Hoppa till huvudinnehåll

Senaste artiklar

En person fotad bakifrån står och inspekterar en mixer i en hemelektroniksaffär.

Finländarna och företagen ser mer dystert på den egna och statens ekonomi

Konsumenter låter bli att köpa dyrare varor.

Konsumenternas förtroende fortsatt lågt i maj

Konsumenternas förtroende för ekonomin sjönk i maj, visar uppgifter från Statistikcentralen.

Konsumenternas förtroendeindikator låg i maj på -8,8, vilket är en försämring från april då nettotalet var -7,9.

Före maj månad hade konsumenternas förtroende sakta ökat i fyra månader i sträck.

Synen på både den egna och statens ekonomi var något bättre än vid samma tidpunkt för ett år sedan, men fortfarande på en mycket svag nivå.

Den egna penningsituationen och möjligheterna att spara bedömdes vara rimliga, men konsumenterna anser fortfarande att tidpunkten för större anskaffningar som till exempel bil och bostad är dålig.

Konsumenternas förtroende för ekonomin fortsatt lågt

Även om konsumenternas förtroende för ekonomin stigit en aning sedan början av året är det fortfarande mycket lågt.

Det här enligt Statistikcentralen som uppger att nettotalet i mars var -10,8 medan det var -11,9 i februari och -12,7 i januari.

Nettotalet får man fram genom att dra bort den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga genom att vikta svarsalternativen. Det kan variera mellan -100 och +100 och ju högre talet är, desto ljusare är synen på ekonomin.

I mars 2022 var nettotalet för förtroendet på ekonomin -10,5 och genomsnittsvärdet över längre tid är -2,2.

Källor: STT, Statistikcentralen

Konsumentbarometern gör en klar sväng uppåt

Konsumenternas förtroende för ekonomin är fortfarande mycket svagt, men det syns i varje fall ett tydligt trendbrott till det bättre. Det visar Statistikcentralens Konsumentbarometer.

Förväntningarna på hur den egna ekonomin ska utvecklas under det närmaste året har svängt till försiktigt positivt. Konsumenterna är däremot inte nöjda med den egna ekonomin i nuläget, och de tror inte att Finlands ekonomi är mycket att hurra för under de närmaste tolv månaderna.

Resultatet i barometern landade på -12,7 i januari i år. Det är den bästa noteringen sedan maj i fjol, och tydligt uppåt från noteringarna i december (-18,5) och november (-16,9). Samtidigt är det ändå en kraftig försämring jämfört med januari 2022, då förtroendeindikatorn gav utslaget -1,7.

Långtidsmedelvärdet för indikatorn är -2,1.

Drygt 1 000 personer deltog i undersökningen under perioden 1–19 januari.

En person betalar med kort.

Riktigt dåliga framtidsutsikter för ekonomin – både företag och konsumenter tror på sämre tider

Med jämna mellanrum mäts hurdana framtidsutsikter finländarna har, och det samma gäller med finländska företag. Nu verkar nästan alla vara överens om att ekonomin är på väg att gå i botten.

Tvättmaskiner står på rad i butikshyllan.

Konsumenternas förtroende för ekonomin nu lägst sedan 1995

Också industrin ser dystert på framtiden.

Rum med vita väggar, ljust trägolv, kök och möbler. En etta som är till salu.

Konsumenternas förtroende för ekonomin nära rekordnivå

Sedan 1995 har förtroendet varit högre bara i december 2017.

Kvinna dricker vitt vin

Konsumenternas redan höga förtroende för ekonomin förbättrades i september

Förtroendeindikatorn har stigit under 2016 och 2017.

Eurosedlar av olika valörer i luften

Konsumenterna litar fortfarande på Finlands ekonomi

Synen på den egna ekonomin blev aningen mer pessimistisk.

Jordgubbstårta

Finländarna rekordoptimistiska över landets ekonomi

Siffrorna för maj-juni är de högsta någonsin.

Kvinna med shoppingvagn i supermarket.

Konsumenternas tro på ekonomin rekordhög i maj

Förtroendet nu högst på drygt 20 år.

Grafik av händer som sträcks mot en uppåtgående kurva

Konsumenternas förtroende för ekonomin rekordhögt

Finländarna litar på att den egna ekonomin förbättras.

En hand håller i en gul spargris

Konsumenternas tilltro till ekonomin ökade ytterligare i januari

Senast förtroendet var så starkt var under hösten 2010.

Julhandeln är i full gång i Vandaköpcentret Jumbo.

Konsumenterna mer positiva än på länge

Starkast tilltro till ekonomin sedan 2011.

Köpcentrum

Konsumenternas framtidsutsikter har ljusnat

Förtroendet för ekonomin förstärktes i augusti.

Ingång till matbutik med stängda automatportar.

Unga använder sig av förlängda öppettider i butiker

Äldre människor har inte utnyttjat möjligheten lika mycket.