Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

Långa köer till energibolaget Helens kundtjänst

Enligt Helsingforsbolaget beror de långa köerna dels på ett nytt sorts elavtal som har intresserat kunderna och dels på att de sjunkande priserna på börsel har fått många att ta kontakt.

Dessutom har bolaget tampats med ett systemfel som ytterligare har förvärrat rusningen.

Köerna har pågått sedan december och eskalerat på sistone och är nu anmärkningsvärt långa.

Helen har rekryterat flera personer som efter en kort introduktion ska hjälpa till med köerna.

Under tiden hänvisar bolaget dig till nättjänsten OmaHelen. Om du till exempel vill utnyttja den i konsumentskyddslagen lagstadgade 14-dagars ångerrätten, kan Helen se från telefonloggen att du har försökt ringa inom den utsatta tiden och sköta ärendet retroaktivt.

Äldre kvinna tittar på sin telefon som ringer. På skärmen står "yksityinen numero" det vill säga "privat nummer".

Så här undviker du att bli lurad av nätverksförsäljare: ”Akta dig för förhastade beslut och muntliga avtal”

Konsumenter klagar på otydliga avtal och olagliga hälsolöften i samband med nätverksförsäljning. Konsumentrådgivare föreslår timeout om du är osäker på vad du håller på att köpa.

henrica fagerlund

Krista Kiurus ministerium säger att alternativ vård inte hör till dem – utreder ändå kvacksalverilag

Svenska Yle lyfte i måndags fram problem inom den alternativa vården på grund av en brist på reglering. För tillfället är det konsumentskyddet som har ansvar.

Kunder i en rulltrappa i ett köpcentrum.

Sannfinländaren Kaj Turunen vill ändra på konkurslagen

Olika betalsätt kan ge olika rätt till ersättning.