Senaste artiklar
Nytt samarbete mellan OX2 och Jakobstads hamn
Energibolaget OX2 och Jakobstads hamn har slutit ett samarbetsavtal kring den havsbaserade vindkraftsparken Laine i Bottniska viken.
Enligt ett pressmeddelande ska Jakobstads hamn spela en viktig roll för drift, underhåll och service av vindkraftsparken. En fungerande hamninfrastruktur är avgörande under både bygg- och driftsfasen av en havsbaserad vindpark.
Vindkraftsparken som ännu är under planering ska bestå av högst 150 vindkraftverk.
OX2 har ockå närmat sig hamnarna i Karleby och Vasa med förfrågan om samarbete och diskussioner förs som bäst kring ett samarbetsavtal.
Parkering i hamnen i Vasa börjar kosta
Vasa stad vill göra stadens parkeringssystem enklare. Det här genom att minska antalet zoner och harmonisera tiderna för när man måste betala för parkering.
Det föreslås också att det ska börja kosta att parkera i färjehamnen på Vasklot. Både Wasaline och Kvarken Ports vill se avgiftsbelagd parkering i hamnen.
Det skulle enligt förslaget handla om att betala 50 cent per timme eller 3 euro per dygn.
På Handelsesplanaden tas avgiftsbelagd parkering bort i ett kvarter och bakom saluhallen vill man testa ett system med sex platser där man med parkeringsskiva får parkera gratis i en halvtimme.
Stadsmiljönämnden behandlar ärendet på onsdag kväll. Uppdatering: Nämnden godkände enligt förslag.
Batterifabriksområdet kan få stopp på långtradarrallyt genom Vasa centrum – hamnvägen återupplivas
Nu återupptas planerna på Vasa hamnväg.
Storsatsning på ny kran till hamnen i Vasa: ”Den här ska fördubbla kapaciteten”
Enligt operatören är kranen en av Norra Östersjöns största.
Ny hamnkran monteras i Vasa
I hamnen i Vasa monteras som bäst den största lyftkranen i Bottenhavet.
Företaget Blomberg Stevedoring har investerat sju miljoner euro i lyftkranen som har en maxkapacitet på 208 ton.
I hamnen finns från tidigare två lyftkranar, vars lyftkapacitet är mindre, men de behövs fortfarande för att lyfta delar till vindkraftverk. Annars skulle all lasting i hamnen stanna.
Den nya lyftkranen svarar främst på den tunga industrins behov.
På Wärtsilä Finland vill man inte kommentera enskilda investeringar, men säger att vasa hamn generellt är en viktig export- och importled för företagen i regionen och att det är viktigt att aktörerna investerar i hamnen för att utveckla logistiken.
– Vi fraktar våra motorer ut i världen via hamnen i Vasa, säger Wärtsilä Finlands vd Hannu Mäntymaa.
De österbottniska hamnarna växer och får en nätt slant tack vare vindkraftstransporter
Det här året har vindkraftverk lappat hålen som raset i östtrafiken orsakat i många hamnar.
Nu är det bråttom att investera i Vasa hamn – ökad frakt kräver djupare farled och bättre vägförbindelse
Nödvändiga satsningar, anser staden.
I Vasa gästhamn kan gästerna sova tryggt: “Hamnen bevakas 22 timmar om dygnet”
Tyska och svenska båtar har lagt till vid hamnen.
Vasa funderar på spårvagnar – räls finns det redan gott om
Finns redan 10 kilometer räls.
Många projekt i Vasa hamn inför framtida frakter: "Vi kommer säkert att få större volymer"
Redan nu fraktas mycket vindkraftskomponenter via hamnen.
Ingen rusning när coronaprovtagningen inleddes i Vasa hamn
"Vi har väldigt få passagerare"
Test för corona har inte inletts i Vasa hamn ännu – sjukvårdsdirektör: "Det här är inte det som räddar oss"
Vasa sjukvårdsdistrikt upphandlar testning i Vasa hamn.
Kontraktbråk kring projekt i Vasa hamn – offertrunda måste tas om för ny passagerarkaj
Kajen blir knappast klar i tid för nya färjan.