Senaste artiklar
Dataintrång i hemvården och på serviceboenden i Österbotten – flera tusen personuppgifter kan vara läckta
Företaget Westlog som transporterar inkontinensprodukter har utsatts för dataintråg. Det innebär bland annat att personuppgifter kan ha läckts.
Västra Nylands välfärdsområde konkurrensutsätter patientdatasystemet
Välfärdsområdesstyrelsen har beslutat konkurrensutsätta klient- och patientdatasystemet.
För att hela välfärdsområdet ska ha samma patientdatasystem beslöt styrelsen på sitt möte i måndags (11.9) att det ska konkurrensutsättas.
Styrelseordförande Mia Laiho (Saml) säger i ett pressmeddelande att de med konkurrensutsättningen strävar efter att hitta en högklassig, användarvänlig, smidig och kostnadseffektiv helhet för systemet.
Då social- och hälsovården flyttades över till välfärdsområdet fanns det 36 olika system i västra Nyland. I nuläget är elva olika system i bruk.
Fakturorna för hemvården i Raseborg låter vänta på sig: ”Om det kommer en räkning på flera tusen euro kan många ha svårt att klara av den”
Välfärdsområdet säger att det beror på resursbrist.
Klient- och patientdatasystemet Lifecare fick grönt ljus av välfärdsområdesstyrelsen
Även nya brandstationer och gratis preventivmedel godkändes.
Österbottens välfärdsområde har valt nytt system för klient- och patientdata: ”Vi är glada att vi har kommit så här långt”
Direktör: Systemet behövs verkligen.
Maria får inte tag på läkaren som ska skriva läkarutlåtande för hennes dotter: ”Som en käftsmäll att gång på gång söka intyg för samma sak”
Bara hälften av läkartjänsterna är tillsatta.
Patientdatasystemet Apotti uppfyller lagens krav – men fortfarande problem inom HUS
Apotti fungerar inte som det ska inom HUS.
Rapport: Bättre datahantering skulle frigöra 40 minuter för vårdpersonal varje dag – och spara in hundratals miljoner euro
Kritiska data kan nu skickas via fax, och inte digitalt.
Österbottens välfärdsområde hoppas snart ha nytt klient- och patientdatasystem – den här gången får också personalen vara med och välja leverantör
Om ett år ska systemet vara klart att tas i bruk.
Välfärdsområdet har fortfarande problem med faktureringen
Egentliga Finlands välfärdsområde Varha har fortfarande problem med kundfaktureringen.
Det här gäller speciellt faktureringen inom handikappservicen, måltidsfaktureringen och faktureringen för boendetjänster inom mentalvården och missbrukarvården.
Orsaken till fördröjningarna är de tekniska problem, som är kopplade till arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen, meddelar Varha i ett pressutskick.
Enligt Varha siktar man på att lösa problemen fram till sommaren.
Fortfarande fördröjningar i en del av välfärdsområdets kundfakturor
Orsaken är tekniska problem med kund- och patientdatasystemen. Förseningen gäller fakturor till de kunder som utfört ärenden vid välfärdsområdet under början av året.
Kundfaktureringen vid Egentliga Finlands välfärdsområde utvidgas ett system och ett område åt gången. Målet är att kundfaktureringen börjar fungera normalt under vårens lopp.
Välfärdsområdet beklagar i ett pressmeddelande den möda och besvär som fördröjningarna orsakar kunderna, och tillägger att man vid behov kommer att vara flexibla med kundernas betalningstidtabeller.
Mari är en av dem som svarar då du ringer för att få vård: ”70 samtal per dag kan det bli”
Kundservicecentralen hoppas att tekniken nu är i skick.
Nytt välfärdsområde ger upphov till frågor: ”Kronobyborna är ganska kritiska nu”
Det är en utmanande situation och frågorna är många. Det säger personal både vid Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite och vårdpersonal i Kronoby som numera hör till Österbottens välfärdsområde.
Inga större problem när Borgås patientdatasystem överfördes till välfärdsområdet
Natten mellan tisdagen och onsdagen (10-11.1) överfördes Borgås patientdatasystem till välfärdsområdet.
Nu överfördes data från vårdcentralen och munhälsovården. Nästa vecka står den preventiva sektorn på tur.
I det stora hela har det gått smidigt och bra, säger biträdande överläkare Jeff Westerlund.
– Vårt patientdatasystem fungerade bra redan imorse. För vissa arbetstagare har det funnits vissa utmaningar, säger han.
Informationen skulle överföras redan i december, men tekniska problem satte då käppar i hjulet.
Personalens personbeteckningar syns för kollegor i patientdatasystemet Apotti – felet ska åtgärdas i natt
Det är inte klart hur många som drabbats.
Vårddirektör: ”Med tålamod, samarbete och invånarnas bästa för ögonen kommer man långt” – en bra men inte så enkel start för Österbottens välfärdsområde
Österbottens välfärdsområde hann verka i ett år innan den egentliga vårdreformen. Det var en bra lösning, säger direktör Marina Kinnunen. Men okomplicerat är det aldrig att göra stora organisationsförändringar.
Verksamheten vid Egentliga Finlands välfärdsområde har kommit bra igång – direktören uppmanar anställda att kolla sina löneuppgifter
Främst problem med datasystem och användarrättigheter.
Västra Nylands välfärdsområde kör igång – det här behöver du veta
För klienterna ska det mesta vara som förr.
Det går inte att skicka en begäran om receptförnyelse till vårdcentralerna i Ingå och Sjundeå från Kanta den här veckan
Det går inte att skicka en begäran om receptförnyelse till vårdcentralerna i Ingå och Sjundeå från tjänsten Kanta 28.12 2022–1.1 2023.
Det är vårdreformen som ligger bakom det här.
Hälsovården flyttar från kommunernas regi till det nya välfärdsområdet vid årsskiftet.
I samband med det ska vårdcentralerna i Sjundeå och Ingå övergå till ett nytt patientdatasystem.
Åbo byter patientdatasystem i slutet av november – Åbobor uppmanas förnya sina recept före det
Övergången till ett nytt patientdatasystem sker 23 november.
Klient- och patientdatasystem största posten i välfärdsområdets investeringsplan – 30 miljoner euro reserverat
Välfärdsområdets investeringsplan godkändes av fullmäktige.
Bara en tidsfråga innan sparprogram väntar Österbottens välfärdsområde: "Vi har lättare år nu, det blir värre sen"
Tiotals miljoner euro för lite i statlig finansiering.
Läkare berättar att HUS och Apotti försökte tysta ner dem då de påtalade brister i patientdatasystemet
Läkare som kritiserat Apotti har kallats till samtal.
Styrelsen för välfärdsområdet gör sig redo för vårdreformen: "Det handlar om att erbjuda trygghet, välmående och funktionsförmåga"
Bara fyra månader kvar till vårdreformen.
Patienter i Lojo kan ha fått vänta för länge på läkarvård – stadens uppgifter stämmer inte överens med THL:s
Brist i patientdatasystemet kan vara orsaken.
Patient fick fel cancermedicin och försattes i livsfara – läkare upprörda över Apottisystemet
Bristerna åtgärdas långsamt trots upprepade klagomål.
Välfärdsområdet börjar om med upphandlingen av ett patientdatasystem – tar med förtroendevalda och personal i processen
Sex olika datasystem skapar problem.
Patientdatasystemet Apotti kraschade – låg nere i en timme
Nu fugnerar det igen..
Direktör om samkommunens problematiska början: "Nog har jag varit arg på mig själv också"
Fel lön, fel fakturor och telefonstrul.
Denice Björk ringde i tre dagar utan att komma till vården – nu tar välfärdsområdet tillbaka gamla telefonnummer igen
Om några år borde en gemensam nummer fungera.
Olika system skapar större problem än väntat för Österbottens välfärdsområde – ny upphandling kan inledas i juni
En och samma enhet kan ha tre olika system.
Fullmäktigearbetet i gång i välfärdsområdena – men besluten om var servicen ska finnas kommer att dröja
Vårdpersonalens välbefinnande en av de viktigaste frågorna.
Vasa sjukvårdsdistrikt slutade sitt sista år på minus – patientdatasystemet Aster är den största boven
Investeringarna blev värdelösa när projektet föll.
Budgeten är alldeles för liten – viktiga it-förändringar hinner inte bli klara innan de nya välfärdsområdena tar över ansvaret
En splittrad vårdupplevelse är att vänta.
Nya klient- och patientdatasystem prioriteras högt i Österbotten – snart landar ärendet på de invalda politikernas bord
Gösta Willman: Vi behöver utomstående experter.
Sjundeå och Ingå får vänta några år till på Apottistarten
Nu är förslaget att patientdatasystemet tas i bruk 2024.
Inga test och ingen vaccinering i Mellersta Österbotten på lördag
Systemuppdatering sätter stopp.
Sjukvårdsdistriktets styrelse satte punkt för Aster men är redo att börja om: "Nu måste vi diskutera vad vi vill ha"
Många frågor kräver svar innan man har ett nytt system.
Mellersta Finland röstade ner Aster - hela upphandlingen av patientdatasystemet faller
Notan för Vasa sjukvårdsdistrikt nio miljoner euro.
Vasaläkare om Aster: "Ta en paus och ställ patienterna i centrum"
Asteräventyret kostade 9 miljoner euro.
Vasa sjukvårdsdistrikt tillbaka på ruta ett med klient- och patientdatasystemet
"Vi behöver ett nytt system, problemet kvarstår."
Esko Systems presenterade sitt alternativ till nytt patientdatasystem för österbottniska beslutsfattare: "En välmaskinerad presentation"
Men kan bolaget leva upp till sina löften, undrade flera.
Jyväskylä har röstat emot det nya patientdatasystemet – hela Asterprojektet och Vasas planer riskerar falla: "Det är stora grejer som vi inte klarar ensamma"
Bakom beslutet ligger utgifterna för systemet.
Beslut om patientdatasystem skjuts fram till november: "Om ett sjukvårdsdistrikt säger nej faller hela affären"
Orsaken är det ändrade läget i Mellersta Finland.
Skenande prislapp kan fälla köpet av stort patientdatasystem – allas blickar riktas mot Jyväskylä
Ödesdag för Aster-projektet.
Konkurrent ser sin chans när upphandlingen av Aster hotar falla - Esko Systems vill träffa politiker och vårdpersonal i Korsholm
Presenterar sitt patientdatasystem.
Finska it-utvecklare om Vasas nya patientdatasystem: Vi kan sälja samma sak betydligt billigare
Patientdatasystem blir dyrt för Vasa sjukvårdsdistrikt.
Datasäkerheten i nya patientdatasystemet är tillräcklig enligt Aster-direktör: "Från USA kommer man inte ha åtkomst till systemet"
Patientuppgifterna lagras i Finland och inom EU.
Marina Kinnunen: "Vi klarar oss inte med nuvarande patientdatasystem"
Allt fler kommuner i Mellersta Finland säger nej.
Nya vårdpolitiker i Vasa sjukvårdsdistrikt får information om det nya patientdatasystemet
Första mötet för nya vårdfullmäktige.