangöborna fick sin julklapp – viadukten blev färdig i förtid
Se bilder på den gamla och nya bron.
Nu blir hela stamväg 51 till Karis upplyst
Staten har beviljat 500 000 euro för avsnittet Ingå-Karis.
Lovisabro som blev dyrare än tänkt fick tilläggspengar av staden: "Det är en stor lättnad för väglaget"
Stadsstyrelsen beslutade ge ett bidrag på 15 000 euro.
Nästan 250 kilometer väg asfalterades i de österbottniska landskapen i somras
Vägarna förbättrades för 22 miljoner under 2021.
ÅU: Vattenpölar på Logomobron – handlar inte om ett konstruktionsfel
Regn och blåst orsaken till pölarna.
Underfarten vid Lindersvägen i Svartå börjar byggas – ska stå klar hösten 2022
Ännu en plankorsning försvinner.
Nu är det klart – Logomobron i Åbo öppnar i november
Invigningen har försenats upprepade gånger.
Lokalt företag får statliga miljöpengar för att bygga våtmarker i Pojo: ”Vi vill visa att vi kan ta hänsyn till vattenskydd”
Statliga vattenskyddspengar på 40 000 euro till ett företag.