Senaste artiklar
Johanna Holmströms bil har varit på verkstaden i ett år – bristande kommunikation har lett till gräl
Svårt få tag på reservdel och kostnaderna skjutit i höjden.
Långa köer till energibolaget Helens kundtjänst
Enligt Helsingforsbolaget beror de långa köerna dels på ett nytt sorts elavtal som har intresserat kunderna och dels på att de sjunkande priserna på börsel har fått många att ta kontakt.
Dessutom har bolaget tampats med ett systemfel som ytterligare har förvärrat rusningen.
Köerna har pågått sedan december och eskalerat på sistone och är nu anmärkningsvärt långa.
Helen har rekryterat flera personer som efter en kort introduktion ska hjälpa till med köerna.
Under tiden hänvisar bolaget dig till nättjänsten OmaHelen. Om du till exempel vill utnyttja den i konsumentskyddslagen lagstadgade 14-dagars ångerrätten, kan Helen se från telefonloggen att du har försökt ringa inom den utsatta tiden och sköta ärendet retroaktivt.
Så här undviker du att bli lurad av nätverksförsäljare: ”Akta dig för förhastade beslut och muntliga avtal”
Konsumenter klagar på otydliga avtal och olagliga hälsolöften i samband med nätverksförsäljning. Konsumentrådgivare föreslår timeout om du är osäker på vad du håller på att köpa.
Krista Kiurus ministerium säger att alternativ vård inte hör till dem – utreder ändå kvacksalverilag
Svenska Yle lyfte i måndags fram problem inom den alternativa vården på grund av en brist på reglering. För tillfället är det konsumentskyddet som har ansvar.
Ingen myndighet övervakar att klimatkompensation fungerar – miljömedvetna företag lämnas vind för våg
Företag omfattas inte av konsumentskyddslagen.
Vilka rättigheter har en säsongskortsinnehavare? Specialsakkunnig slår fast: "Konsumenten ska alltid erbjudas ersättning"
Ovissa tider för säsongskortsinnehavare.
Elis Sjöberg, 92, vill veta vad han betalar för - Kimitoöns kommun skickar ut ospecificerade fakturor till de gamla
Klagomål i sju månader har inte hjälpt.
Borde du få välja vem som reparerar din mobil? – i USA kämpar konsumenterna för sin rätt att välja, i EU litar vi på konsumentskyddet
Apple och Samsung får mest kritik.
Aggressiv hemförsäljning ökar - äldre pressas att ingå renoveringsavtal för tiotusentals euro
Klagomål om fräcka hemförsäljare ökar oroväckande.
Sannfinländaren Kaj Turunen vill ändra på konkurslagen
Olika betalsätt kan ge olika rätt till ersättning.