Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer

Flygbolaget Finnair trotsar Konsumenttvistenämndens rekommendationer om standardersättning för försenade flyg.

Finnair kräver att kunderna ska reklamera inom två månader, om de ska få ersättning. Enligt konsumenttvistenämnden ska man kunna reklamera saken ännu efter fem månader.

Konsumenttvistenämnden tycker att särskilt statsägda bolag borde värna om rekommendationerna. Enligt nämndens ordförande Pauli Ståhlberg är det ovanligt att stora bolag som Finnair går emot rekommendationen.

Om ett flyg ställs in eller anländer mer än tre timmar sent till måldestinationen ska konsumenten få en standardersättning på 600 euro, enligt Konsumenttvistenämnden.

Källor: STT, Yle Uutiset

En hand som håller på att ta en rosa spargris.

Vem bär ansvaret om dina bankkoder försvinner och används för en annan persons snabblån?

Det kan stå dig dyrt, beroende på vilken lag som gäller.